تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی

تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی

تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی چیست؟ این روزها، بیماری‌های عفونی و واگیردار به‌شدت زیاد شده و به همین دلیل، تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر بسیار سخت است. از این بیماری‌ها می‌توان به زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و دانه‌های فوردایس اشاره کرد.

علیرغم داشتن شباهت ظاهری بین بسیاری از این بیماری‌ها آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. اگر تفاوت دانه‌های فوردایس و زگیل تناسلی، ذهن شما را به خود مشغول کرده، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلیتفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی

نام دیگر دانه‌های فوردایس، غدد سبابه است. این بیماری بیشتر به‌صورت ناگهانی بروز کرده و حتی ممکن است که یک پسر یک روز صبح از خواب بیدار شده و این دانه‌ها را روی آلت تناسلی خود مشاهده کند.

در هنگام مشاهده این مشکل، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند. این تصور کاملاً اشتباه بوده و در صورت مشاهده علائمی مانند زگیل تناسلی نباید هیچ‌گونه نگرانی به خود راه دهید. درواقع، زگیل تناسلی از آن دسته بیماری‌هایی است که نمی‌شود در بدن شما وجود داشته و علائم و دانه‌های آن به‌صورت ناگهانی بروز کند.

این مشکل برای بیشتر پسرهای جهان رخ می‌دهد و بسیاری از پسران به‌دلیل خجالت و یا استرس قادر به حرف‌زدن درباره آن با کسی نیستند. در این زمان این سوال به ذهن افراد خطور می‌کند که دانه‌های فوردایس یا زگیل‌های تناسلی؟ این دانه‌ها معمولاً در قسمت پایین و کنار آلت تناسلی مردان ایجاد می‌شود.

این برآمدگی‌ها کوچک بوده و به رنگ پوست هستند. البته گاهی اوقات و در موارد نادر این دانه‌ها در ناحیه بالایی آلت تناسلی مردان نیز قابل مشاهده هستند.

متداول‌ترین تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی چیست؟

علاوه‌بر موارد گفته شده، مواردی وجود دارد که به تشخیص درست دانه‌های فوردایس کمک می‌کنند. مهمترین این موارد عبارت‌انداز:

  1. معمولاً این دانه‌ها را می‌توان بیشتر در قسمت پایینی آلت تناسلی مردان مشاهده کرد. البته به ندرت این علائم در قسمت بالایی آلت تناسلی یا در بیضه‌ها به‌وجود می‌آیند.
  2. اگر پوست خود را بکشید، دانه‌های فوردایس را می‌توانید به‌صورت دانه‌های سفید رنگی ببینید. این دانه‌ها به‌صورت برآمدگی‌های کوچکی بوده که رنگ پوست دارند.
  3. حدود 30 درصد از پسرها دانه‌های فوردایس را داشته و حتی ممکن است که در آینده با این مشکل روبرو شوند. برای از بین‌بردن دانه‌های فوردایس نمی‌توان کار خاصی انجام داد. البته در مواردی خاص می‌توان از لیزر برای از بین‌بردن این دانه‌ها استفاده کرد که معمولاً بسیاری از پزشکان آن را نامناسب می‌دانند.
  4. دانه‌های فوردایس، دانه‌هایی هستند که تنها خود فرد متوجه این دانه‌ها شده و افراد دیگر و حتی خانم‌ها در تماس جنسی و از نزدیک توجه این دانه‌ها نمی‌شوند.
  5. این بیماری منحصر به آقایان نبوده و در بسیاری از خانم‌ها نیز در ناحیه آلت تناسلی خود، می‌توانند این دانه‌ها را مشاهده کنند. حتی بسیاری از افراد این لکه‌ها را در اطراف دهان و یا گودی زیر چشم خود می‌تاونند مشاهده کنند.
بیشتر بخوانید  زگیل دهانی + عکس زگیل دهانی

وجود همه این موارد، به معنای داشتن مشکل خاص در بدن شما نیست. بلکه نشان می‌دهد که چربی بیش از حد در پوست شما تجمع یافته و برآمدگی روی پوست شما ایجاد کرده است. دانه‌های فوردایس از جمله بیماری‌هایی هستند که مقاربتی نبوده و اصلاً نباید بابت داشتن آن‌ها به خود نگرانی راه دهید.

آیا دانه‌های فوردایس می‌تواند با زگیل‌های تناسلی اشتباه گرفته شود؟

این دانه‌ها معمولاً روی پوست نازک داخل دهان بیشتر ایجاد می‌شوند. معمولاً بسیاری از نوجوانان به محض مشاهده این دانه‌ها گیج و نگران شده و تصور می‌کنند که این دانه‌ها زگیل تناسلی هستند. در ادامه به بررسی علائم زگیل تناسلی می‌پردازیم.

زگیل تناسلی یک بیماری مسری و عفونی بوده که به‌صورت برآمدگی‌هایی به رنگ پوست یا مایل به سفید روی نواحی مانند تناسلی زنانه، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی مردانه، بیضه یا مقعد دیده می‌شوند.

ظاهر این توده‌ها، گل کلم مانند بوده و اندازه‌ها و تعداد متفاوت دارند. تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی در ظاهر آن‌ها است.

زگیل تناسلی خارش زیادی مخصوصاً در شب داشته، ولی دانه‌های فوردایس، هیچ‌گونه خارش و یا دردی را در بدن ایجاد نمی‌کنند. این دانه‌ها را می‌توان در نواحی بیرونی لب‌ها یا روی گونه‌ها مشاهده کرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این دانه‌ها معمولاً در نواحی از صورت یا بدن که فاقد مو هستند، ظاهر خواهند شد.

تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی

از دیگر تفاوت‌های این دانه‌ها و زگیل تناسلی می‌توان به نحوه درمان آن‌ها اشاره کرد. زگیل تناسلی از جمله بیماری‌های واگیردار است که از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند؛ اما فوردایس بیماری مسری و عفونی نیست.

معمولاً بسیاری از پزشکان معتقد هستند که دانه‌های فوردایس به درمان خاصی نیاز دارند. اما در زگیلی تناسلی این قضیه کاملاً متفاوت است. در این بیماری از روش‌هایی مانند تجویز دارو، جراحی، استفاده از لیزر و بسیاری از روش‌های دیگر برای درمان استفاده می‌شود. پس از اتمام درمان نیز تا بهبود زخم‌ها بیمار نباید رابطه جنسی برقرار کند. حتی بعضی از درمان جدید زگیل تناسلی در صورت پیشرفت این بیماری در بدن به صرف هزینه زیاد نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:بیماری های مقاربتی (آمیزشی) کدامند؟

خلاصه

داشتن تعدد روابط جنسی با افراد مختلف باعث شده تا این روزها افراد به بیماری‌های جنسی مختلفی مبتلا شوند. یکی از این بیماری‌ها زگیل تناسلی است که بسیاری از افراد آن را با فوردایس اشتباه می‌گیرند. بیماری زگیل تناسلی یک بیماری واگیردار بوده که نشانه‌هایی مانند توده‌های گل کلم مانند روی ناحیه تناسلی ظاهر شده که خارش فراوان دارد.

در حالی که فوردایس خارش نداشته و نیاز به درمان خاصی مگر در مواقعی ضروری ندارد. همچنین، این بیماری واگیردار نیست. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره تفاوت بین دانه‌های فوردایس با زگیل تناسلی را به دست آورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب