فرق گوشت اضافه و زگیل چیست؟

فرق گوشت اضافه و زگیل چیست؟

فرق گوشت اضافه و زگیل چیست؟ ضایعات پوستی زیادی وجود دارند که بسیاری از افراد تصور می‌کنند این ضایعات نیز زگیل هستند. این تصور کاملاً اشتباه بوده و نمی‌توان هر ضایعه‌ای را زگیل دانست. یکی از این ضایعات گوشت اضافی است که شباهت زیادی به زگیل داشته و به همین دلیل، بسیاری از افراد آن را با زگیل اشتباه می‌گیرند.

 این روزها، انواع زگیل بسیار شایع شده و به هین دلیل، بسیاری از افراد از ابتلا به زگیل وحشت دارند؛ به همین دلیل با مشاهده هر ضایعه‌ای تصور می‌کنند که زگیل گرفته‌اند. در ادامه به بررسی تفاوت زگیل و گوشت اضافه می‌پردازیم. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از زگیل وحشت دارید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با گوشت اضافه

آشنایی با گوشت اضافه

حتماً این سوال ذهن شما را همبه خود مشغول کرده که گوشت اضافه چیست؟ در اکثر موارد علل ایجاد گوشت اضافه، عوامل ژنتیکی و مشکلات پوستی در گذشته هستند. عالی‌ترین روش برای نابودی گوشت اضافه استفاده از لیزر به‌شمار می‌رود. درواقع، در روش لیزر فرد هیچگونه درد و خونریزی نداشته و نیاز به استراحت نیز ندارد. بعضی از مواقع، علت ایجاد گوشت اضافه، مقاومت به انسولین است. همچنین این ضایعه در افراد چاق و یا افرادی که بدن آن‌ها چربی‌های بیشتری دارد، بیشتر ایجاد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان

آشنایی با زگیل

اما زگیل چیست؟ زگیل یکی از انواع بیماری‌های عفونی و مسری بوده که از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. زگیل‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند در همه قسمت‌های بعد ایجاد شوند. به‌عنوان مثال زگیل مقعدی، زگیل دهانی، زگیل در ناحیه رحم و واژن، زگیل در کف پا و کف دست از دیگر انواع زگیل هستند. معمولاً زگیل‌ها بعد از درمان نیز عود کرده و درد و خارش زیادی به همراه دارند.

زگیل و گوشت اضافه در ظاهر شباهت زیادی به یکدیگر دارند؛ اما با این وجود به‌دلیل تفاوت‌های کوچک به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. گوشت اضافه یک نوع ضایعه نازک پوستی بوده که در مناطقی مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران به‌وجود می‌آید. نام دیگر این ضایعه اسکین تگ بوده و بسیار شبیه خال گوشتی است. اگر به ظاهر گوشت اضافه نگاه کنید، می‌بینید که این ضایعه از طریق یک پایه به پوست وصل شده است. این در حالی است که انواع زگیل به حالت برآمده روی پوست وجود داشته و اصلاً نمی‌توانید پایه‌ای را در محل اتصال آن به پوست مشاهده کنید.

رنگ گوشت اضافه مانند رنگ گوشت ولی اندکی تیره‌تر از ان به نظر می‌رسد. همچنین، درون گوشت اضافه سلول‌های سرطانی وجود ندارند. اما بعضی از انواع زگیل بی‌خطر بوده و بعضی دیگر سرطانی می‌شوند. در ادامه با دیگر تفاوت‌های این دو آشنا می‌شوید.

  1. از مهمترین تفاوت‌های زگیل و گوشت اضافه این است که زگیل واگیردار و مسری بوده، اما گوشت اضافه واگیردار نیست و از شخصی به شخص دیگر انتقال نمی‌یابد.
  2. گوشت اضافه معمولاً بعد از برداشتن، به ندرت عود کرده و دوباره به‌وجود می‌آید. اما احتمال عود زگیل تناسلی در صورت ارتباط با افراد آلوده به زگیل بسیار بالا است.
  3. از فرق گوشت اضافه و زگیل می‌توان به درد و خارش اشاره کرد. بیشتر افرادی که گوشت اضافه روی پوست خود دارند؛ معمولاً از خارش و درد شکایت نمی‌کنند. این درحالی است که زگیل معمولاً خارش و درد داشته و حتی گاهی اوقات به‌دلیل خارش زیاد زگیل‌ها زخم شده و پوست بدن خراش می‌شود.
  4. علت ایجاد زگیل نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی بوده که بسیار خطرناک و مسری است؛ اما گوشت اضافه در اثر مشکلاتی مانند ژنتیک و یا مشکلات پوستی در گذشته روی بدن شما ایجاد می‌شود.
  5. گوشت اضافه معمولاً روی بدن ایجاد شده و قابل مشاهده است؛ اما ویروس زگیل امکان دارد سال‌ها در بدن شما بوده، بدون این که شما از آن با خبر شوید.
  6. زگیل نوعی توده بوده و ظاهری شبیه گل کلم دارد که به‌طور مستقیم به سطح پوست چسبیده است؛ اما گوشت اضافه، از طریق یک پایه به پوست وصل می‌شود.
  7. گوشت اضافه به بیماری سرطان تیدیل نمی‌شود؛ اما زگیل نوعی بیماری عفونی بوده و امکان تبدیل بعضی از انواع آن به گوشت اضافه وجود دارد.
  8. معمولاً برای گوشت اضافه به درمان خاصی نیاز نیست؛ اما برای درمان زگیل باید در کمترین زمان ممکن اقدام شود؛ زیرا زگیل‌ها بزرگ شده و به سایر نقاط بدن منتشر خواهند شد.
  9. معمولاً گوشت اضافه تغییر رنگ داده و به رنگ‌های قهوه‌ای تیره، روشن و یا خود گوشت بدن در می‌آید. اما زگیل‌ها معمولاً رنگ پوست بوده و یا رنگ‌هایی مانند صورتی روشن و خاکستری دارند.
  10. از فرق گوشت اضافه و زگیل می‌توان به رشد آن‌ها اشاره کرد. گوشت اضافه در ایتدا با سرعت رشد می‌کند، ولی بعد از مدتی رشد آن کند شده و حتی متوقف خواهد شد. اما زگیل‌ها رشد کندی داشته و به همین دلیل افراد متوجه ابتلا به زگیل نمی‌شوند.
  11. زگیل‌ها توده‌هایی بسیار سفت و سخت هستند که با دست کاملاً می‌توان این موضوع را احساس کرد؛ اما گوشت اضافه بسیار نرم بوده و حتی به‌راحتی با دست می‌توان آن را خم کرد.
بیشتر بخوانید  انواع زگیل(۴ نوع مشهور)

فرق گوشت اضافه و زگیل در عوامل موثرفرق گوشت اضافه و زگیل در عوامل موثر

از فرق گوشت اضافه و زگیل می‌توان به عوامل موثر بر ایجاد آن‌ها اشاره کرد. از مهمترین دلایل ایجاد گوشت اضافه روی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایش: این بیماری ممکن است در اثر ساییدن پوست به لباس‌ها ایجاد شود.
  • دیابت نوع ۲: گوشت اضافه دربیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع دو و افرادی که انسولین تزریق می‌کنند؛ دیده می‌شود.
  • سن: اگر به پوست افراد مسن نگاه کنید، این ضایعه‌های پوستی را به‌راحتی می‌توانید روی پوست آن‌ها ببینید.
  • بارداری: از دیگر علل پیدایش گوشت اضافه بارداری و تغییرات هورمونی در بدن است.

اضافه وزن و ژنتیک از دیگر عوامل موثر در پیدایش این بیماری است. فرق گوشت اضافه و زگیل در همین علل ایجاد آن‌ها بوده و زگیل به‌دلیل وجود یک ویروس و داشتن روابط جنسی متعدد و یا تماس با افراد آلوده ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل‌ تناسلی

خلاصه

آشنایی با فرق گوشت اضافه و زگیل به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید. گوشت اضافه بیماری غیر مسری بوده و به دلایل مختلفی از جمله بارداری، دیابت، افزایش سن، ژنتیک و… ایجاد می‌شود.

این ضایعه‌ها درد و خارش نداشته و از فردی به فرد دیگر انتقال نمی‌یابد. اما زگیل یک بیماری مسری و عفونی بود که از فردی به فردی دیگر انتقال یافته و در صورت درمان ممکن است دوباره عود کند. زگیل‌ها معمولاً توده‌های گل کلم مانند بوده و بسیار سخت و سفت هستند؛ اما گوشت اضافه، بسیار نرم بوده و با دست می‌توان آن را خم کرد. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره فرق گوشت اضافه و زگیل را به دست آورید. برای اطلاعات بیشتر در مورد زگیل گل کلمی اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب