زگیل کف پا چیست؟

زگیل کف پا

زگیل کف پا چیست؟ این نوع از زگیل، به شکل یک توده اضافی از گوشت بوده که معمولاً آن را می‌توان در پاشنه پا و یا قسمت‌های دیگر پا که باید وزن بدن را تحمل کنند، به‌وجود می‌آید. علاوه‌براین، فشار مضاعف به‌دلیل افزایش وزن نیز تاثیر زیادی در رشد این نوع از زکیل در قسمت لایه داخلی پوست دارد. معمولاً بیشتر این زگیل‌ها خطرناک نبوده و بدون استفاده از هرگونه درمان خوب می‌شوند. درمان زگیل‌های پا اندکی سخت بوده، زیرا اکثر آن‌ها در لایه سطحی پوست قرار می‌گیرند.

درواقع، در صورت درمان زگیل این امکان وجود دارد که زگیل‌ها دوباره به‌وجود بیایند. به همین دلیل، افراد نباید هرگز به‌طور سرخود به زگیل دست زده و باید ان را تحت نظر یک پزشک متخصص درمان کنند. اگر شما هم می‌خواهید در مورد زگیل یا زگیل‌های کف پا اطلاعات بیشتری به دست آورید، ادامه این مقاله ار از دست ندهید.

آشنایی با علت بیماری زگیل کف پا

علل بیماری زگیل پا چیست؟ این نوع از زگیل از طریق ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV در بیرونی‌ترین لایه پوست کف پای بیمار ایجاد خواهد شد.

درواقع، ویروس این بیماری از طریق یک زخم کوچک و یا از نقاطی که پوست کف پا نازک‌تر است به بدن وارد شده و باعث ایجاد زگیل می‌شود.

این نوع از ویروس از متداول‌ترین ویروس‌های جهان بوده و دارای بیشتر از صد نوع گونه است؛ اما تنها بعضی از این ویروس‌ها قادر به ایجاد زگیل در پا هستند. دیگر مدل‌های این ویروس سبب ایجاد زگیل در بخش‌های دیگر پوست یا روی غشاهای مخاطی خواهند شد.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل کف پا هستند؟

زگیل در پا در بیشتر افراد رخ می‌دهد. اما در بعضی از افراد این ایجاد این بیماری بیشتر است. این دسته افراد عبارت‌انداز:

  • کودکان و نوجوانان که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند.
  • افراد بزرگسالی که ایمنی پایینی داشته و از بیماری‌های مختلف رنج می‌برند.
  • افرادی که زیاد با پای برهنه در محیط‌های مختلف راه می‌روند.

آشنایی با راه‌های انتقال ویروس

سیستم ایمنی بدن همه افراد یکسان نبوده و واکنش آن‌ها به این ویروس نیز در همه افراد یکسان نیست. درواقع، حتی اعضای یک خانه نیز بعد از ورود این ویروس به بدنشان، واکنش یکسانی از خود نشان نمی‌دهند.

ویروس ایجادکننده زگیل کف پا معمولاً واگیردار نبوده و به همین دلیل، نباید افراد نگران انتقال آن از طریق تماس مستقیم از افراد دیگر شوند.  از ویژگی‌های این ویروس این است که در محیط‌های گرم و مرطوب رشد کرده و به همین دلیل، اطراف استخر و اتاق‌های رختکن از مهمترین مکان‌هایی هستند که افراد از طریق این مکان‌ها به‌دلیل گرم و مرطوب‌بودن محیط بیشتر به زگیل‌ها کف پا مبتلا خواهند شد.

همچنین، در صورت انتقال عفونت از محل اولیه به مناطق دیگر بدن، امکان ایجاد زگیل‌های بیشتری وجود دارد.

زگیل کف پا

علائم زگیل کف پا چیست؟

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن افراد را به خود مشغول کرده این است که علائم و نشانه‌های زگیل کف پا چیست؟ در ادامه به بررسی مهم‌ترین این علائم می‌پردازیم:

  • زگیل‌های پا حالت یک زخم گوشتی کوچک را دارند که سطح زیری داشته و در مناطقی مانند زیرانگشتان، پاشنه پا به‌وجود می‌آیند.
  • پس از راه‌رفتن فرد در ناحیه زگیل احساس درد و حساسیت می‌کند.
  • اگر به محل زگیل نگاهی بیاندازید می‌بینید که در این محل خطوط و شیارهای پا تقریباً از بین رفته‌اند و نمی‌توانید این شیارها را مانند پای دیگرتان ببینید.
  • پوست پا معمولاً در محل زگیل سفت و ضخیم شده و نقاط ریز سیاهی که درواقع، رگ‌های خونی بسته شده هستند، در این قسمت‌ها دیده می‌شوند.

زگیل‌ها پا چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

افراد عادی خود قادر به تشخیص زگیل کف پا نیستند، به همین دلیل، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک برای تشخیص زگیل از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

  • پزشک در ابتدا با دقت زگیل را بررسی کرده و در صورت شک به وجود زگیل، به سراغ راه‌های تشخیص قطعی آن می‌رود.
  • در مرحله بعد ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری از یک چاقوی جراحی برای تراش زخم استفاده کرده و مقداری از زخم را به آزمایشگاه ارسال کند تا از وجود زگیل کاملاض مطمئن شود.

درمان زگیل کف پا چگونه است؟

بیشتر زگیل‌های کف پا خطری نداشته و اصلاً نیازی به درمان ندارند. درواقع، بیشتر این زگیل‌ها بدون درمان خوب می‌شوند. معمولاً درمان در مورد زگیل‌هایی انجام می‌شود که درد ایجاد کرده و یا در حال بزرگ‌شدن هستند. برای درمان این نوع از زگیل درمان‌های خانگی و پزشکی وجود دارد که بسته به نوع زگیل می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. معمولاً برای از بین بردن زگیل، به چند جلسه درمان نیاز است. علاوه‌براین، ممکن است که این بیماری دوباره عود کند. در صورت عدم درمان زگیل با روش‌های مراقبتی، معمولاً  پزشکان داروهای زیر ار تجویز می‌کنند:

داروهای لایه بردار قوی (اسید سالیسیلیک)

این داروها بسیار قوی بوده و کم کم لایه‌هایی از زگیل را برداشته تا بیماری درمان شود. علاوه‌براین، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل تقویت می‌کند.

با تجویز این داروها، باید بیماران آن‌ها را به‌طور منظم مصرف کرده و در فواصل زمانی تعیین شده دوباره به پزشک مراجعه کنند.

پزشک به بیمار توصیه می‌کند که در خانه به طور منظم داروها را استفاده کرده و هر چند وقت یکبار برای معاینه به مطب مراجعه کند.

داروهای فریز کننده (کرایوتراپی)

این روش که به سرمادرمانی معروف بوده در مطب انجام پزشک انجام می‌شود. در این متد، نیتروژن مایع از طریق اسپری یا پنبه به زگیل پا توسط پزشک بعد از اعمال بی‌حسی به‌دلیل ایجاد درد در موضع زده خواهد شد.

نیتروژن مایع از طریق ایجاد یک تاول در اطراف زگیل به درمان آن می‌پردازد. در این حالت بافت مرده در مدت زمان یک هفته یا بیشتر پوسته پوسته می‌شود. علاوه‌براین، این روش سیستم ایمنی را تقویت تحریک کرده تا بتواند بهتر با این بیماری مبارزه کند. هر دو تا چهار هفته باید این درمان‌ها تکرار شده تا زخم‌ها بهبود یابند.

تقویت سیستم ایمنی در زگیل پا

زگیل از جمله بیماری‌هایی است که به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. در این متد، از طریق داروها و یا محلول‌ها ایمنی بیمار تحریک شده تا قادر به مبارزه با زگیل شوند.

درمان با لیزر

یکی از بهترین درمان‌ها برای زگیل، استفاده از لیزر است. این درمان هزینه نسبتاً بالایی داشته ولی امکان برگشت مجدد زگیل‌ها به‌دلیل مسدودشدن رگ‌های خونی بسیار کمتر است.

درمان خانگی زگیل کف پا چیست؟

نوار چسب‌های برزنتی وجود دارند که نوعی درمان خانگی برای درمان زگیل به‌شمار می‌روند. البته همه زگیل‌ها با این برچشب‌ها درمان نخواهند شد و لازم است حتماً به پزشک مراجعه شود.

چگونه از زگیل کف پا پیشگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان بوده و با استفاده از روش‌های زیر می‌توان از این نوع از زگیل پیشگیری کرد:

  • اصلاً به زگیل‌های بدن خود و یا دیگران دست نزنید و در صورت تماس دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • به بهداشت پاهای خود توجه کنید و به‌طور مرتب جوراب‌های خود را عوض کرده و بشویید.
  • در اطراف استخر و رختکن حتماً با دمپایی و کفش راه بروید.
  • هرگز به زگیل‌ها دست نزده و آن‌ها را زخم نکنید.

خلاصه

زگیل کف پا از رایج‌ترین بیماری‌هایی است که معمولاً افراد از استخر و یا رختکن‌ها و مکان‌های گرم و مرطوب به آن‌ها مبتلا می‌شوند. بهترین راه درمان این بیماری مراجعه به متخصص زگیل تناسلی در اصفهان است. درواقع، پزشک بعد از تشخیص بیماری و با تجویز داروهای لازم آن را درمان می‌کند. ازروش‌هایی مانند جراحی و لیزر نیز برای درمان زگیل استفاده خواهد شد. بهتر است برای پیشگیری بهداشت شخصی را رعایت کرده و بدون کفش به هیچ مکانی نروید. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره زگیل کف پا را به دست آورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب