انواع زگیل(۴ نوع مشهور)

درمان انواع زگیل

انواع زگیل چیست؟ زگیل از جمله بیماری‌هایی است که ظاهر ناخوشایندی داشته و حتی بسیاری از افراد با دیدن آن چندشان می‌شود. این بیماری انواع مختلفی داشته و باید در کمترین زمان ممکن درمان آن را انجام داد. زیرا در صورت گسترش زگیل‌ها در بدن، بعداً درمان آن‌ها بسیار سخت خواهد شد.

از سویی بسیاری از افراد با دیدن زگیل دچار نگرانی شده و تصور می‌کنند که زگیل، بیماری کشنده است. این تصور کاملاً  اشتباه بوده و این روزها درمان‌های مختلفی برای انواع زگیل وجود دارد. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

زگیل چیست؟

زگیل چیست؟

زگیل توده‌هایی به شکل گل کلم بوده که در نقاط مختلف بدن رشد می‌کند. این توده‌ها معمولاً خارش داشته و بدتر این که از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شوند. حتی گاهی اوقات والدین باعث سرایت این بیماری به نوزاد خود می‌شوند.

با توجه به این موضوع، درمان این بیماری باید در حداقل زمان ممکن انجام شده تا عوارض آن به حداقل رسد. درواقع، با عدم درمان به موقع این بیماری، اندازه زگیل‌ها بزرگ‌تر شده و تعداد آن‌ها افزایش می‌یابد. در ادامه با انواع زگیل‌های تناسلی آشنا می‌شوید.

آشنایی با انواع زگیل

زگیل‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها در قسمتی از بدن رشد می‌کنند. در ادامه به بررسی انواع زگیل می‌پردازیم:

1 . زگیل‌های معمولی

این نوع از زگیل، اندازه یک نخود را داشته و سطح آن‌ها سفت و زبر است.

در اوایل بیماری تنها یک عدد از آن را می‌توان مشاهده کرد؛ اما پس از آن، بیماری در بدن شما گسترش خواهد یافت. این زگیل‌ها معمولاً گرد و چند ضلعی بوده و بیشتر می‌توان آن‌ها را در بزرگسالان مشاهده کرد.

این نوع از زگیل بیشتر در انگشتان، کمر و لبه‌های پا ایجاد می‌شوند. حالت اول را می‌توان در پلک‌ها و گردن مشاهده کرد که رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای دارد و بدون علامت است. نوع دوم در پوست سر، صورت و انگشتان پا ایجاد شده و بافت نرمی داشته و مواد کراتین از نوک آن بیرون می‌آید.

2. زگیل کف پا

از انواع زگیل می‌توان به زگیل کف پا اشاره کرد. این زگیل‌ها در کف پا به‌وجود آمده و تعریق زیاد در پا ایجاد می‌کنند. این نوع از زگیل در اثر سفر طولانی یا ضربه نیز ایجاد می‌شود. در مراحل ابتدایی، تاول‌های براق روی پا ایجاد شده که رنگ خاکستری قهوه‌ای یا خاکستری کثیف با مرزهای مشخص و حلقه های شاخی در اطراف پا دارد. زگیل پا معمولاً به خودی خود از بین می‌رود. در صورت از بین‌نرفتن می‌توان از پمادهای مخصوص استفاده کرد.

3. زگیل‌های تخت

از دیگر انواع زگیل، زگیل‌های تخت هستند. این نوع از زگیل بیشتر در صورت و پشت دست نوجوانان ایجاد می‌شوند. این زگیل‌ها بیضی شکل، چند ضلعی و گرد هستند. در صورت خراش، این زگیل‌ها در امتداد خراش رشد خواهند کرد. این زگیل‌ها به آرامی ایجاد شده، ولی محو آن‌ها بسیار سریع است.

بیشتر بخوانید  انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر

4 . زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از بدترین انواع زگیل بوده که در ناحیه تناسلی خانم‌ها و آقایان رشد می‌کند. این نوع از زگیل بسیار مسری و عفونی بوده و به‌دلیل داشتن رابطه با افراد مختلف و یا آلوده ایجاد می‌شود. البته گاهی اوقات افراد رابطه جنسی ندارند.

به‌عنوان مثال، نوزاد هنگام تولد از طریق مادر خود به این ویروس آلوده می‌شود. یا هنگام تعویض پوشک، دست‌های مادر ممکن است در اثر خارش به ویروس آلوده بوده و این ویروس به بدن نوزاد و یا کودک منتقل شود. گاهی اوقات، این بیماری علائم پنهان داشته و فرد ناقل  به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی مردان، تشخیص، علائم آن + درمان

درمان انواع زگیلدرمان انواع زگیل

در گذشته درمان‌های محدودی برای درمان زگیل وجود داشت. اما این روزها، درمان‌های زیادی برای زگیل ابداع شده و به همین دلیل، افراد پس از ابتلا به انواع زگیل نباید نگرانی از این بابت به خود راه دهند. از مهمترین درمان‌های رایج می‌توان به درمان‌های دارویی، طراحی، لیزر درمانی و سایر روش‌ها اشاره کرد.

البته افراد می‌توانند از درمان‌های خانگی نیز استفاده کنند. بعضی از درمان تبخال تناسلی با طب سنتی شامل استفاده از سیر، سرکه خانگی و یا روغن درخت چای است که بعد از استفاده از آن‌ها ممکن است بدن شما دچار حساسیت شود.  همچنین، درمان‌های خانگی به زمان زیاد برای نشان‌دادن نتیجه خود نیاز دارد. بسته به میزان شدت بیماری، پزشک معمولاً نوع درمان را مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال در مراحل ابتدایی و خفیف بیماری، معمولاً از درمان‌های دارویی استفاده می‌شود. بهترین روش معمولاً استفاده از لیزر است که احتمال عود بیماری را به حداقل می‌رساند.

راه‌های پیشگیری از زگیل

انواع زگیل معمولاً به‌دلیل عدم رعایت بهداشت، ضعیف بودن سیستم ایمنی و یا تماس با افراد آلوده ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال اگر ملحفه، بالشت و وسایل دیگر به این ویروس آلوده شوند، شما نیز به این بیماری مبتلا خواهید شد. به همین دلیل، رعایت بهداشت شخصی و داشتن رابطه محافظت شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای زگیل تناسلی

خلاصه

زگیل از جمله بیماری‌های است که این روزها بسیار شایع شده و از جمله بیماری‌های دردناک به‌شمار  می‌رود. در گذشته معمولاً این بیماری کمتر برای افراد رخ می‌داد؛ اما این روزها به‌دلیل، عدم رعایت بهداشت و روابط جنسی محافظت‌نشده، معمولاً این بیماری بیشتر در افراد دیده می‌شود.

در این مقاله انواع زگیل معرفی شدند که از بدترین انواع آن می‌توان به زگیل تناسلی اشاره کرد. خوشبختانه این روزها برای مدل‌های مختلف زگیل، درمان‌هایی مانند استفاده از دارو، جراحی، لیزر و… وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن از زگیل خلاص شوید. البته بعد از خلاصی از زگیل باید بهداشت را رعایت کرده و از روابط جنسی پرخطر بپرهیزید. در غیر این صورت دوباره به مدل‌های مختلف زگیل مبتلا خواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب