بیماری های مقاربتی (آمیزشی) کدامند؟

آشنایی با بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی یا جنسی، بیماری‌هایی هستند که انتقال آن‌ها به‌وسیله ارتباط جنسی صورت می‌گیرد. این بیماری‌ها سرعت انتقال بالایی داشته و به همین دلیل، برای افراد مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. علاوه‌براین، در صورت پیشرفت، درمان این بیماری‌ها بسیار مشکل بوده و بیمار درد و مشکلات زیادی را باید تحمل کند.

شناسایی سریع این بیماری‌ها به درمان آن‌ها در کمترین زمان ممکن کمک خواهد کرد. علاوه‌براین بعضی از بیماری‌های جنسی از فردی به فردی دیگر منتقل شده و افراد دیگر نیز بدون هیچ اطلاعی به این بیماری‌ها آلوده می‌شوند. در ادامه با این بیماری‌ها آشنا خواهید شد.

آشنایی با بیماری های مقاربتیآشنایی با بیماری های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی یا بیماری‌های جنسی، در اثر داشتن رابطه با افراد متعدد و یا افراد آلوده ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال ممکن است یک زن و یا مرد جز همسر خود با شخص دیگری رابطه برقرار نکند؛ اما همسر او روابط خارج از عرف داشته و همین روابط او را نیز آلوده کند. شناسایی و تشخیص به موقع این بیماری‌ها باعث درمان زودرس آن‌ها خواهد شد. در ادامه با این بیماری‌ها آشنا می‌شوید.

1.    کلامیدیا

باکتری Chlamydia trachomatis باعث ایجاد بیماری کلامیدیا می‌شود. این عفونت به‌صورت گسترده از طریق روابط جنسی مقعدی، واژینال و دهانی منتقل شده و حتی در زمان زایمان نیز ممکن است به نوزاد منتقل شود. عدم درمان این عفونت می‌تواند منجر به عوارض جانبی نظیر ناباروری گردد.

دوره‌ی کمون بیماری کلامیدیا از زمان تماس با عامل بیماری‌زا تا زمان ظاهر شدن علائم آن طی ۷ تا ۱۲ روز طول می‌کشد. در اغلب موارد، کلامیدیا علائم خاصی ایجاد نمی‌کند، اما در صورت وجود علائم، ممکن است شخص تغییرات در ترشحات واژن، ترشحات بدبو، سوزش ادرار و درد در هنگام ادرار داشته باشد. در صورت انتقال این عفونت از طریق رابطه جنسی مقعدی، ممکن است روده راست نیز تحت تأثیر قرار گیرد و علائمی چون درد مقعدی، خونریزی از مقعد و ترشحات مقعدی ایجاد شود.

2.    شپش عانه از بیماری های مقاربتی

یک نوع انگل خارجی به نام شپش عانه وجود دارد که معمولاً به موهای ناحیه شرمگاهی متصل می‌شود. این انگل گاهی روی موهای زیر بغل، سبیل، ریش، مژه یا ابرو نیز قرار می‌گیرد. شپش عانه، موجودات بسیار کوچکی هستند که به سختی قابل مشاهده هستند. علائم ابتلا به شپش عانه شامل خارش شدید، تخم‌های ریز متصل به موهای شرمگاهی یا حرکت شپش‌ها است.

دوره زندگی شپش با شروع از تخم‌گذاری شروع می‌شود. این انگل بعد از خروج از تخم، برای بقا به خون نیاز دارد و حدود ۲ تا ۳ هفته روی بدن فرد زنده می‌ماند. با گذشت زمان، شپش‌های ماده بیشتر تخم گذاشته و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

انتقال شپش عانه از طریق تماس نزدیک، مثل تماس جنسی، امکان‌پذیر است. همچنین این موجودات می‌توانند از طریق استفاده از حوله‌های مشترک یا ملافه‌های تخت به افراد دیگر منتقل شوند.

3.    تبخال تناسلی

عامل تبخال تناسلی، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که روی پوست، دهانه رحم، اندام‌های تناسلی و برخی از مناطق دیگر بدن تأثیر می‌گذارد. این ویروس دو نوع دارد: HSV نوع ۱ که معمولاً در دهان تأثیر می‌گذارد و از طریق بزاق و زخم‌های مرتبط با تبخال در اطراف دهان به دیگران منتقل می‌شود و HSV نوع ۲ که می‌تواند بر ناحیه‌های تناسلی، مقعد و دهان تأثیر بگذارد و از طریق روابط جنسی واژینال، دهانی و مقعدی منتقل می‌شود.

اگر فردی بخشی از بدن خود را که دارای تبخال است را لمس کند و سپس با همان دست آلوده به ویروس، سایر نواحی بدن را لمس کند، ویروس ممکن است به آن ناحیه منتقل شود. بعد از ورود ویروس تبخال به بدن، این ویروس در بدن باقی مانده، اما حالت نهفته و خاموش دارد و ممکن است دوباره عود کند.

علائم عفونت اولیه با ویروس تبخال تناسلی شامل تاول در اطراف دهان، مقعد یا اعضای تناسلی، تب، درد در بدن و تورم غدد لنفاوی است. این دوره معمولاً شدیدترین حالت تبخال بوده و خصوصاً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

از آنجا که درمان دائمی برای ویروس تبخال وجود ندارد، تسکین علائم تنها از طریق داروها امکانپذیر است. همچنین، داروهای ضدویروسی می‌توانند از گسترش تبخال جلوگیری کنند. علاوه‌براین، استفاده از کاندوم نمی‌تواند به‌طور کامل از انتقال ویروس تبخال جلوگیری کرده و مانع از انتقال بیماری شود.

بیشتر بخوانید: درمان تبخال تناسلی

  1. هپاتیت B از  بیماری های مقاربتی

هپاتیت B می‌تواند منجر به عفونت طولانی و صدمات جدی کبد شود. پس از ابتلا به هپاتیت B، ویروس ممکن است در مایع منی، خون و سایر مایعات بدن باقی بماند. انتقال هپاتیت B از طریق تماس جنسی، استفاده از تجهیزات غیراستریل برای تزریق، سوراخ شدن پوست با جسم تیز آلوده به ویروس و استفاده از اشیاء مشترک مانند تیغ و مسواک آلوده به ویروس امکان‌پذیر است.

علائم حاد هپاتیت B شامل تهوع، درد شکم، ادرار تیره، خستگی و زردی پوست یا چشمان هستند. همچنین، عفونت مزمن می‌تواند به سیروز کبدی و در نهایت سرطان کبد منجر شود. انتقال ویروس هپاتیت B به نوزاد از مادر در طول بارداری یا زایمان نیز امکان‌پذیر است.

افراد در معرض خطر هپاتیت B می‌توانند واکسن هپاتیت B تزریق کنند که از ابتلای آن‌ها به هپاتیت A و B جلوگیری خواهد کرد.

5.    تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری جنسی و از  بیماری های مقاربتی است که توسط یک انگل به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. این بیماری از طریق فعالیت‌های جنسی منتقل شده و معمولاً در مناطق مختلف دستگاه تناسلی زنان و مجرای ادرار مردان عفونت ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید  آنژیوکراتوم از علت تا بهترین روش های درمان

علائم تریکومونیازیس در زنان می‌تواند شامل ترشحات واژینال غیرعادی با رنگ زرد یا سبز، بوی نامطبوع، درد هنگام ادرارکردن و رابطه جنسی  شود. آقایان نیز ممکن است علائمی مانند درد یا سوزش در هنگام ادرارکردن و انزال و ترشحات غیرعادی از مجرای ادرار را مشاهده کنند.

تشخیص تریکومونیازیس توسط پزشک با انجام آزمایش‌های مختلف بر روی نمونه‌های بیولوژیک از بیمار انجام خواهد شد. درمان معمولاً با استفاده از داروهای ضدانگل انجام می‌شود. بهتر است هر دو شریک جنسی به‌صورت همزمان درمان شوند تا از بازگشت عفونت جلوگیری گردد.

اچ آی وی  (HIV)

اچ‌آی‌وی (HIV)یک ویروس است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری ایدز منجر شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی مثل خون، منی، شیر مادر، ترشحات واژن، و مایعات رکتوم انتقال می‌یابد. انتقال معمولاً از طریق روابط جنسی بدون استفاده از وسایل محافظتی، استفاده از سوزن‌های آلوده، و انتقال از مادر به نوزاد در طی زایمان یا شیردهی نیز رخ خواهد داد. این بیماری نیز از بیماری های مقاربتی به‌شمار می‌رود.

6.    ویروس پاپیلوم انسانی یا زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از مهمترین بیماری‌های مسری و عفونی بوده که در اثر داشتن روابط جنسی متعدد ایجاد می‌شود. این بیماری به‌شدت واگیردار بوده و خود را به‌صورت توده‌های گل کلم مانند روی بدن فرد نشان می‌دهد. همچنین، گاهی تا ماه‌ها این ویروس در بدن فرد باقی مانده و علائم خود را نشان نداده و فرد در این حالت ناقل به‌شمار می‌رود. برای درمان این بیماری باید سریع اقدام کرد؛ زیرا در صورت گسترش بیماری در بدن، درمان آن سخت‌تر می‌شود. درواقع، به جای درمان‌های دارویی، فرد باید از جراحی و یا لیزر استفاده کند. افراد آلوده تا بعد از درمان هرگز نباید با هیچ شخصی رابطه جنسی برقرار کنند. در غیراین صورت ویروس به بدن شریک جنسی نیز انتقال پیدا خواهد کرد.

7.    مولوسکوم

مولوسکوم به‌عنوان یک نوع عفونت ویروسی پوستی و از  بیماری های مقاربتی شناخته می‌شود که معمولاً با ظاهر برجستگی‌های گرد و کوچک روی پوست افراد ظاهر می‌شود. این عفونت بیشتر به‌صورت خوش‌خیم بوده و می‌تواند در هر سنی رخ دهد. انتقال مولوسکوم اغلب از طریق تماس مستقیم با ضایعات مولوسکوم و معمولاً در تماس جنسی رخ می‌دهد.

علائم مولوسکوم شامل برجستگی‌های کوچک و گرد بر روی پوست هستند که به‌طور معمول بدون نیاز به درمان از بین می‌روند. اگر این برجستگی‌ها طولانی‌تر از زمان معمول باقی بمانند، ممکن است بیمار نیاز به درمان با استفاده از داروهای موضعی پیدا کند.

افراد مبتلا به مولوسکوم باید از لمس ناحیه آلوده پرهیز کرده و پس از آن دست‌های خود را با دقت بشویند تا از انتقال ویروس به نواحی دیگر بدن یا به افراد دیگر جلوگیری کنند. همچنین، با استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری مثل کاندوم می‌توان از انتقال مولوسکوم به دیگران پیشگیری کرد.

برای درمان مولوسکوم، بهتر است به دکتر عفونی مراجعه کرده و با تشخیص و درمان سریع از عوارض بیماری جلوگیری کنید.

8. گال در ناحیه تناسلی

بیماری گال یک بیماری پوستی مسری است که توسط یک نوع کنه ایجاد می‌شود. این بیماری نه‌تنها از طریق فعالیت جنسی، بلکه از هر نوع تماس پوستی و حتی تماس با حوله و ملافه‌های مشترک نیز قابل انتقال است. معمولاً در بزرگسالان، این بیماری اغلب از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود و می‌تواند خارش شدیدی، به ویژه در شب ایجاد کند.

پس از بهبودی، تمام وسایل شخصی از جمله لباس‌ها و ملافه‌ها باید به دقت شسته شده و به خوبی خشک شوند.

9. سفلیس از بیماری های مقاربتی

سفلیس یک بیماری عفونی واگیر است که توسط باکتری با نام Treponema pallidum ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب از طریق تماس جنسی منتقل شده، اما ممکن است از مادر به نوزاد منتقل و یا از طریق خون به افراد دیگر نیز منتقل گردد.

علائم سفلیس در مراحل مختلف با هم متفاوت هستند. در مرحله اولیه، ممکن است زخم‌های کوچک و بی درد در محل ورود باکتری (معمولاً در ناحیه تناسلی، دهان و یا مقعد) ظاهر شود. در مراحل بعدی، علائم بیشتری مانند تب و خستگی در بیمار مشاهده خواهد شد.

سفلیس درمان پذیر است و با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مانند پنیسیلین، درمان می‌شود. اما در صورت عدم درمان، ممکن است پیشرفت کرده و عوارض جدی برای سلامتی فرد به وجود آورد.

خلاصه

بیماری های مقاربتی از جمله بیماری‌هایی هستند که از طریق داشتن روابط جنسی معمولاً به فرد انتقال می‌یابند. آن چه که در مورد این بیماری‌ها مهم بوده؛ تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از پیشرفت بیماری است. از مهمترین این بیماری‌ها می‌توان به زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، سفلیس، هپاتیت و بسیاری از بیماری‌های دیگر که در این مقاله بیان شدند؛ اشاره کرد. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره انواع بیماری های مقاربتی را به دست آورید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب