بیماری گال (آشنایی با بیماری + علائم آن)

بیماری گال

آیا بیماری گال کشنده است؟ یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن افراد مبتلا به این بیماری را به خود مشغول می‌کند، میزان کشندگی این بیماری است. در واقع، بسیاری از افراد هنگام ابتلا می‌ترسند که جان خود را در اثر این بیماری از دست دهند. گال از انواع بیماری‌های پوستی به‌شمار رفته که مقداری آزار دهنده است.

بیماری‌های پوستی انواع مختلفی دارند که بعضی از آن‌ها به آسانی درمان شده و بعضی دیگر در برابر درمان از خود مقاومت نشان می‌دهند. گال نیز این دسته بیماری‌ها بوده و درمان آن کمی زمانبر است. در ادامه درباره این بیماری اطلاعات کامل‌تری به دست می‌آورید.

آشنایی با بیماری گالآشنایی با بیماری گال

بیماری گال چیست؟ گال یا جرب، نوعی بیماری پوستی بوده که از قدرت سرایت بسیار بالایی برخوردار است. این بیماری به‌وسیله نوعی انگل به نام انگل (مایت) به‌وجود آمده و از فردی به فرد دیگر قابل سرایت است. گال از مهمترین بیماری‌های پوستی بوده که در آن پوست دچار خارش‌های شدیدی می‌شود.

پس از سرایت بیماری به افراد دیگر به‌وسیله انگل مایت، بثورات پوستی و خارش‌های شدید در پوست ایجاد خواهد شد. این خارش‌ها به‌دلیل، سوراخ‌های بسیار ریزی رخ می‌دهند که به‌وسیله این مایت‌ها روی سطح پوست ایجاد شده‌اند.

انگل یا کنه مایت، موجوداتی با ظاهر بسیارریز هستند که محل زندگی آن‌ها در پوست انسان است. این انگل‌هایی ابتدا پوست را به‌صورت عمودی و افقی سوراخ کرده و تخم‌های خود را برای تغذیه از پوست داخل آن می‌ریزند. این موجودات سرعت بسیار کمی روی پوست داشته و حدود 2 تا 3 میلی‌متر در شبانه‌روز روی پوست حرکت می‌کنند.

آشنایی با انواع بیماری گال

بیماری‌های گال انواع مختلفی دارند. بسته به نوع بیماری نوع درمان نیز بسیار متفاوت است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که حتماً برای درمان بیماری خود و شناخت نوع آن، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با انواع این بیماری آشنا خواهید شد.

• پوسته دار(نروژی)

این نوع از بیماری به‌دلیل، ضعف در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. بعد از پیدایش این بیماری در پوست، قسمت‌هایی از بدن حالت پوسته‌ای دارند. معمولاً در این نوع از بیماری، میلیون‌ها کنه در پوست فرد زندگی می‌کنند. هرچه سیستم ایمنی بدن بیشتر تقویت شود، امکان بروز این بیماری در فرد کمتر خواهد شد.

• ندولار

گال مدولار بیشتر در کودکان رخ می‌دهد. حتی بعد از مدتی از خوب‌شدن لک‌های قرمز و قهوه‌ای را می‌توان روی پوست کودکان مشاهده کرد.

• تاول

نوع تاول‌دار مقداری دردناک بوده و بسیاری از افراد ان را با بیماری‌های دیگر اشتباه می‌گیرند.

• پوست سر

این نوع از بیماری در پوست سر رخ می‌دهد. در این بیماری کف سر دچار التهاب و پوسته پوسته شدن می‌شود. علاوه‌براین، این امکان وجود دارد که افراد هیچ علامت دیگری جز پوسته‌هایی شبیه به پسوریازیس در کف سر مشاهده نکند.

آشنایی با علائم بیماری گال

علائم بیماری گال چیست؟ اگر افراد دچار خارش شدید در سطح پوست شوند؛ معمولاً به داشتن گال شک می‌کنند. این بیماری علائم و نشانه‌های مخصوص به خود را داشته که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

• خارش: خارش از مهمترین نشانه‌های گال بوده و معمولاً این خارش در شب‌ها و با افزایش دمای پوست بیشتر می‌شود.
  • وجود برجستگی‌هایی با مایع: در این بیماری معمولاً برجستگی‌هایی زیرپوستی دیده می‌شود که درون آن‌ها مایع وجود دارد.
  • التهاب پوست: در این بیماری پوست ملتهب و قرمز شده و فرد به‌دلیل، این التهاب و قرمزی، احساس ناراحتی می‌کند.
  • این بیماری را می‌توان در نقاطی از بدن مانند زیر بغل، پشت کمر، بین انگشت‌ها، ساق دست، اندا‌م‌‎های تناسلی، روی باسن، کف دست، کف پا و قسمت‌هایی از بدن که دارای گرمای بیشتری هستند، مشاهده کرد.
  • وجود زخم در پوست:معمولاً هنگامی که افراد پوست خود را می‌خارانند؛ خراش‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که محل این خراش‌ها معمولاً زخم می‌شوند.
  • وجود پوسته‌های ضخیم: به‌دلیل، خارش‌های مکرر بعد از مدتی روی پوست شما، پوسته‌های ضخیمی ایجاد خواهد شد.
  • وجود بثورات پوستی: بثورات پوستی از دیگر نشانه‌های این بیماری است. در واقع، در این بیماری نشانه‌هایی مانند جوش در پوست شما مشاهده خواهد شد. جوش‌های عفونی نیز از مهمترین علائم این بیماری به‌شمار می‌روند.

علت بروز بیماری گال چیست؟

همانطور که قبلاً برای شما عزیزان توضیح دادیم؛ این بیماری به‌دلیل، حشره‎ای به نام مایت و نفوذ آن در پوست بدن رخ می‌دهد. این بیماری بسیار مسری و عفونی بوده و به‌علت

عدم رعایت بهداشت و استفاده از مکان‌های عمومی و انتقال از فردی به فرد دیگر به‌وجود می‌آید. در گال برجستگی‌های کوچک و قرمز با خارش فراوان روی پوست ایجاد شده و فرد احساس ناراحتی شدیدی می‌کند.

روش تشخیص بیماری گال چیست؟

برای این که متوجه شوید که به این بیماری مبتلا شده‌اید یا خیر باید حتماً به دکتر متخصص پوست و مو یا دکتر متخصص عفونی مراجعه کنید. درواقع، این بیماری، به قدری به سایر بیماری‌های پوستی شباهت دارد که تنها پزشک متخصص می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد. ابتدا پزشک برای تشخیص این بیماری آزمایش‌های لازم را تجویز کرده و نمونه‌برداری از قسمت‌های از پوست انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید  قاتل زگیل تناسلی

پس از تشخیص بیماری در فرد، پروسه درمان او آغاز خواهد شد. درواقع، در آزمایشگاه از یک جوهر مخصوص برای شناسایی بیماری استفاده می‌شود که توسط این جوهر بخش‌هایی از پوست که توسط این انگل سوراخ شده و تخم مایت در آن قرار گرفته، تشخیص داده خواهد شد. نحوه انجام این آزمایش به این صورت است که پزشک مقداری جوهر بر قسمتی از پوست که احتمال آلودگی آن را داده، قرار می‌دهد و بعد از پاک کردن آن، اگر جوهر به داخل سوراخ‌ها منتقل شود، وجود این بیماری اثبات می‌شود.

درمان بیماری گال چیست؟

یکی از مهمترین سوالاتی که به ذهن افراد خطور می‌کند این است که آیا این بیماری کشنده است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر، بیماری گال کشنده نیست. این بیماری قابل درمان بوده و از طریق داروهای گیاهی و شیمیایی می‌توان آن را درمان کرد.

داروهای شیمیایی معمولاً شامل پمادهایی هستند که افراد برای رهایی از این انگل آزاردهنده باید روی پوست خود بمالند. در مرحله اول باید حتماً پماد به کل بدن مالیده شده و شستشوی آن بعد از 8 ساعت صورت گیرد. اگر بدن بیمار به این درمان واکنش نشان نداد، معمولاً پزشکان از درمان‌های دیگری استفاده می‌کنند.

از مهمترین داروهای تجویز شده به‌وسیله پزشک می‌توان به کرم‌ها و لوسیون کروتامیتون، پرمترین و لیندان اشاره کرد. قرص ایورمکتین نیز توسط بعضی از پزشکان برای درمان این بیماری تجویز شده تا سیستم ایمنی افراد قوی شود و زودتر بهبود یابند.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی مردان، تشخیص، علائم آن + درمان

درمان گیاهی گال چیست؟

برای درمان این بیماری می‌توان از روش‌های گیاهی نیز استفاده کرد. این روش‌ها به تسکین علائم بیماری کمک زیادی می‌کنند. مهمترین این روش‌های درمانی گیاهی عبارت‌انداز:

• روغن درخت چای: روغن درخت چای از مهمترین ترکیباتی بوده که خاصیت ضدعفونی‌کننده داشته و هرنوع میکروب را از بین می‌برد. این روغن به درمان این بیماری کمک زیادی می‌کند.
  • گیاه آلوئه‌‎ورا: از گذشته تا به حالاز این گیاه به‌عنوان گیاهی آرامبخش و برای تسکین خارش و التهابات پوستی استفاده می‌شود.
  • کرم کپسایسین: این کرم نیز از مهمترین درمان‌های گیاهی برای کاهش خارش و التهابات پوستی به‌شمار می‌رود.

عوارض بیماری گال چیست؟

خارش پوستی از مهمترین علائم این بیماری است. درواقع، خارش پوستی به قدری زیاد است که فرد حتی در صورت زخم‌شدن پوست نیز اقدام به خاراندن می‌کند. این خاراندن متوالی زخم‌های پوستی ممکن است باعث ایجاد بیماری زرد زخم شوند.

از سویی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ ممکن است در اثر این بیماری به بیماری‌های دیگری مانند قلبی، کلیوی و مشکلات خونی دچار شوند. علاوه‌براین، ممکن است این بیماری در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند پیشرفت کند.

پیشگیری از بیماری گال چگونه است؟

همانطور که برای شما عزیزان توضیح دادیم؛ این بیماری مسری بوده و برای جلوگیری از ابتلا به آن باید اقدام به رعایت بهداشت کنید. از مهمترین اقدامات می‌توان به شستشوی مرتب دست‌ها، شست‌و‎شوی ملحفه‌ها و روبالشتی‌ها با آب گرم و صابون، نظافت منزل و جارو زدن محل زندگی اشاره کرد.

اگر وسیله‌های غیر قابل شستشو شما به این بیماری آلوده شدند، باید آن‌ها را در پلاستیک بگذارید تا کنه‌ها به‌علت نرسیدن غذا نابود شوند. حتماً، هنگام رفتن به سفر و مکان‌های عمومی ملحفه و روبالشتی همراه خود ببرید تا از این بیماری و انتقال کنه‌ها به‌روی پوست خود در امان بمانید.

در صورت مشاهده افراد آلوده، حتماً از آن‌ها فاصله بگیرید. همچنین، در صورت مشاهده هرگونه علائم در بدن خود به دکتر مراجعه کنید.

بیماری‌های پوستی انواع مختلفی دارند. از مهمترین و بدترین بیماری‌های پوستی می‌توان به بیماری گال اشاره کرد. این بیماری واگیردار بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. خارش از مهمترین علائم این بیماری بوده و گاهی اوقات این قدر شدید بوده که باعث زخم‌های عمیق روی پوست خواهد شد.

این بیماری کشنده نبوده و با استفاده از پماد و قرص درمان می‌شود. تنها کافیست برای شناسایی بیماری خود به پزشک متخصص مراجعه و او آزمایش‌های لازم را برای شما تجویز کند. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم در مورد این بیماری و عدم کشندگی آن را به دست آورید.