زگیل دهانی + عکس زگیل دهانی

زگیل دهانی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی، زگیل تناسلی در دهان است. این بیماری در برخی شرایط حاد، از ایدز خطرناک‌تر است و باید علت بروز و درمان آن در اولویت فرد بیمار قرار گیرد. مهمترین فاکتور خطر ابتلا به زگیل دهانی، داشتن رابطه جنسی دهانی یا تماس دهان به دهان با کسی است که به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شده است

اکثر افراد از طریق رابطه جنسی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. درصورتی‌که در حین رابطه جنسی رابطه دهانی نیز برقرار شود، احتمال بروز زگیل دهانی یا زگیل در ناحیه زبان و گلو (Oropharyngeal HPV infection) نیز وجود دارد.

افزایش فعالیت جنسی دهانی و بوسیدن‌های عمیق یک خطر عمده هستند، به ویژه اگر افراد سیگاری باشند.

زگیل حفرۀ دهان اگر سبب رشد در حلق، حنجره و تارهای صوتی شده باشد، ویروس HPV می تواند از طریق نای بطرف پایین و ریه ها حرکت کرده و سبب ابتلا ریه به ویروس HPV شود.

زگیل دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد. یعنی افراد تا مدتی متوجه نمی‌شوند که به این عفونت مبتلا هستند و کمتر قدم‌های لازم را برای محدود کردن شیوع بیماری بر می‌دارند. این نوع از عفونت به ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند به سرطان دهان و یا سرطان حفره حلقی تبدیل شود که نادر هستند.

زگیل دهانی چیست؟زگیل دهانی چیست؟

به برجستگی‌های کوچکی که در دهان به علت عفونت با ویروس پاپیلومای رخ می‌دهد زگیل دهانی می‌گویند‌. این ویروس با داشتن انواع مختلف در سایر نقاط بدن از جمله ناحیه تناسلی، مقعد و کشاله ران نیز مشاهده می‌شود. برخی از این زگیل‌ها با گذشت زمان و خود به خود محو می‌شوند و از بین می‌روند، در حالی که برخی دیگر ممکن است عامل سرطان نیز بشوند.در صورت ابتلا به این ویروس می‌توان آن را به بقیه افراد منتقل دهیم.

انتقال زگیل تناسلی در دهان

راه‌های انتقال زگیل تناسلی در زبان بسیار گسترده است. این ویروس از طریق روش‌های زیر منتقل می‌شود:

1.  رابطه‌ی دهانی
  2. تماس دهان با اشیاء آلوده
  3. تماس دست آلوده با دهان
  4. رابطه جنسی در سنین پایین
  5.  مصرف دخانیات و الکل
  6.  رابطه جنسی محافظت نشده
  7.  استفاده از ظرف مشترک با فرد مبتلا به زگیل دهانی

شخص مبتلا به زگیل تناسلی باید در روابط خود با دیگران دقت لازم را داشته باشد. این شخص می‌تواند به راحتی ویروس را به اطرافیان منتقل، و آنها را دچار زگیل دهانی کند.
همچنین تماس دهان با آلت تناسلی فردی که دچار زگیل شده است، امکان ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد.
بعلاوه، مادرانی که به زگیل دهانی و زگیل تناسلی مبتلا هستند، می‌تواند ویروس را به فرزند خود منتقل کنند.
همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، در صورتی این ویروس توسط سیستم دفاعی بدن از بین می‌رود که از زیر گروه‌های بی خطر ویروس HPV باشد. در برخی موارد، طول دوره‌ی درمان بیش از دو سال می‌باشد که ویروس جزء گروه‌های پرخطر و سرطانی محسوب می‌شود.

آیا زگیل تناسلی از راه دهان منتقل می شود؟

زگیل زبانی بیشتر از طریق رابطه جنسی دهانی و ارتباط دهان به دهان بین افراد منتقل می‌شود

همانطور که می‌دانید، عامل اصلی بروز زگیل، ویروس HPV است که علاوه بر دهان، اندام‌های تناسلی را درگیر می‌کند.
این ویروس همواره در بدن ما وجود دارد که توسط سیستم دفاعی بدن از بین می‌رود. بنابراین افرادی که سیستم دفاعی ضعیف‌تری دارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. در شرایطی که بدن توان مقابله با ویروس را نداشته باشد، زگیل‌ها ظاهر می‌شود و با تکثیر خود به گلو و حلق راه می‌یابند.

انتقال hpv از طریق بوسیدن

معمولا زگیل از طریق بوسیدن یا بزاق دهان انتقال پیدا نمیکند و بیشتر از طریق رابطه دهانی و آلت فرد مبتلا شده انتقال پیدا میکند .

اما اگر شدت آلودگی به زگیل و HPV زیاد باشد و زگیل روی لب و داخل دهان زخم شده باشد این ویروس از طریق مخاط دهانی و بزاق دهان انتقال پیدا میکنید .

سرطان دهان

بروز سرطان دهان می‌تواند بر اثر نوع خاصی از ویروس‌ها باشد. هنگامی که سلول‌ها رشد غیر قابل کنترل داشته باشند، به بافت‌های اطراف خود حمله می‌کنند و باعث آسیب می‌شود.
سرطان دهان شامل سرطان زبان، لب‌ها، کف دهان، گونه‌ها، سینوس‌ها و حنجره می‎باشد. در صورتی که تشخیص و درمان در زمان خود انجام نشود، می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از شایع‌ترین علائم سرطان می‌توان موارد زیر را نام برد:
• خونریزی‌های بی دلیل
• احساس توده‌ای در گلو
• به سختی صحبت کردن
• بی حسی در هر ناحیه از صورت
• تورم‌های شدید در هر نقطه از دهان
• زخم‌های مختلف در گلو، گردن و صورت

علائم زگیل تناسلی در دهانعلائم زگیل تناسلی در دهان

ویروس HPV دارای زیر گروه‌های بسیار متفاوتی است که هر کدام از آنها علائم بروز خود را دارند. اما برخی علائم برای تمامی ویروس‌ها مشترک است که شامل موارد زیر می‌باشند:
1. زگیل‌های کوچک و سفت در دهان ظاهر می‌شوند.
2. زائده‌های گوشتی و برآمده در نقاط مختلف دهان ایجاد می‌شود.
3. زائده‌های ایجاد شده معمولا بی رنگ، صورتی و یا همرنگ بافت داخل دهان است.
4. زگیل‌ها یا به صورت تکی و یا به صورت دسته‌های چند تایی ایجاد می‌شوند.
5. در قسمتی که زگیل وجود دارد ممکن است احساس درد در ناحیه گلو و گوش داشته باشید.
6. درد در هنگام جویدن و بلعیدن غذا احساس می‌شود.
7. احساس بی حسی در لب‌ها و زبان وجود دارد.
8. سرفه‌های پی در پی و بی رنگی زبان و دهان از دیگر علائم این بیماری است.

بیشتر بخوانید  همسرم زگیل تناسلی داره چی کار کنم؟

انتقال زگیل تناسلی از راه دهان

زائده‌هایی که در دهان شکل می‌گیرند معمولا به رنگ دهان، صورتی و یا بی رنگ هستند، زگیل‌ها یا به شکل دسته‌های چندتایی و یا به صورت تکی بوجود می‌آیند، بعد از بوجود آمدن زگیل‌ها ممکن است در نواحی مختلف از جمله گوش و گلو احساس درد داشته باشید، معمولا درد هنگام بلعیدن و یا جویدن غذا حس می‌شود، گاهی در دهان و لب‌ها احساس بی‌حسی بوجود می‌آید.

در صورتی که فرد به نوع بی‌خطر این ویروس مبتلا شده باشد توسط سیستم دفاعی بدن از بین می‌رود اما در صورتی که درمان آن به بیش از دو سال طول بکشد جزو گروه‌های پرخطر و سرطانی این بیماری محسوب شده و می‌تواند حلق و گلوی فرد را درگیر کند.

تفاوت آفت و زگیل دهانی

آفت دهان همان زخم‌های کوچک و عمیقی هستند که در دهان ایجاد می‌شوند. آفت دهان در برخی شرایط خوردن و آشامیدن را سخت و دردناک می‌کند. این بیماری معمولا بین هفت الی ده روز بهبود می‌یابد و بروز آن سه الی چهار مرتبه در سال نرمال است.
این بیماری برخلاف زگیل تناسلی دهان، بر اثر استرس یا حساسیت به برخی مواد غذایی ایجاد می‌شود. درصورتی که زگیل تناسلی و دهانی بر اثر ویروس HPV بروز می‌کند.
آفت با رعایت رژیم غذایی، استفاده از مسواک و نخ دندان بهبود می‌یابد؛ اما زگیل تناسلی درمان طولانی‌تری دارد.

زگیل دهان کودکانزگیل دهان کودکان

گاهی در برخی کودکان زگیل تناسلی و زبانی ایجاد می‌شود. این ویروس ممکن است از طریق تماس فرد مبتلا با کودک ایجاد شده باشد. در اکثر مواقع این ویروس از طریق مادر به کودک منتقل می‌شود.
علائم بروز زگیل دهان کودکان دقیقا همانند علائم در بزرگسالان است که باعث خارش و سوزش در فرزند شما می‌شود.
انتخاب روش درمان در کودکان با توجه به تشخیص پزشک تعیین می‌شود. معمولا برای کودکان از روش درمان با استفاده از داروهای موضعی استفاده می‌شود. در شرایط حاد با کنترل پیشرفت بیماری، بهتر است از روش لیزردرمانی کمک بگیرید.

درمان زگیل تناسلی در دهان

هنوز درمانی برای از بین بردن ویروس درون بدن به وجود نیامده است؛ تنها می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. برای درمان باید به متخصص زگیل دهانی مراجعه کنید. متخصص با انجام آزمایش‌های مختلف ( نمونه برداری به روش PCR ) نوع ویروس را شناسایی کرده و روش درمان را انتخاب می‌کند.
درمان زگیل زبانی و تناسلی از طریق روش‌های کرایوتراپی، الکتروکوتر، عمل جراحی، تزریق اینترفرون و لیزردرمانی انجام می‌شود.
بهترین و آسان‌ترین روش از بین بردن زگیل در نواحی دهان و اندام تناسلی، لیزردرمانی است. یکی از مزیت‌های این روش که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، بازگشت بافت طبیعی پوست می‌باشد.
این روش با کمترین درد، در مدت زمان کمی انجام می‌شود. همچنین نداشتن عوارض و دوره‌ی نقاهت بر محبوبیت آن افزوده است.
این روش در استان اصفهان با جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های لیزر انجام می‌شود.درمان زگیل تناسلی در اصفهان با روش لیزر انجام می‌شود.
معمولا در گذشته استفاده از این روش باعث پخش شدن ویروس در محیط می‌شد. امروزه با پیشرفت روش‌های درمانی، دستگاه‌هایی با مکنده‌ی بسیار قوی تولید شده است. این دستگاه‌ها هنگام ازبین بردن زگیل، بخار ناشی از سوختن را به سرعت به درون دستگاه می‌کشند و از پخش شدن ویروس جلوگیری می‌کند.

انواع روش های درمانی زگیل عبارتند از:

• کرایوتراپی
  • درمان با لیرز (بهترین روش) و بدون بازگشت
  • درمان های دارویی
  • سوزاندن
  • عمل جراحی

با وجود درمان انواع این بیماری پیشگیری از ابتلا بهتر است. پس افراد باید هنگام رابطه جنسی از وسایل مراقبتی استفاده کنند، واکسیناسیون شوند و همچنین از داشتن روابط جنسی متعدد جلوگیری کنند. روش‌های درمان این بیماری برای جنسیت‌های مختلف یکسان است و همانطور که اشاره شد بهترین کار بعد از مداوم بودن این بیماری مراجعه به متخصص زگیل تناسلی می‌باشد.

برای درمان زگیل تناسلی در اصفهان، می‌توانید به مطب دکتر علیرضا عابدی مراجعه نمایید.
دکتر عابدی، بهترین متخصص درمان زگیل در اصفهان نیز به شمار می‌رود.