HPV و هرپس چیست؟

تفاوت HPV و هرپس چیست؟ ویروس پاپیلومای انسانی  و هرپس از شایع‌ترین ویروس‌های دستگاه تناسلی بوده که طریقه انتقال هردو ویروس از داشتن رابطه جنسی متعدد و یا تماس با افراد آلوده است. این دو ویروس شباهت زیادی به یکدیگر داشته و به همین دلیل، تشخیص آن‌ها بسیار دشوار است.

به همین دلیل، این سوال ذهن افراد را به خود مشغول کرده که تفاوت این دو ویروس در چیست؟ چگونه این ویروس‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند؟ باید به شما عزیزان بگوییم که مراجعه به پزشک در درجه اول برای تشخیص این بیماری‌ها بسیار ضرورت دارد. در ادامه این مقاله با تفاوت‌های این دو ویروس به خوبی آشنا می‌شوید.

HPV و هرپس چیست؟HPV و هرپس چیست؟

به HPV زگیل تناسلی و به هرپس تبخال تناسلی گفته می‌شود. هردو این بیماری‌ها از خانواده ویروس‌های هرپس ویرا بوده و باعث تولید عفونت و بیماری در بدن میزبان خود می‌شوند. البته این امکان وجود دارد که هیچ‌کدام از این بیماری‌ها علائمی از خود در بدن فرد نشان ندهند. به همین دلیل، برای تشخیص این بیماری باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. البته زگیل تناسلی و تبخال تناسلی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

نشانه تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

تبخال دستگاه تناسلی، به‌صورت تاول‌های کوچکی بوده که معمولاً ترکیده و  باعث پیدایش زخم‌های دردناکی بعد از ترکیدن خواهند شد.

این بیماری معمولاً در دستگاه تناسلی، ران، مقعد و یا باسن به‌وجود می‌آید. علائم هرپس با زگیل کاملاً متفاوت بوده و تبخال تناسلی بیشتر در مناطقی مانند اطراف دهان، بینی و ناحیه تناسلی ایجاد خواهند شد. درواقع، ناحیه تناسلی خانم‌ها رطوبت و ترشحات بسیار بالا بوده و به همین دلیل، مکان مناسبی برای رشد ویروس به‌شمار می‌رود.

آشنایی با نشانه‌های زگیل دستگاه تناسلی و علل ایجاد آن

زگیل تناسلی از جمله بیماری‌های عفونی و ویروسی بوده که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی در بدن انسان ایجاد می‌شود. این بیماری به شکل زخم بوده و درد و سوزش بسیار زیادی دارد. معمولاً زگیل دستگاه تناسلی به شکل توده‌های گل کلم مانند بوده و ظاهر سفت و سطح زبری دارند.

این بیماری معمولاً خارش زیادی دارد و حتی گاهی در اثر خارش زیاد پوست بیمار زخم می‌شود. از مهمترین علل این بیماری داشتن رابطه جنسی با افراد متعدد و آلوده است. همچنین، این بیماری قابل برگشت بوده و در صورت درمان نیز ممکن است دوباره عود کند.

آشنایی با علل ایجاد تبخال تناسلی

این بیماری به علت دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد شده و راه‌های انتقال آن شامل موارد زیر است:

• داشتن رابطه از مقعد
  • داشتن رابطه جنسی از واژینال
  • داشتن رابطه جنسی دهانی
  • انتقال به نوزاد در حین زایمان مادر

آشنایی با تفاوت HPV و هرپس

این دو بیماری به قدری به یکدیگر شبیه هستند که بسیاری از افراد قادر به تشخیص آن‌ها نیستند. ویروس تبخال تناسلی بعد از ورود به بدن باعث پیدایش تاول‌هایی با تعداد زیاد در دهان و ناحیه تناسلی خواهد شد. تب از رایج‌ترین علائم تبخال تناسلی به‌شمار می‌رود. معمولاً حدود دو هفته طول می‌کشد تا این تاول‌ها خوب شوند. اما این امکان وجود دارد که در آینده این بیماری دوباره عود کند.

این بیماری قابل درمان بوده و به‌راحتی می‌توان آن را با داروهای تجویزی توسط پزشک درمان کرد. اما ویروس زگیل تناسلی بعد زا ورود به بدن ممکن است تا مدت‌ها علائم خود را نشان ندهد و درواقع، فرد هیچ‌گونه علائمی را تجربه نکند.

بیشتر بخوانید  انواع زگیل(۴ نوع مشهور)

بعد از پیدایش زگیل‌ها که توده‌هایی گل کلم مانند هستند فرد متوجه بیماری خود می‌شود. این بیماری در صورت عدم درمان رشد کرده و درمان آن سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود  که حتماً در صورت داشتن زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنید تا درد و هزینه‌های درمان شما زیاد نشود.

درواقع، زگیل تناسلی از تبخال تناسلی به روش‌های درمان بیشتری نیاز داشته و این روش‌ها معمولاً هزینه‌برهستند. به‌عنوان مثال لیزر از بهترین راه‌های از بین‌بردن این بیماری است و حتی احتمال بازگشت مجدد این بیماری را به حداقل می‌رساند.

در بیشتر نقاط جهان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، واکسن گارداسیل تزریق می‌شود. گاهی اوقات افراد مبتلا به تبخال تناسلی نیز هیچ‌گونه علائمی نداشته و تنها ناقل هستند. این افراد به‌راحتی قادر به انتقال ویروس hpv به شریک جنسی خود هستند.

آیا واکسن HPV خطر ابتلا به HPV یا سرطان را از بین می‌برد؟آیا واکسن HPV خطر ابتلا به HPV یا سرطان را از بین می‌برد؟

بعد از آشنایی با تفاوت HPV و هرپس، یکی از مهمترین سوالاتی که افراد مختلف می‌پرسد این است که آیا واکسن در برابر سرطان مصونیت ایجاد می‌کند؟ پاسخ این سوال خیر است. باید به شما بگوییم که انواع مختلفی از ویروس این بیماری را ایجاد می‌کنند؛ اما در واکسن تنها تعداد محدودی از این ویروس‌ها آورده شده است.

درواقع، آن دسته از ویروس‌هایی داخل واکسن آماده‌اند که احتمال سرطانی‌شدن آن‌ها بسیار بیشتر از سایر ویروس‌ها محسوب می‌شوند. حتی ممکن است ویروس‌های جدید نیز به این ویروس‌ها اضافه بشوند. به همین دلیل، تزریق واکسن دلیل بر مصونیت در برابر انواع ویروس نبوده و با زهم ممکن است به سرطان مبتلا شوید.

چگونه از HPV و هرپس پیشگیری کنیم؟

بعد از آشنایی با تفاوت HPV و هرپس بسیاری از افراد به دنبال یافتن راهی برای پیشگیری از آن هستند. تنها راه موثر برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، پرهیز از انجام هرگونه رابطه جنسی متعدد و پرخطر است. یک شریک جنسی انتخاب کنید و از قبل از برقراری رابطه جنسی، حتماً باید شما و شریک جنسی‌تان آزمایش‌های لازم را انجام داده و دوطرف از سلامتی یکدیگر با خبر شوند. تزریق واکسن نیز یک راهکار عالی برای پیشگیری از این بیماری به‌شمار می‌رود. البته واکسن‌ها در برابر همه انواع ویروس مقاومت از خود نشان نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: زمان های تزریق واکسن زگیل تناسلی

تفاوت HPV و هرپس چیست؟ با توجه به شیوع بیماری‌های ویروسی بسیاری از افراد نگران ابتلای خود به این بیماری‌ها هستند. از مهمترین این بیماری‌ها می‌توان به تبخال تناسلی و زگیل تناسلی اشاره کرد. این دو بیماری مسری و عفونی بوده و در اثر ویروس به‌وجود می‌آیند. همچنین، این بیماری‌ها از یک فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کنند.

تبخال تناسلی بیشتر به شکل تاول بوده ولی زگیل تناسلی بیشتر به شکل توده‌های سفت و گل کلم مانند است. برای پیشگیری از این بیماری‌ها باید داشتن هرگونه رابطه جنسی خطرناک را به حداقل برسانید. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره تفاوت HPV و هرپس را به دست آورید.