تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی چیست؟

تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی چیست؟

تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی چیست؟ این روزها بیماری‌های زیادی با زگیل اشتباه در نظر گرفته می‌شوند. از مهمترین این بیماری‌ها می‌توان مولوسکوم اشاره کرد. مولوسکوم ناحیه تناسلی نوعی بیماری ویروسی بوده که به حالت ضایعات کوچک و یا بزرگ برروی پوست مشاهده می‌شوند. ضایعات ناشی از این بیماری معمولاً به رنگ پوست و یا سفید مرواریدی بوده و شکلی گنبدی و گرد دارند.

درون این ضایعات ماده‌ای ژله مانند و سفید وجود داشته که اگر این ماده با نقاط دیگر بدن تماس پیدا کند، بیماری به این نقاط نیز انتقال پیدا خواهد کرد. این ضایعات به‌طور طبیعی از بین رفته و حدود چند ماه ممکن است پروسه از بین رفتن آن‌ها طول بکشد. البته اگر افراد مبتلا به این بیماری به پزشک مواجه کنند، پروسه درمان آن‌ها کوتاه‌تر خواهد شد.

درمان‌های دارویی و جراحی از متداول‌ترین درمان‌ها برای این بیماری به‌شمار می‌روند. در صورت ضعیف‌بودن سیستم ایمنی درمان آن سخت‌تر شده و عوارض آن نیز بیشتر خواهد شد. اما این بیماری چه تفاوتی با زگیل تناسلی دارد؟ حالا که با مولوسکوم آشنا شدید؛ در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی می‌پردازیم.

آشنایی با علت ایجاد مولوسکوم تناسلی

آشنایی با علت ایجاد مولوسکوم تناسلی

انتقال این بیماری از طریق تماس و لمس با پوست آلوده در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. درواقع، قدرت سرایت این بیماری بسیار بالا بوده و از طریق حوله، لباس و وسایل شخصی فرد مبتلا به شخص سالم انتقال پیدا می‌کند. علاوه‌براین، حتی خود شخص یبمار نباید به محل ضایعه دست زده و آن را بخاراند؛ زیرا احتمال سرایت این بیماری به سایر نقاط بدن این فرد وجود دارد.

در افراد بزرگسال معمولاً این بیماری از طریق داشتن رابطه منتقل شده و می‌توان آن را در مکان‌هایی مانند مقعد، آلت آقایان و مهبل مشاهده کرد. بعضی از پژوهشگران معتقدند که این بیماری علاوه‌بر رابطه جنسی، ممکن است از طریق حمام، سونا و استخر عمومی انتقال یابد. البته هنوز این موضوع به‌طور کامل اثبات نشده است.

بیشتر بخوانید: بیماری های مقاربتی (آمیزشی) کدامند؟

آشنایی با علائم مولوسکوم تناسلی

آشنایی با علائم مولوسکوم به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر این بیماری را از بیماری زگیل تناسلی تشخیص دهید. از مهمترین علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. در اوایل بیماری، می‌توان ضایعات را به شکل دانه‌های برجسته کوچک، سفت و گنبدی شکل مشاهده کرد.
  2. اگر به ظاهر دانه‌ها نگاه بیاندازید، سطح آن‌ها را صاف و براق و یا مرواریدگونه می‌بینید.
  3. این بیماری خود را به‌صورت ضایعات همرنگ گوشت و یا صورتی نشان می‌دهد.
  4. در مرکز ضایعه یک گودی مشاهده شده که درون آن ماده‌ای پنیرمانند و چرب وجود دارد.
  5. در بیشتر مواقع، ضایعات این بیماری بدون درد بوده ولی بعضی از انواع آن‌ها اندکی خارش دارند.
  6. هنگام مبارزه سیستم ایمنی با ویروس این بیماری، معمولاً این ضایعات رنگ قرمز پیدا می‌کنند.
  7. در صورت ضعیف‌بودن سیستم ایمنی بدن فرد این امکان وجود دارد که تعداد زیادی از ضایعات این بیماری را در بدن خود مشاهده کنند.

چه کسانی بیشتر به بیماری مولوسکوم تناسلی مبتلا می‌شوند؟

موارد زیر تاثیر زیادی در ابتلای افراد به بیماری مولوسکوم تناسلی دارد:

  • سیستم ایمنی ضعیف از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری به‌شمار می‌روند.
  • درماتیت آپوتیک از دیگر عوامل خطرساز برای ابتلا به این بیماری است. معمولاً در بیماری اگزما پوست فرد آسیب بسیار زیادی دیده و ایمنی نیز ضعیف است. همین موضوع زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می‌کند.
  • مکان زندگی و موقعیت جغرافیایی از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی ابتلا به این بیماری هستند؛ به‌طوری که آن را بیشتر در کشورهای در حال توسعه می‌توان مشاهده کرد.
بیشتر بخوانید  علت زگیل دست و پا از علت چیست؟

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلیتفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی

این دو بیماری بسیار به هم شباهت دارند، به همین دلیل بسیاری از افراد این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در ادامه با تفاوت‌های این دو بیماری آشنا می‌شوید.

1. تفاوت در خارش و درد

از مهمترین تفاوت‌های این دو بیماری می‌توان به تفاوت در خارش و درد اشاره کرد. در بیماری مولوسکم، ضایعات درد و خارشی تقریباً ندارند و از این لحاظ اصلاً اذیت نمی‌شوند. اما در بیماری زگیل تناسلی ضایعات درد و خارش داشته و حتی گاهی اوقات فرد آن‌قدر این ضایعات را می‌خاراند که محل ضایعه دچار زخم، خراش و خونریزی خواهد شد.

2. تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی در شکل ظاهری

بیماری مولوسکوم دارای ضایعات کوچک و بزرگ بوده که داخل آن‌ها ماده ژله مانند و سفیدی وجود دارد. اما زگیل‌های تناسلی توده‌هایی به شکل گل کلم بوده که سخت و سفت هستند و سطحی زبر دارند. علاوه‌براین ممکن است زگیل تناسلی مدت‌ها علائم خود را در بدن نشان نداده و فرد اصلاً نداند که به این بیماری مبتلا شده است.

3. تفاوت تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی در روش درمان

معمولاً مولوسکوم به‌طور خود به خود در طی 6 تا 12 ماه درمان شده، ولی گاهی اوقات ممکن است برای درمان آن نیاز باشد که به پزشک بیمار مراجعه کند. معمولاً انواع زگیل تناسلی حتی در صورت درمان خود به خودی نیز، مجدداً عود می‌کنند. درمان‌های متداول برای زگیل تناسلی، شامل درمان‌ها دارویی، جراحی، لیزر و فریز کردن هستند.

اطلاعات بیشتر: تفاوت HPV و هرپس

4. تفاوت در میزان خطر

بیماری مولوسکوم بیماری خطرناکی نبوده و تنها ظاهری ناخوشایند دارد. درواقع، این بیماری جان فرد را به خطر نخواهد اندخت تنها کافیست؛ فرد از روابط جنسی پرخطر پرهیز کرده و از سالم‌بودن شریک جنسی خود مطمئن شود. اما بیماری زگیل تناسلی بسته به نوع ویروس می‌تواند بی‌خطر و یا خطرساز شود. بعضی از ویروس‌ها سرطان‌زا بوده و به همین دلیل توصیه می‌شود برای تشخیص و درمان سریع بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید.

خلاصه

تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی از مهمترین سوالاتی است که ذهن افراد را هنگام مشاهده ضایعه‌های مختلف روی پوست به خود مشغول می‌کند. مولوسکوم یکی از بیماری‌های مسری بوده که بیشتر از طریق رابطه جنسی و لباس و ملحفه‌های آلوده به افراد انتقال پیدا می‌کند. این ضایعه‌ها معمولاً به خودی خود از بین می‌روند، ولی برای کوتاه‌تر کردن پروسه درمان می‌توان به پزشک مراجعه کرد.

همچنین، برخلاف زگیل تناسلی این بیماری درد و خارش زیادی ندارد. اما زگیل تناسلی یک بیماری عفونی و مسری با درد و خارش زیاد بوده که برای درمان آن حتماً باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره تفاوت مولوسکوم با زگیل تناسلی را به دست آورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب