زمان های تزریق واکسن زگیل تناسلی کدامند؟

واکسن دو گانه و چهارگانه و نه گانه زگیل تناسلی

زمان های تزریق واکسن زگیل تناسلی کدامند؟ این روزها بسیاری از مردم نگران ابتلا به زگیل تناسلی هستند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند که واکسن تزریق کنند. واکسن گارداسیل از مهمترین واکسن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و سایر بیماری‌های بدخیم ناشی از ویروس زگیل تناسلی محسوب می‌شود. این واکسن معمولاً در زمان‌های مشخصی باید تزریق شود.

در گذشته تزریق این واکسن مانند این روزها در ایران متداول نبود. اما این روزها بسیاری از افراد این واکسن را برای مصون ماندن از زگیل تناسلی تزریق می‌کنند. در ادامه به بررسی زمان‌های تزریق این واکسن می‌پردازیم.

واکسن دو گانه و چهارگانه و نه گانه زگیل تناسلیواکسن دو گانه و چهارگانه و نه گانه زگیل تناسلی

مهمترین هدف از تزریق واکسن زگیل تناسلی، به حداقل رساندن انواع سرطان‌های ایجادشنونده توسط ویروس پاپیلومای انسانی است. برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، دو نوع واکسن وجود داشته که برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های زگیل تناسلی و ضایعات بدخیم استفاده می‌شوند. این واکسن‌ها معمولاً 2 تا 5/4 سال اثر داشته و از مهمترین این واکسن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فرم چهارگانه واکسن زگیل تناسلی یا (Gardasil)
  2. فرم دوگانه (Cervarix) – برند ایرانی Papilogard
  3. فرم نه گانه واکسن زگیل تناسلی Gardasil 9

همه این واکسن‌ها، دارای ذراتی مشابه ویروس زگیل تناسلی تایپ 16 و 18 هستند که بیشتر سرطان‌های این زمینه در اثر این دو ویروس ایجاد می‌شوند. فرم گارداسیل واکسن زگیل تناسلی دارای ذراتی شبیه ویروس با تایپ 6 و 11 است.

 در هردو واکسن، پروتئین کپسیدال وجود دارد که فاقد DNA  و RNA هستند. با این وجود، این واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و آنتی بادی های خنثی کننده زگیل تناسلی را فعال خواهند کرد. البته ویروس‌های داخل این واکسن‌ها، فاقد   DNAبوده و نمی‌توانند در فرد عفونت ایجاد کنند.

آمپول زگیل تناسلی چهارگانه یا Quadrivalent علیه انواع 16-18-6-11 ویروس زگیل تناسلی  عمل کرده و داخل آن آلومینیوم به‌عنوان افزاینده وجود دارد. این مدل واکسن‌ها، دارای ویروس‌های ضعیف شده تایپ 16 و18 و تایپ 11 هستند و تزریق آن‌ها به صورت عضلانی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آزمایش hpv و یا زگیل تناسلی برای چیست؟

زمان های تزریق واکسن گارداسیل

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که زمان‌های تزریق واکسن گارداسیل کی است؟ پزشکان مناسب‌ترین فاصله بین تزریق واکسن‌ها را دو و شش ماه می‌دانند. تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تزریق این واکسن‌ها از ضایعات سرویکس و ناحیه تناسلی توسط ویروس‌های تایپ 6 و 11 و 16 و18 جلوگیری می‌کند.  همچنین، با تزریق این واکسن‌ها در فواصل زمانی منظم احتمال مراجعه افراد برای آگاهی از عفونت تقریباً کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید  درمان تبخال تناسلی با طب سنتی

برطبق پژوهش‌های انجام شده افرادی که واکسن در فواصل زمانی تعیین شده تزریق کردند در مقایسه با افرادی که واکسن تزریق نکردند در حدود 89% کاهش پیدا می‌کند.

زمان های تزریق واکسن زگیل تناسلی از نظر سنی

بهترین سن برای تزریق واکسن چه سنی است؟ پزشکان بهترین سن برای تزریق واکسن را سن 9 تا 26 سال می‌دانند. همچنین توصیه می‌کنند که دختران 9 تا 12 سال سه دوز واکسن تزریق کنند.

درواقع، سن شروع تزریق این واکسن‌ها از 9 سالگی است. درواقع، پزشکان می‌خواهند که دختران جوان قبل از شروع فعالیت‌های جنسی در برابر این بیماری ایمن شوند.

برای تزریق آمپول زگیل تناسلی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بعد از آشنایی با زمان های تزریق واکسن زگیل تناسلی نوبت به نکات مهم برای تزریق این واکسن می‌رسد. مهمترین این نکات عبارت‌انداز:

زنان بین 9 تا 26 سال باید حتماً در صورت مثبت شدن تست پاپ اسمیر و یا ابتلا به زگیل تناسلی، حتماً واکسن را تزریق کنند.

درست است که واکسن در برابر تعدادی از پرخطرترین انواع ویروس ایمنی ایجاد می‌کند، اما در برابر همه انواع ویروس ایمنی ندارد.

زنان باردار و شیرده نباید واکسن زگیل تناسلی تزریق کنند. درواقع، پژوهش‌ها نشان داده که تزریق واکسن در دوران بارداری منجر به نقص ژنتیکی خواهد شد. همچنین، در زنان شیرده نیز ممکن است منجر به تنگی نفس در نوزاد شود. اگر بیمار هستید و یا از ضعف شدید رنج می‌برید باید پس از خوب شدن حالتان واکسن را تزریق کنید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی زگیل تناسلی در مردان و زنان باردار

خلاصه

زمان های تزریق واکسن زگیل تناسلی کی است؟ این سوال از متداول‌ترین سوالاتی است که ذهن افراد را در هنگام تزریق واکسن زگیل تناسلی به خود مشغول می‌کند. پزشکان سن 9 تا 12 سال را برای ایجاد حداکثر ایمن‌بخشی در دختران و پسران مناسب می‌دانند.

البته این افراد در سنین بالاتر نیز می‌توانند این واکسن را تزریق کنند؛ اما توصیه پزشکان به والدین این است که تزریق واکسن را برای فرزندان خود در این سن انجام دهند. فواصل زمانی تزریق دوزهای واکسن بین 2 تا 6 ماه است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم در مورد واکسن‌های زگیل تناسلی و زمان های تزریق واکسن زگیل تناسلی را به دست آورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب