واکسن گارداسیل در اصفهان

واکسن گارداسیل در اصفهان

واکسن گارداسیل در اصفهان یکی از واکسن‌های کمیاب است که افراد زیادی به دنبال آن هستند. این واکسن یکی از رایج‌ترین نوع واکسن‌ها می‌باشد که متاسفانه در کشور به تعداد بسیار کمی یافت می‌شود. واکسن گارداسیل در سال‌های اخیر تولید شده است که به دلیل جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و برخی سرطان‌ها، مورد توجه قرار گرفته است. این واکسن برای افرادی که به ویروس HPV مبتلا شدند تاثیری ندارد اما برای پیشگیری آن بسیار مناسب و تاثیرگذار است.

واکسن گارداسیل برای جلوگیری از زگیل تناسلی و زگیل مقعدی و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی اختراع شده است. این واکسن از نوع خاصی از ویروس HPV پیشگیری می‌کند که شامل نوع 6، 11، 16 و 18 می‌باشد. این واکسن در عضله بازو تزریق می‌شود و در سه نوبت به مدت 8 الی 10 سال تاثیرگذار است. افراد می‌تواند از 12 سالگی تا 45 سالگی تزریق کنند.

واکسن گارداسیل چیست؟واکسن گارداسیل چیست؟

از شایع‌ترین بیماری‌های جنسی، زگیل تناسلی و زگیل مقعدی است که پزشکان برای جلوگیری، این واکسن را اختراع کردند. گارداسیل از نوع خاصی از ویروس HPV پیشگیری می‌کند. این تیپ‌ها چهار نوع هستند که شامل نوع 6، 11، 16 و 18 می‌باشد. این نوع ویروس‌ها از شایع‌ترین آنها می‌باشند.
نکته قابل توجه این است که این واکسن، ویروس کشته شده یا ضعیف شده‌ی بیماری HPV نمی‌باشد؛ بلکه شامل ذراتی همانند ویروس پاپیلومای انسانی است.

واکسن گارداسیل برای مردان

بهترین زمان برای تزریق واکسن، قبل از شروع رابطه‌ی جنسی است. یعنی هنگامی تزریق می‌شود که فرد در معرض ویروس قرار نگرفته باشد. بهترین زمان تزریق این دارو برای مردان بین 9 الی 21 سال است.
مردانی که دارای شرکای جنسی متعددی هستند باید هرچه سریع‌تر نسبت به انجام آزمایش و درمان اقدام کنند. راه‌های انتقال زگیل تناسلی بسیار گسترده است که همه‌ی افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.

واکسن گارداسیل برای زنان

زنان نیز همانند مردان باید قبل از شروع رابطه‌ی جنسی به تزریق واکسن بپردازند. تزریق واکسن گارداسیل در اصفهان برای زنان از 9 تا 26 سال انجام می‌شود. ممکن است زنانی که از سلامت شریک جنسی خود مطمئن نیستند به زگیل تناسلی مبتلا شوند. درمان زگیل تناسلی زنان در اصفهان با جدیدترین روش‌های ممکن انجام می‌گیرد. اگر این واکسن به صورت سراسری در جهان تزریق شود، میزان سرطان دهانه رحم 90 درصد کاهش می‌یابد.

انواع واکسن گارداسیل در اصفهان

انواع واکسن گارداسیل در اصفهان

بسیاری از مردم فکر می کنند واکسن گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شود. اما این واکسن تاثیری در درمان زگیل ندارد، بلکه از ابتلای بدن به انواع سرطان های مرتبط با HPV مانند سرطان دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی، سر، گردن، مقعد و حلق جلوگیری می کند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا تاکنون سه نوع واکسن HPV را تایید کرده است:

  • گارداسیل
  • گارداسیل 9
  • سرواریکس

گارداسیل 9 جدیدترین واکسن HPV است که در برابر 9 سویه ویروس HPV از جمله 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 محافظت می کند. سویه های 16 و 18 بسیار خطرناک هستند و منجر به سرطان دهانه رحم و واژن می شوند. سویه های 6 و 11 نیز شایع ترین علت ابتلا به زگیل تناسلی هستند. خوشبختانه با زدن واکسن گارداسیل 9 در اصفهان به راحتی می توانید از بروز این ویروس پیشگیری کنید.

واکسن گارداسیل کجا تزریق می‌شود؟

همانطور که گفته شد، واکسن گارداسیل در اصفهان بسیار قابل توجه پزشکان و مردم قرار گرفته است. این واکسن درمان زگیل در اصفهان را برعهده دارد.
بسیاری از افراد از نحوه تزریق آن اطلاعی ندارند. باید بدانید که این واکسن همانند سایر واکسن‌ها در عضله‌ی بازو تزریق می‌شود. همچنین در سه نوبت 0.5 میلی‌لیتر نیز انجام می‌شود.
معمولا نوبت اول این واکسن در ماه صفر، نوبت دوم آن دوماه پس از نوبت اول و نوبت سوم، چهار ماه پس از تزریق دوم می‌باشد. تاثیر واکسن گارداسیل حدود 8 سال پس از تزریق گزارش شده است.
اگر این واکسن به صورت سراسری در جهان تزریق شود، میزان سرطان دهانه رحم 90 درصد کاهش می‌یابد.

بهترین زمان برای زدن واکسن گارداسیل در اصفهان

تزریق گارداسیل پس از ابتلای فرد به HPV تاثیر چندانی ندارد چرا که همانطور گفتیم هدف از این واکسن پیشگیری از ابتلا است نه درمان. متخصصان معتقدند بدن در سنین پایین تر پاسخ بهتری به این واکسن نشان می دهد. بنابراین بهترین زمان تزریق گارداسیل قبل از شروع فعالیت جنسی و در بازه سنی 11 تا 12 سالگی هم برای دختران و هم برای پسران است.

این محدوده سنی توسط CDC که سازمان کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا است، تایید شده و حتی برخی کشورها سن 9 سالگی را برای تزریق در نظر گرفته اند. متاسفانه در ایران این دستورالعمل به درستی رعایت نمی شود. دلیل اصلی آن هم، نگرانی مسئولین از شروع زودهنگام فعالیت جنسی در نوجوانان است، در حالی که تحقیقات نشان داده تزریق زودهنگام گارداسیل هیچ ارتباطی با اینکه فرد بخواهد زود تر رابطه جنسی را آغاز کند، ندارد.

واکسن گارداسیل بعد از 26 سالگی

همانطور که گفته شد، معمولا این واکسن برای خانم ها تا 26 و آقایان تا 21 سال تاثیر بیشتری دارد. تا یک سال اخیر گفته شده بود که تزریق واکسن برای افراد بالای 26 سال تاثیر بسیار کمی دارد. اما با تحقیقاتی که در سه سال و نیم انجام شد، گزارش شده است تا 45 سالگی امکان استفاده از این واکسن نیز وجود دارد.

نحوه تزریق واکسن گارداسیل و تعداد مراحل آن

واکسن گارداسیل در اصفهان مانند سایر واکسن ها در عضله بازو تزریق می شود. بر اساس توصیه CDC آمریکا، نوجوانان دختر و پسر در سن 11 تا 12 سالگی باید 2 دوز واکسن HPV را با فاصله 6 ماه دریافت کنند. کودکان زیر 11 سال و بالای 12 سال نیز بر همین اساس 2 دوز دریافت می کنند.

دریافت 2 دوز گارداسیل برای نوجوانان زیر 15 سال کاملاً مؤثر است. اما اگر فردی بالای 15 سال تا 26 سالگی واکسینه شود، باید 3 دوز دریافت کند؛ دوز دوم 1 ماه بعد از اولی و دوز سوم 3 ماه بعد از دومی.

بیشتر بخوانید  علائم زگیل تناسلی و نشانه های زگیل تناسلی مردان و زنان

همچنین FDA تزریق گارداسیل 9 را برای افراد تا 45 سال که تا 26 سالگی واکسینه نشده اند، توصیه می کند. نکته مهم در این راستا این است که واکسن HPV نباید حین بارداری، شیردهی یا در افراد دارای نقص ایمنی تزریق شود.

چه کسانی می توانند واکسن گارداسیل بزنند؟

چه کسانی می توانند واکسن گارداسیل بزنند؟

از آنجایی که واکسن گارداسیل در اصفهان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و عفونت ها و سرطان های ناشی از آن زده می شود، تقریبا هر کسی که میخواد از شر این ویروس در امان بماند، می تواند آن را تزریق کند. این واکسن برای گروه های سنی و جنسیتی زیر قابل استفاده است:

  1. دختران و پسران در سنین 9 تا 26 سالگی. بهتر است واکسیناسیون در سن 11-12 سالگی انجام شود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.
  2. زنان تا سن 45 سالگی که قبلا واکسینه نشده اند. واکسیناسیون در این گروه سنی از ابتلا به انواع خاصی از سرطان های مرتبط با HPV پیشگیری می کند.
  3. مردان تا سن 26 سالگی که رفتار جنسی پرخطر یا سیستم ایمنی ضعیف دارند.
  4. افراد مبتلا به HIV تا سن 26 سالگی.
  5. افراد تراجنسیتی تا 26 سالگی که رفتار جنسی پرخطر دارند.

به خاطر داشته باشید افرادی که دچار حساسیت شدید به مواد تشکیل دهنده واکسن هستند یا سیستم ایمنی ضعیف دارند، نباید واکسن گارداسیل را دریافت کنند. همچنین این واکسن در دوران بارداری توصیه نمی شود.

تداخل های دارویی واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل مثل هر داروی دیگه ای ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. مثلاً اگه شما الان داروهای استروئیدی مصرف می کنید که سیستم ایمنی بدنتان را سرکوب می کنند، شاید این واکسن تاثیر کاملی برایتان نداشته باشد. یا اگر داروهای شیمی درمانی مصرف می کنید، باید با پزشکتون مشورت کنید که آیا الان زمان مناسبی برای تزریق واکسن هست یا خیر.

داروهای درمان بیماری های خودایمنی مثل روماتیسم مفصلی هم ممکن است روی اثر واکسن تاثیر بگذارد. حتی اگر قراره پیوند اعضا داشته باشید، باید قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنید.

کلاً بهتر است همیشه قبل از تزریق گارداسیل با پزشکتان صحبت کنید تا اگر مصرف داروی خاصی دارید، ببیند آیا می توانید این واکسن را بزنید یا خیر.

به طور کلی برخی داروها ممکن است با واکسن گارداسیل تداخل داشته باشند، از جمله:

  1. داروهای استروئیدی
  2. داروهای شیمی درمانی
  3. داروهای درمان بیماری های خودایمنی مانند روماتوئید آرتریت
  4. داروهای تجویزشده برای پیوند اعضا

عوارض واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل مثل اکثر واکسن ها ممکن است باعث بروز برخی عوارض جزیی شود، اما نگران نباشید این عوارض خیلی خفیف و موقتی هستند.  شایع ترین عارضه اش درد و قرمزی در ناحیه ای است که واکسن تزریق شده. بعضی ها نیز سردرد، تب خفیف، درد عضلانی یا مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، خستگی و بی حالی رو تجربه می کنند. البته این علائم معمولاً ظرف چند روز برطرف می شوند و نیاز به نگرانی نیست. در موارد نادری نیز ممکن است واکنش های حساسیتی شدید مثل تورم صورت و لب یا مشکل تنفسی پیش بیاید که باید فوری به پزشک مراجعه کنید. ولی خوشبختانه این موارد خیلی نادر هستن و نباید زیاد نگرانشون بود.

در کل گارداسیل یه واکسن ایمن و مؤثره که مزایایش بسیار بیشتر از عوارض احتمالیش است. پس بدون نگرانی ازش استفاده کنید تا در برابر HPV محافظت بشید. این واکسن دارای استانداردهای جهانی می باشد و هیچ خطری ندارد. اما ممکن است در بدن هر فرد یک نوع واکنش نشان دهد. عوارض نادری که ممکن است به وجود آید، شامل:

  • تب
  • کهیر
  • حالت تهوع
  • خارش و سوزش
  • سرگیجه و سردرد
  • تورم محل تزریق
  • دشواری در تنفس

همچنین تزریق واکسن برای زنان باردار و شیرده، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که به پلی ساکارید و آلومینیوم هیدروکسی فسفات حساسیت دارند، توصیه نمی شود.

قیمت واکسن گارداسیل در اصفهان

واکسن گارداسیل در اصفهان تعرفه مشخصی دارد، اما قیمت واقعی آن بر اساس نرخ ارز تغییر می کند. به همین دلیل، نمی توان قیمت ثابتی برای آن ذکر کرد. در شرایط فعلی که نوسانات ارزی زیاد است، قیمت گارداسیل نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که در بازار آزاد، حدود 3 برابر قیمت تعیین شده توسط هلال احمر به فروش می رسد.

خلاصه

واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومای انسانی یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در برابر انواع سرطان ها و عفونت های ناشی از این ویروس است. اگرچه واکسن گارداسیل نمی تواند درمان قطعی برای HPV باشد، اما مصرف به موقع آن می تواند از ابتلای افراد در معرض خطر به بیماری های خطرناک ناشی از این ویروس جلوگیری کند. پس توصیه می شود، برای حفظ سلامت خود و فرزندانتان، نسبت به واکسیناسیون به موقع علیه HPV اقدام کنید. همچنین پیش از تزریق هر گونه واکسنی، از جمله گارداسیل، حتماً با پزشک مشورت نمایید.

سوالات متداول واکسن گارداسیل در اصفهان

آیا واکسن گارداسیل اجباری است؟

خیر، واکسن گارداسیل اجباری نیست اما برای پیشگیری از ابتلا به سرطان های ناشی از HPV بسیار توصیه می شود.

چند دوز واکسن گارداسیل لازم است؟

معمولا 2 تا 3 دوز بسته به سن فرد لازم است. کودکان زیر 15 سال به 2 دوز نیاز دارند.

آیا مردان هم باید این واکسن را بزنند؟

بله، این واکسن هم برای مردان و هم زنان توصیه می شود.

آیا واکسن موجب ابتلا به HPV می شود؟

خیر، واکسن HPV حاوی ویروس زنده نیست و نمی تواند موجب ابتلا شود.

چه عوارض جانبی ممکن است داشته باشد؟

عوارض جانبی آن معمولا خفیف و گذرا است، مانند درد و قرمزی در محل تزریق، تب خفیف و سردرد.

مقالات مرتبط

5 دیدگاه دربارهٔ «واکسن گارداسیل در اصفهان»

  1. سلام
    من میخواستم گارداسیل بخرم رفتم هلال احمر که بقل پل خواجو هست گفت هر دونه ایش یک میلیون و پانصد و شصت هزار تومنه
    منم تحت پوشش بیمه نیستم
    چجوری میتونم ارزون تر این واکسن رو تهیه کنم و از کجا؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب