انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر

سوالی که در خصوص نحوه انتقال زگیل تناسلی شکل می گیرد این است که آیا زگیل تناسلی از طریق استخر منتقل می شود یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که طی تحقیات بیش از 90 درصد راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق ارتباط جنسی است و انتقال از طریق استخر، جکوزی و یا  خیلی کم است اما از طریق تماس غیر مستقیم با عوامل خارجی مثل: حوله و تجهیزات ورزشی شنا که با ناحیه تناسلی فرد آلوده در ارتباط بوده اند، می تواند منتقل شود. زگیل تناسلی و HPV نمی تواند از طریق هوا یا آب پخش شود پس شنا کردن در استخر سبب انتقال زگیل نمی شود.

بیماری‌های مقاربتی که از استخر انتقال پیدا می‌کنندبیماری‌های مقاربتی که از استخر انتقال پیدا می‌کنند

1. عفونت‌های قارچی واژن
  2. عفونت‌های انگلی واژن و آلت تناسلی
  3. تبخال و زگیل تناسلی

ایدز از طریق آب استخر منتقل نمی‌شود، اما جای نگرانی نیست. زگیل تناسلی به راحتی درمان می گردد و روش های درمانی مختلفی برای از بین رفتن آن وجود دارد.

یکی از راه‌ های انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر است که در شرایط بسیار نادر اتفاق می‌افتد.

انتقال عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی دستگاه تناسلی از طریق زمین و صندلی‌های خانه‌های مرطوب در کشورهای دارای سطح بهداشت بالا بعید است.

ممکن است فرد از طریق برخورد با دیواره‌ی استخری که ویروس بر روی آن زنده مانده است به این بیماری مبتلا شود. بازهم خواهیم گفت که امکان ابتلا از طریق استخر بسیار کم است.
اما امکان مبتلا شدن به سایر زگیل‌ها مانند زگیل‌هایی که بر روی دست و پا ایجاد می‌شود، وجود دارد.

خانم ها به دلیل اندام جنسی متفاوت تر از آقایان سریع تر به ویروس ها و عفونت های جنسی مبتلا می شوند. به عبارتی راه ورود ویروس ها به بدن سریع تر از آقایان گزارش شده است.

انجام لیزر و اپیلاسیون موهای زائد در مکان های غیر بهداشتی و برخی آرایشگاه های غیر معتبر انتقال پیدا کند اما بالغ بر 90 درصد بیماری زگیل تناسلی فقط از طریق تماس جنسی واژینال یا آنال (مقعدی) آلوده به فرد سالم منتقل می شوند.

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی نتیجه یک عفونت ویروسی است. زگیل‌ها توده‌های گوشتی کوچک، برجستگی‌ها یا تغییرات پوستی هستند که روی یا اطراف ناحیه تناسلی، مقعد و گلو ظاهر می‌شوند.

بیشتر زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نوع 6 و 11 ایجاد می‌شوند. این عفونت‌ها شایع هستند و به ندرت باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی می‌شوند. تخمین زده می شود که بیش از 50 درصد از افراد فعال جنسی 15 تا 49 ساله به ویروس زگیل تناسلی آلوده شده اند

بیشتر بخوانید: راه های انتقال زگیل تناسلی

زگیل چگونه منتقل می شود؟

از طریق تماس پوست به پوست، از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که این ویروس را دارد، به HPV تناسلی مبتلا شوید .

ویروس از کاندوم عبور نمی کند، اما از آنجایی که کاندوم تمام ناحیه تناسلی را نمی پوشاند، ممکن است پوست ناحیه تناسلی که با کاندوم پوشانده نشده است را آلوده کند.

زگیل ها می توانند از ناحیه تناسلی به ناحیه اطراف مقعد بدون داشتن رابطه مقعدی پخش شوند.

از طریق استخر زگیل تناسلی انتقال پیدا میکند؟

احتمال سرایت زگیل تناسلی از استخر، حمام یا حوله مشترک، رختکن، صندلی توالت یا استفاده از فنجان، بشقاب یا کارد و چنگال مشترک فقط حدود 10درصد می باشد.

راههای انتقال زگیل تناسلی. 90 درصد انتقال این ویروس (HPV ) از راه تماس جنسی و ده درصد از طرق راههای دیگر است.

در خصوص زگیل تناسلی به شریک زندگی خود بگویید

اگر زگیل تناسلی قابل مشاهده دارید، بهتر است با شریک زندگی یا همسر خود در مورد عفونت و زگیل صحبت کنید و تا زمان تکمیل درمان از تماس جنسی و پوست به پوست با ناحیه عفونی خودداری کنید.

درمان زگیل تناسلی در اصفهان

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی واژینال و مقعدی وارد بدن انسان می شود. به عبارتی تماس پوست به پوست برای وارد شدن ویروس به بدن کافی می باشد.

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی نیز ممکن است دانه های ریزی را داخل دهان ایجاد کند. پزشک متخصص زگیل تناسلی در اصفهان بسته به جنسیت و اطلاع از سوابق بیماری فرد اقدام به درمان می پردازد. درمان زگیل تناسلی در اصفهان با روش های زیر در مطب دکتر عابدی صورت می پذیرد:

1. دارو درمانی و تجویز پماد موضعی
  2. کریوتراپی
  3. الکتروکوتر
  4. لیزردرمانی
  5. سرما درمانی
  6. محلول موضعی پودوفیلین
  7. ورگان

در صورتی که تعداد زگیل ها زیاد باشد روش کرایوتراپی، الکتروکوتر و لیزر CO2 در مطب به صورت سرپایی انجام می شود. با تابش اشعه لیزر زگیل ها به راحتی نابود می شوند. در روش سرمادرمانی یا کرایوتراپی نیتروژن مایع بر روی موضع یا زگیل ها قرار می گیرد و سرمای ماده باعث می شود تا زگیل ها تغییر رنگ دهند و از بین بروند. کارایی این روش بسته به اندازه زگیل ها دارد و پزشک با معاینه تشخیص می دهد که کدام روش موثر است.

در صورتی که اندازه زگیل بسیار بزرگ باشد، روش جراحی سرپایی توصیه می گردد. روش الکتروکوتر و رادیوسرجری می تواند در درمان زگیل تناسلی موثر عمل نماید.

پماد پودوفیلین و ورگان برای زگیل های داخل واژن و اندام جنسی خانم ها توصیه می گردد. اما اگر اندازه زگیل ها بزرگ باشد، لیزر درمانی و روش های گفته شده در بالا بسته به نظر پزشک انجام می شود. درمان زگیل تناسلی مردان و آگاهی از این مسئله که آیا ویروس زگیل تناسلی در بدن فرد فعال است یا خیر، با آزمایش امکان پذیر نیست. در موارد حاد با روش بیوپسی می توان فهمید که آیا فرد به این ویروس مبتلا شده است یا خیر.

بیشتر بخوانید  واکسن گارداسیل در اصفهان

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی زنان و آگاهی از اینکه آیا به این ویروس مبتلا هستید یا خیر، با تست پاپ اسمیر امکان پذیر است. دختران مجرد در صورتی که به زگیل تناسلی مبتلا شوند، با دارو و پماد درمان می شوند.

کجا باید آزمایش hpv داد

تست HPV و نحوه ی تشخیص زگیل تناسلی با آزمایش خون

خوشبختانه امروز با تست PCR که دقیق ترین روش شناسایی و تعیین نوع ویروس HPV (عامل ایجاد زگیل تناسلی) است، می توان نسبت به وجود و تیپ ویروس با دقت زیاد پی برد.

اگر می‌توانید توده‌هایی را ببینید که فکر می‌کنید ممکن است زگیل باشند، می‌توانیدبا مراجعه به مطب دکتر عابدی متخصص درمان زگیل تناسلی مراجعه کنید تا این تشخیص توسط پزشک تأیید شود. همچنین می توانید به کلینیک سلامت جنسی یا پزشک عمومی خود مراجعه کنید. یک متخصص پوست و مو یا اورولوژی می‌تواند به شما بگوید که آیا این توده‌ها زگیل تناسلی هستند و آیا نیاز به درمان دارید.

بهترین روش درمانی زگیل لیزر پلاسما می باشد چرا که از ریشه سوزانده می شود.

چه کسانی باید واکسن زگیل تناسلی بزنند

تمامی کسانی که می خواهند فعالیت های جنسی را آغاز نمایندو یا در سن ازدواج هستند می توانند واکسن زگیل تناسلی را تزریق نمایند. کارایی واکسن زمانی بیشترین اثردهی را دارد که در سنین نوجوانی تزریق گردد. برای مردان تا 21 سالگی و برای زنان تا 26 سالگی بهتر است که تزریق گردد. اما نمونه های جدید واکسن تا سنین بیشتری امکان پذیر می باشد. این واکسن را می توان از هلال احمر و داروخانه ها تهیه نمود.

واکسن زگیل تناسلی با نام واکسن گارادسیل شناخته می شود. افرادی که باردار هستند و یا در دوران شیردهی هستند نباید این واکسن را تزریق کنند. همچنین کسانی که دارای بیماری های نقص سیستم ایمنی هستند باید قبل از تزریق واکسن گارداسیل، با پزشک خود مشورت نمایند.

تزریق واکسن گارداسیل می تواند تا حدود 90 درصد از ابتلا به ویروس را در فرد کاهش دهد. اما افرادی بوده اند که حتی با تزریق سه دوز از این واکسن باز هم به زگیل تناسلی مبتلا شده اند.

خانم ها بهتر است که این واکسن را قبل از ازدواج تزریق نمایند. زیرا میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد. این واکسن پس از تزریق هیچ گونه عوارضی را از خود نشان نمی دهد. گزارش ها حاکی از این مسئله است که فقط 3 درصد از افرادی که واکسن گارداسیل را تزریق کرده اند، دچار عوارض خفیف زیر شده اند:

عوارض واکسن زگیل تناسلی

• لرز
  • خارش
  • ورم
  • احساس افتادگی یا غش

تا یک ربع پس از تزریق واکسن در محل تزریق باقی بمانید و اگر دچار علائم بالا شده اید، سریعا از پزشک بخواهید شما را معاینه کند. دقت کنید افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند و این ویروس در بدن آن ها وجود دارد، نباید واکسن را تزریق کنند. زیرا هیچ تاثیری در روند بهبودی ندارد. در محتوای مایع واکسن ویروس کشته شده زگیل تناسلی وجود دارد که به بدن تزریق می گردد تا فرد را در برابر بیماری مقاوم کند. درست همانند واکسن کرونا که ویروس کشته شده کرونا به بدن تزریق می شود.

زگیل تناسلی معمولاً بدون درد است اما ممکن است گاهی خارش داشته باشد و باعث التهاب یا خونریزی از مقعد یا مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را حمل می کند) شود.

درمان قطعی زگیل تناسلی توسط متخصص اورولوژی

درمان قطعی و صد در صدی بستگی به سیستم ایمنی بدن فرد دارد. در موارد خفیف با دارودرمانی و مالیدن موضعی پماد، لکه ها و جوش های ریز از بین می روند و سیستم ایمنی بدن نیز کاملا در این امر دخیل است. اما برای درمان قطعی زگیل تناسلی تابش لیزر CO2 یا لیزر زگیل تناسلی در اصفهان قطعی ترین راه درمان است. الکتروکوتر و کرایوتراپی نیز می تواند زگیل ها را به طور کامل از بین ببرد.

آیا زگیل پس از از بین رفتن دوباره عود می کند؟

بله، زمانی که زگیل‌های قابل مشاهده از بین رفتند، ویروس ممکن است برای مدتی (گاهی برای سال‌ها) در سلول‌های پوست به زندگی خود ادامه دهد و ممکن است در مراحل بعدی دوباره باعث ایجاد زگیل شود. البته با روش لیزر برگشت زگیل بسیار پایین می باشد

آیا با داشتن زگیل تناسلی می توان باردار شد؟

بهتر است که اقدامات درمانی را جهت نابودی زگیل ها از بدن انجام داده و سپس اقدام به بارداری نمایید. همچنین همسر شما نیز باید به طور کامل توسط پزشک زگیل تناسلی بررسی شود.