مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی

مراقبت های بعد از  لیزر زگیل تناسلی

مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی چیست؟ زگیل تناسلی از جمله بیماری‌هایی است که این روزها بسیار شایع شده و بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. این بیماری بسیار عفونی و واگیردار بوده و به‌علت وجود یک ویروس در بدن ایجاد می‌شود. داشتن شرکای جنسی متعدد و روابط جنسی بدون محافظت باعث شده تا افراد به این بیماری دچار شوند.

حتی بسیاری از این افراد از بیماری خود اطلاع نداشته و ناقل هستند. در صورت پیشرفت بیماری فرد باید برای درمان آن اقدام کند. از مهمترین راه‌های درمانی استفاده از دارو، جراحی و لیزر است. بعد از لیزر و جراحی باید مراقبت‌های لازم صورت بگیرد. در ادامه به بررسی این مراقبت‌ها می‌پردازیم.

مراقبت های بعد از  لیزر زگیل تناسلی

مراقبت بعد لیزر زگیل تناسلی

لیزر از بهترین روش‌های درمانی زگیل تناسلی به‌شمار می‌رود. درواقع، وقتی از این روش ایتفاده می‌شود که بدن فرد به درمان‌های دارویی پاسخ ندهد. البته روش جراحی نیز وجود دارد؛ اما به‌دلیل عوارض کمتر، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از لیزر استفاده کنند.

اما لیزر نیز یک روش درمانی بوده و باید حتماً بعد از آن مراقبت‌های لازم انجام شود تا بیشترین نتیجه را بیمار از این روش درمانی بگیرید. مهمترین مراقبت‌های پس از لیزر زگیل تناسلی عبارت‌انداز:

تمیز و خشک نگهداشتن زخم‌ها

یکی از مراقبت‌های بعد از لیزر زگیل ناحیه تناسلی، تمیز و خشک نگهداشتن زخم‌ها است. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از لیزر همیشه زخم ها را تمیز و خشک نگه دارید.

بعد از انجام لیزر و برداشتن زگیل یا زگیل‌ها، معمولاً افراد مقداری خارش و سوزش را در نواحی برداشت زگیل احساس می‌کنند. برای پیشگیری از هرگونه خارش و سوزش می‌توان از حمام آب گرم استفاده کرد.

همچنین، می‌توانید زخم‌های خود را با آب گرم شسته، تا خارش و سوزش آن‌ها به حداقل برسد. برای این که کمتر دچار خارش و سوزش شوید؛ بهتر است که حداقل 3 تا 4 بار در روز این کار را انجام داده تا تسکین پیدا کنید. همچنین، می‌توانید به جای حوله، سشوار را برای خشک‌کردن این نواحی به کار ببرید.

درواقع، ممکن است؛ حوصله شما آلوده بوده و عفونت را به زخم‌ها انتقال دهد. همچنین، هرگز نباید به جای زخم زگیل‌ها بعد از لیزر دست بزنید؛ زیرا ممکن است زخم شما خونریزی کند.

اگر به‌طور تصادفی به زخم‌های خود دست زدید؛ سریعاً دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنید؛ زیرا این بیماری از طریق خون انتقال پیدا می‌کند.

عدم خاراندن زخم‌ها در مراقبت های بعد از  لیزر زگیل تناسلی

همانطور که برای شما توضیح دادیم؛ نباید زخم‌های خود را بخارانید. همه افراد بعد از برداشتن زگیل‌های خود کمی احساس خارش و سوزش می‌کنند. با این وجود افراد هرگز نباید به زخم‌های خود دست زده و آن‌ها را بخارانند. درواقعف هنگامی که شما زخم خود را می‌خارانید، ممکن است زخم‌ها خونی شده و ازطریق تماس دست خونی با قسمت‌های دیگر، ویروس به سایر قسمت‌ها نیز انتقال پیدا کند.

برای التیام بدن خود می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید. تنها کافیست؛ کیسه یخ را روی نواحی برداشت زگیل قرار دهید تا درد و خارش شما کاهش یابد.

 اگر زخم‌های شما به قدری درناک است که با کیسه یخ خوب نشد، می‌توانید از مسکن‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. حتماً این نکته مهم را به خاطر بسپارید که بدون دستور و تجویز پزشک و به‌طور سرخود از هیچ مسکنی استفاده نکنید.

 عدم برقراری رابطه جنسی از مراقبت های بعد از  لیزر زگیل تناسلی

بعد از لیزر زگیل تناسلی باید تا دو هفته از انجام رابطه جنسی بپرهیزید. درواقع، برقراری رابطه جنسی در این حالت برای شما و شریک عاطفی‌تان ممکن است خطرناک به‌شمار رود. در این پروسه زمانی جای زخم‌های زگیل تناسلی شما بهبود یافته و امکان خونریزی و عفونت به حداقل خواهد رسید.

درواقع، هنوز این ویروس در بدن شما وجود داشته و ممکن است حین برقراری رابطه جنسی به بدن شریک جنسی شما منتقل شود. همچنین، پس از درمان نیز باید از داشتن رابطه با شرکای جنسی متعدد خودداری کرده و به‌طور محافظت شده و با رعایت اصول بهداشتی رابطه برقرار کنید. زیرا دوباره به این بیماری مبتلا خواهند شد.

مصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌ها

مصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌ها

یکی از مراقبت های بعد از  لیزر زگیل تناسلی، مصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌ها است. معمولاً پس از اتمام لیزر، پزشک برای بیمار آنتی‌بیوتیک‌هایی را تجویز می‌کند. این آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای درمان زگیل تناسلی نیست؛ بلکه، برای جلوگیری از سایر عفونت‌ها در ناحیه لیزر شده نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. معمولاً پزشکان پمادهای آنتی‌بیوتیک را برای استفاده روزانه تجویز می‌کنند.

بیشتر بخوانید  واکسن گارداسیل در اصفهان

این پمادها باید در زمان تعیین شده روی موضع مالیده شوند تا حداکثر کارایی را از خود نشان دهند. بعد از گذشت دو هفته معمولاً برای این که جای زخم و جوش از بین برود؛ پزشک از پامدهای ترمیم‌کننده زخم برای شما استفاده می‌کند تا جای زخم‌های زگیل‌ها روی ناحیه تناسلی شما باقی نماند.

برای درمان زگیل تناسلی اصفهان اینجا کلیک کنید

عدم استفاده از سیگار

بسیاری از بیماران مبتلا به زگیل تناسلی، به کشیدن سیگار عادت دارند. سیگار از مهمترین موادی است که تاثیر منفی روی بدن گذاشته و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند. بیماری زگیل تناسلی از جمله بیماری‌هایی است که به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد.

در این حالت بدن شما توانایی مبارزه با این بیماری را نداشته و ممکن است زگیل شما دوباره عود کند و به درمان‌ها پاسخ ندهد. اگر می‌خواهید زگیل تناسلی شما در کمترین زمان ممکن بهبود یابد، استفاده از سیگار را در دوره درمان به حداقل برسانید.

مصرف داروهای تجویز شده پزشک از مراقبت های بعد از  لیزر زگیل تناسلی

غیر از آنتی‌بیوتیک‌ها پزشک داروهایی دیگری برای شما تجویز می‌کند که باید آن‌ها را در زمان تعیین شده بخورید تا سریع‌تر بهبود یابید. بسیاری از بیماران به محض مشاهده علائم بهبودی دیگر داروهای خود را مصرف نمی‌کنند. این کار کاملاً اشتباه بوده و ممکن است بیماری آن‌ها دوباره عود کند.

عدم انجام فعالیت‌های ورزشی

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن افراد را بعد از لیزر ناحیه تناسلی به خود مشغول می‌کند این است که آیا بعد از لیزر می‌توان ورزش و فعالیت‌هایسنگین انجام داد؟ پاسخ این سوال خیر است. شما یک نوع جراحی انجام داده‌اید و به همین دلیل باید استراحت کنید.

انجام فعالیت‌های ورزشی نیاز به صرف انرژی داشته و به همین دلیل، بدن شما نمی‌تواند سریع‌تر بهبود یابد. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که در دوره تعیین شده برای استراحت، اصلاً تحرک زیادی نداشته و به استراحت بپردازید.

استفاده از لباس زیرهای نخی

بعد از لیزر اصلاً لباس‌های تنگ و چسبان نپوشید. درواقع، این لباس‌ها به زخم‌های شما بعد از لیزرفشار آورده و باعث خارش و یا سوزش آن‌ها می‌شوند. همچنین، لباس‌های زیر خود را از جنس نخی و پنبه‌ای انتخاب کنید، زیرا این لباس‌ها در بدن شما حساسیت ایجاد نمی‌کند. همچنین، لباس‌های زیر خود را روزی چندبار و به‌طور مرتب تعویض کنید تا از گسترش عفونت و بیماری جلوگیری شود.

داشتن استراحت کافی

داشتن استراحت کافی

این نکته مهم را به خاطر بسپارید که باید حتماً بعد از لیزر به اندازه کافی استراحت کنید. همچنین، غذاهای مقوی بخورید تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود. علاوه‌براین مصرف مایعات بدن خود را افزایش دهید تا سیستم ایمنی قادر به دفع مواد زائد شده و بهتر عمل کند.

عدم استفاده از غذاهای محرک

از دیگر مراقبت های بعد از  لیزر زگیل تناسلی، عدم مصرف غذاهای حساسیت‌زا است. از غذاهای حساسیت‌زا نباید بعد از لیزر ناحیه تناسلی استفاده کرد؛ زیرا این غذاها، به‌شدت محرک بوده و باعث خارش ناحیه تناسلی شما می‌شوند. از مهمترین این غذاها می‌توان به انواع فلفل، گوجه، بادمجان، فست فود و ترشیجات اشاره کرد.

خلاصه

زگیل تناسلی از جمله بیماری‌های عفونی و مسری بوده که در حساس‌ترین قسمت بدن یعنی در ناحیه تناسلی بیشتر ایجاد می‌شود. بعد از مشاهده علائمی مانند خارش و توده‌های گل کلم مانند حتماً باید افراد به پزشک متخصص مراجعه کنند.

بیماری زگیل تناسلی هرچه زودتر درمان شود؛ درمان آن بسیار آسان‌تر خواهد بود. از درمان‌های رایج این بیماری می‌توان به درمان دارویی، جراحی و لیزر اشاره کرد.

از مهمترین این درمان‌ها می‌توان به مصرف منظم آنتی‌بیوتیک‌ها، عدم خاراندن موضع، عدم برقراری رابطه جنسی و مصرف مرتب داروهای تجویز شده توسط پزشک اشاره کرد. امیدواریم شما با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره مراقبت‌های پس از زگیل تناسلی را به دست آورید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب