تفاوت قارچ تناسلی و زگیل تناسلی

تفاوت قارچ و زگیل تناسلی

ابتلا به عفونت های قارچی و زگیل تناسلی یکی از شایع ترین مشکلات پوستی تناسلی در سراسر جهان است. اگرچه هر دوی این بیماری ها در ناحیه تناسلی رخ می دهند و علائم مشابهی دارند، اما تفاوت های اساسی بین آن ها وجود دارد. آگاهی از این تفاوت ها برای تشخیص صحیح و درمان مناسب بسیار مهم است.  در این مقاله به بررسی تفاوت قارچ و زگیل تناسلی می پردازیم.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن، مشکل شایعی در میان بانوان است که می تواند زندگی روزمره شان را تحت تاثیر قرار دهد و اعتماد به نفسشان را کم کند. طبق آمارهایی که ثبت شده، تقریباً سه چهارم زنان، حداقل یک بار در عمرشان این عفونت ناراحت کننده را تجربه می کنند.

عامل اصلی بروز این عفونت، یک قارچ به اسم کاندیدا آلبیکنس است که باعث تحریک، خارش و ترشحات شدید در ناحیه واژن و بافت های اطراف آن می شود. البته ابتلا به این عفونت، به این معنی نیست که یک بیماری مقاربتی دارید، اما تحقیقات نشان داده اند که شروع فعالیت جنسی و تغییرات هورمونی ناشی از آن، خطر ابتلا را افزایش می دهد.

خوشبختانه، مصرف داروهای ضدقارچ خوراکی و موضعی، اغلب برای درمان این عفونت کافی است. اما اگر وضعیت این قارچ به مرور زمان وخیم تر شود و چندین بار در سال عود کند، ممکن است نیاز به درمان های جدی تر و مصرف داروهای پیشگیرانه باشد. متأسفانه ابتلا به عفونت قارچی واژن، خطر ابتلا به سایر عفونت های باکتریایی و قارچی را نیز بالا می برد. چرا که نشان دهنده به هم خوردن تعادل طبیعی میکروارگانیسم ها در این ناحیه است. بنابراین توجه به علائم و درمان به موقع آن، برای حفظ سلامت بسیار مهم است.

تفاوت قارچ و زگیل تناسلی

یک از مهم ترین تفاوت های قارچ و زگیل تناسلی در عامل ایجاد کننده آن است. همانطور که بالاتر هم گفتیم قارچ تناسلی به عفونتی گفته می شود که در اثر رشد بیش از حد قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکنس در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. این عفونت معمولاً در نتیجه به هم خوردن تعادل طبیعی فلور میکروبی واژن رخ می دهد و باعث التهاب، خارش، ترشحات و درد در ناحیه تناسلی می شود. از طرفی زگیل تناسلی بیماری ویروسی است که بر اثر آلودگی به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) در نواحی تناسلی ایجاد می شود. این بیماری باعث ایجادضایعات گوشتی رنگ و ناهموار معروف به زگیل در ناحیه آلت تناسلی، واژن، مقعد و دهانه رحم می شود. زگیل های تناسلی از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند و در صورت عدم درمان می توانند به سرطان تبدیل گردند.

تفاوت قارچ تناسلی و زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی و عفونت قارچی

عفونت قارچی و زگیل تناسلی هر دو عارضه هایی هستند که در ناحیه تناسلی رخ می دهند، اما تفاوت های مهمی در علائم آن ها وجود دارد که باید بدانید.

در عفونت قارچی، خانم ها اغلب از خارش، سوزش، التهاب و ترشحات ضخیم، سفید رنگ و پنیری شکل رنج می برند که نشانه رشد بی رویه قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکنس است. اما زگیل تناسلی با ظهور ضایعات گوشتی رنگی همراه است که بعضا خارش دارند و شبیه گل کلم یا زگیل معمولی پوست هستند. در معاینات، عفونت قارچی به صورت التهاب و ترشحات سفید ضخیم در واژن و ولو دیده می شود، در حالی که در زگیل تناسلی ضایعات گوشتی ناهموار برجسته و مشخصی بر روی سطوح مخاطی واژن است.

بیشتر بخوانید  بیماری گال (آشنایی با بیماری + علائم آن)

پس همان طور که می بینید، علی رغم شباهت هایی که این دو اختلال پوستی-تناسلی با یکدیگر دارند، تفاوت های مشخصی نیز در علائم آن ها وجود دارد که می توان با دقت در آن ها، تشخیص درستی را داد.

علائم عفونت قارچی

  • خارش واژن و تحریک در واژن و مجرای ورودی آن
  • احساس سوزش خصوصاً در هنگام مقاربت یا ادرار کردن
  • قرمزی و تورم بافت های دهانه واژن
  • احساس درد در ناحیه واژن
  • بروز بثورات پوستی در ناحیه واژن
  • تغییر بافت ترشحات طبیعی واژن به ترشحاتی سفید رنگ، بدون بو و غلیظ که بافت پنیری شکل دارند
  • وجود ترشحات آبکی واژن

تفاوت های ظاهری قارچ و زگیل

عفونت قارچی واژن و زگیل تناسلی شاید در یک نگاه ظاهری شبیه به هم داشته باشند، اما تفاوت های مهمی نیز با هم دارند. در عفونت قارچی واژن، خانم ها اغلب دچار التهاب، قرمزی، تورم و ترشحات سفید یا خاکستری پنیری شکل در ناحیه واژن و ولو می شوند. این ترشحات ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند. دهانه رحم نیز ممکن است قرمز، ملتهب و متورم به نظر برسد. اما در زگیل تناسلی، ضایعات گوشتی و برآمده قهوه ای یا صورتی رنگی روی سطوح مخاطی دیده می شود که شبیه به زگیل های معمولی پوست هستند. این ضایعات عموماتکی یا خوشه ای بوده و خارش دارند.

جمع بندی

به طور کلی تفاوت اساسی بین قارچ تناسلی و زگیل تناسلی در عامل ایجادکننده این دو بیماری است.  قارچ تناسلی زمانی رخ می دهد که قارچ هایی مانند کاندیدا آلبیکنس بیش از حد طبیعی در ناحیه تناسلی زنان رشد کنند. این افزایش بی رویه مخمرها باعث التهاب، خارش، ترشحات غیرطبیعی و درد در ناحیه واژن می شود.  اما زگیل تناسلی در اثر آلودگی با ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل شده و باعث ظهور زگیل های گوشتی رنگی در نواحی تناسلی می گردد. زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی بوده و خطر ابتلا به آن را می توان با دریافت واکسن هایی مانند واکسن گارداسیل کاهش داد.

جهت درمان زگیل تناسلی و قارچ پوستی میتوانید به دکتر عابدی متخصص درمان زگیل تناسلی در اصفهان مراجعه کنید.

سوالات متداول تفاوت قارچ و زگیل تناسلی

علت ایجاد قارچ و زگیل تناسلی چیست؟

قارچ تناسلی در اثر رشد بیش از حد قارچ هایی مثل کاندیدا آلبیکنس در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. اما زگیل تناسلی بر اثر آلودگی به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) به وجود می آید.

آیا قارچ و زگیل تناسلی مسری هستند؟

خیر، قارچ تناسلی مسری نیست اما زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی بوده و از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

علائم قارچ و زگیل تناسلی چه تفاوتی دارند؟

قارچ تناسلی با خارش، التهاب، ترشحات سفید و درد همراه است. اما زگیل با ظهور زگیل های گوشتی رنگی مشخص می شود.

آیا قارچ و زگیل تناسلی قابل درمان و پیشگیری هستند؟

بله، هر دو بیماری با درمان های دارویی قابل کنترل هستند. از زگیل تناسلی می توان با تزریق واکسن HPV پیشگیری کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب