علت زگیل تناسلی در نوزدان و کودکان چیست؟

زگیل تناسلی در نوزدان و کودکان

علت زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان از مهمترین سوالاتی است که ذهن والدین را به خود مشغول می‌کند. هنگامی که اسم زگیل تناسلی به میان می‌آید بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این بیماری تنها در بزرگسالان ایجاد خواهد شد. این تصور کاملاً اشتباه بوده و بسیاری از کودکان و نوزادان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند.

درواقع، زگیل تناسلی یک بیماری مسری و عفونی بوده که می‌تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را آلوده کند. به همین دلیل، همیشه توصیه می‌شود که در مورد کودکان و نوزدان، بهداشت بیشتر رعایت شده تا آن‌ها سلامت باقی بمانند. در ادامه با مهمترین دلایل این بیماری در نوزدان و کودکان آشنا می‌شوید.

کدام کودکان در معرض خطر زگیل هستند؟زگیل تناسلی در نوزدان و کودکان

انواع مختلف زگیل به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی در بدن انسان باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. این عفونت در کودکان اغلب بیشتر از بزرگسالان رخ می‌دهد، اما احتمال ابتلا به زگیل در هر سنی وجود دارد. افراد با شرایط زیر بیشتر به زگیل مبتلا می‌شوند:

1. تماس نزدیک با فرد مبتلا به زگیل
  2. ضعف سیستم ایمنی بدن

علت زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان

در دوره نوجوانی و بزرگسالی، ابتلا به زگیل‌های تناسلی اغلب ناشی از روابط جنسی است. با این حال، در کودکان و نوزادان، ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی به دلایل دیگری رخ می‌دهد. درواقع، از مهمترین دلایل ابتلای کودکان و نوجوانان به این ویروس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتقال ویروس از مادر

در هنگام تولد یا پیش از تولد، نوزاد ویروس را از مادر مبتلا به بیماری زگیل تناسلی دریافت می‌کند.

هنگام تعویض پوشک

در زمان تعویض پوشک نیز این ویروس انتقال می‌یابد. درواقع، اگر دست‌های مادر به ویروس زگیل تناسلی آلوده شود، در تماس با پوشک هنگام تعویض، پوشک نیز به این ویروس آلوده شده و در درنتیجه این ویروس از طریق پوشک به بدن نوزاد و یا کودک شما منتقل خواهد شد.

زمان حمام کردن

یکی از دیگر علل ابتلای نوزاد یا کودک به ویروس زگیل تناسلی استفاده از حوله آلوده است. درواقع، این امکان وجود دارد که پدر و مادر آلوده به زگیل، بدن خود را با حوله خشک کرده و از همان حوله برای کودکان یا نوزاد خود استفاده کنند. این موضوع باعث ابتلای کودک به زگیل تناسلی خواهد شد.

انتقال از ملحفه‌های آلوده

در صورتی که پدر یا مادر یا هردو مبتلا به زگیل تناسلی بوده، هرگز نباید کودک یا نوزاد را روی تخت، تشک و کلاً ملحفه‌های آلوده قرار دهند. در غیر این صورت، بیماری از از ملحفه بالشت یا تشک به نوزاد و کودک شما منتقل خواهند شد.

تماس با افراد آلوده

گاهی اوقات دوستان، اقوام نزدیک یا همسایگان به کودک یا نوزاد دست زده و از آن‌ها بیماری به کودک یا نوزاد شما منتقل می‌شود.

آشنایی با علائم  زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان

علائم زگیل در کودکان چیست؟ زگیل‌ها تعداد و مدل‌های مختلف داشته که هرکدام دارای علائم و ظاهر متفاوت هستند. در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

زگیل معمولی

سطح زبر از مهم‌ترین ویژگی‌های زگیل معمولی است. رنگ این مدل زرد مایل به خاکستری یا قهوه‌ای بوده و روی انگشتان دست، آرنج، زانو یا صورت به‌وجود می‌آید.

زگیل کف پا و کف دست

محل رشد این نوع از زگیل در کف پا یا دست است؛ حتی به گروه‌هایی از زگیل‌های کف پا موزاییک نیز گفته می‌شود. این نوع از زگیل‌ها معمولاً کمی دردناک هستند.

زگیل‌های مسطح

این نوع از زگیل به شکل، زائده های کوچک و صافی بوده که بیشتر روی صورت کودکان دیده می‌شوند.

زگیل رشته‌ای

این نوع از زگیل زائده‌های کوچک، دراز و باریکی بوده که در نواحی مانند پلک‌ها، لب‌ها، صورت و گردن ظاهر می‌شوند.‌

زگیل‌های پریونگال

این زگیل‌ها را می‌توان در اطراف ناخن مشاهده کرد. همچنین، این زگیل‌ها، شکاف‌های دردناکی روی پوست به‌وجود می‌آورند.

زگیل تناسلی

ظاهر این نوع از زگیل کوچک بوده و رنگ پوست یا خاکستری هستند. زگیل‌های تناسلی همانطور که از نامشان پیداست؛ در ناحیه تناسلی رشد کرده و با خارش و سوزش همراه خواهد بود. در صورت ابتلا کودک به زگیل تناسلی، بسیاری از پزشکان معتقدند که کودک مورد تجاوز قرارگرفته یا از راه‌های دیگر مانند تعویض پوشک، حمام و یا حوله آلوده به این بیماری مبتلا شده است.

بیشتر بخوانید  انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر

نحوه تشخیص زگیل تناسلی در نوزدان و کودکان

زگیل تناسلی در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟ برای تشخیص این بیماری باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص کودک شما را معاینه کرده و از روی ظاهر زگیل‌ها قادر به تشخیص زگیل‌ها خواهد بود. گاهی بعضی از پزشکان برای تشخیص بهتر، یک تیغه کوچک را برای خراش‌دادن لایه‌های بالایی زگیل به کار می‌برند. این نواحی دارای رگ‌های خونی کوچک بوده و حالت لخته دارند. گاهی اوقات نیز، پزشکان عمومی، کودکان و نوزادان را به پزشکان متخصص ارجاع داده تا تشخیص بهتری صورت گیرد.

نحوه درمان زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان

زگیل در کودکان چگونه درمان می شود؟ معمولاً زگیل‌ها درطی زمان خود نابود شده و از بین خواهند رفت. پروسه درمان معمولاً به محل ایجاد زگیل، مدت زمان گذشته از ایجاد زگیل، نوع زگیل و تعداد زگیل در حال رشد بستگی دارد. بعضی از روش‌های درمان معمولاً با درد و سوزش همراه هستند. معمولاً پزشکان برای کودکان و نوزادان روشی را انتخاب می‌کنند که درد و عوارض کمتری داشته و کودک یا نوزاد شما از درد رنج نبرد. این روش‌های درمان عبارت‌انداز:

1. استفاده از اسید سالیسیلیک و یا سایر داروهای موثر
  2. انجماد زگیل با نیتروژن مایع
  3. استفاده از جریان الکتریکی برای درمان زگیل
  4. استفاده از لیزر برای برداشتن زگیل

اگر در اصفهان هستید میتوانید برای درمان زگیل تناسلی اصفهان به بهترین دکتر زگیل در اصفهان مراجعه کنید.

آشنایی با عوارض زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان

معمولاً درمان انواع زگیل مخصوصاً زگیل تناسلی بسیار دشوار است. همچنین، در صورت درمان در آینده ممکن است دوباره این بیماری عود کند. درواقع، اگر زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان دختر، به‌طور کامل درمان نشود، ممکن است که آن‌ها در آینده به زگیل تناسلی مبتلا شوند.

جلوگیری از زگیل تناسلی در نوزدان و کودکان

زگیل‌ها قابلیت انتقال از طریق تماس پوستی به سایر بخش‌های بدن و افراد دیگر را دارند. همچنین، انتقال ویروس ممکن است از طریق حوله یا اشیاء شخصی انجام شود. با رعایت اقدامات زیر، می‌توانید به جلوگیری از گسترش زگیل‌ها در فرزندان خود کمک کنید:

1. شستشوی دست‌های کودکان به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون و آب تمیز به‌ویژه پس از لمس زگیل
  2. اجتناب از تماس زگیل با بخش‌های دیگر بدن
  3. جلوگیری از تماس پوست آلوده با دیگران
  4. عدم به اشتراک‌گذاری وسایل شخصی مثل حوله
  5. استفاده از جوراب یا دمپایی در صورت داشتن زگیل در کف پا

در حال حاضر، واکسن‌هایی برای پیشگیری از زگیل‌های تناسلی وجود دارند که اهمیت زیادی به دلیل نقش ویروس HPV به‌عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم دارند. پیشنهاد می‌شود با پزشک فرزند خود درباره تزریق واکسن HPV مشورت کنید.

زگیل تناسلی از جمله بیماری‌های عفونی و واگیردار بوده که نه‌تنها بزرگسالان، بلکه کودکان و نوزادان نیز از آن رنج می‌برند. علت زگیل تناسلی در نوزادان و کودکان، معمولاً استفاده از حوله، ملحفه، پوشک آلوده به زگیل تناسلی است.

درواقع، پدر یا مادر یا هردو این دو نفر، به این ویروس آلوده بوده و نباید به وسایل نوزاد و کودک خود دست بزنند. برای تشخیص قطعی این بیماری حتماً باید فرزند خود را به پزشک متخصص ببرید.

بعد از شناسایی بیماری و انجام آزمایش‌های لازم، درمان‌های مربوط به زگیل تناسلی شروع می‌شود. برای پیشگیری از این بیماری، تلاش کنید تا افراد غریبه و آشنا به کودک و نوزاد شما دست نزنند. همچنین، در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، پدر و مادر باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه تماس به کودک خود رسیدگی کنند.