زگیل تناسلی خوش خیم + انواع آن

زگیل تناسلی خوش خیم

انواع زگیل تناسلی خوش خیم  می تواند خطرناک باشد اما نه برای همه افراد. اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، به راحتی زگیل ها را نابود خواهد کرد. بسیاری از خانم ها و آقایان وقتی که جوشی را در ناحیه واژن و یا آلت تناسلی خود مشاهده می کنند، نگران می شوند که نکند به زگیل تناسلی مبتلا شده اند. ممکن است این عارضه ترسناک به نظر برسد ولی برای همه افراد این طور صدق نمی کند.

برای درمان قطعی زگیل تناسلی نیز راهکارهای درمانی متعددی وجود دارد که شما می توانید با مراجعه به پزشک متخصص زگیل تناسلی آن ها را درمان کنید.

شایع ترین علائم زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی که در اختصار HPV نامیده می شود دارای 100 گونه مختلف بوده و برخی گونه های آن خطرناک هستند و فرد را به زگیل تناسلی و سرطان مبتلا می کنند. دقت کنید که HPV را با HIV اشتباه نگیرید. عارضه زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست وارد بدن انسان می شود. اگر دو نفر با یک دیگر تماس جنسی برقرار نمایند، و یکی از طرفین آلوده به این ویروس باشد به راحتی آن را به فرد دیگر انتقال می دهد. این عارضه دانه های ریزی در نواحی واژن، بیضه ها، کلاهک آلت تناسلی، مقعد و… ایجاد می کند و اگر درمان نشوند این دانه ها بزرگتر شده و ممکن است سرطانی شوند.

زگیل تناسلی می تواند به صورت خوش خیم یا بدخیم باشد. دانستن تفاوت انواع زگیل تناسلی در تشخیص و درمان این عارضه بسیار کمک کننده است. زگیل خوش خیم تناسلی معمولا بدون نشانه و علائم است و خود به خود پس از مدتی از بین می رود و درمان می شود. اما زگیل تناسلی بدخیم علائمی مانند خارش، ترشحات، زخم و تورم در ناحیه تناسلی ایجاد می کند و نیاز به درمان دارد. زگیل تناسلی بدخیم می تواند به شکل ضایعات برجسته، زخمی و گل مانند ظاهر شود در حالی که زگیل خوش خیم بیشتر به صورت ضایعات صاف و ظریف است. همچنین زگیل تناسلی بدخیم اغلب در نواحی تناسلی، مقعد و دهان رخ می دهد.

تشخیص نوع زگیل تناسلی خوش خیم و زگیل تناسلی خفیف معمولا از روی علائم آن و آزمایشات لازم انجام می شود. زگیل خوش خیم معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد اما زگیل بدخیم نیاز به درمان دارویی یا جراحی دارد. پیشگیری از ابتلا و انتقال زگیل تناسلی با رعایت بهداشت فردی، استفاده از کاندوم و در صورت ابتلا اجتناب از رابطه جنسی تا درمان کامل امکان پذیر است. همچنین زدن واکسن گارداسیل در اصفهان و به طور کلی واکسیناسیون نیز در پیشگیری از انواع خاصی از زگیل تناسلی مؤثر است.

تفاوت انواع زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی انواع مختلفی دارند. بعضی از آن ها خوش خیم و بدون علائم و نشانه ای هستند و با گذشت زمان بهبود می یابند اما برخی دیگر ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. اگرچه معمولاً زگیل های تناسلی خوش خیم هستند، ولی انواع مختلفی دارد که در ادامه تفاوت انواع زگیل تناسلی را با هم بررسی می کنیم:

زگیل خوش خیم تغییرات پوستی کوچکی دارند به طوری که در اکثر موارد علائم و نشانه ای از آن نمی بینید و خوشختانه در بیشتر موارد ظرف چند ماه، خود به خودی و بدون درمان از بین می رود. زگیل بدخیم خوشبختانه شیوع کمتری دارد ولی تغییرات پوستی بزرگتر و غیرعادی تری ایجاد می کند که ممکن است به سرطان تبدیل شود و نیاز به درمان جدی دارد. زگیل خفیف نیز وجود دارد که تغییرات پوستی کوچکی ایجاد می کند و معمولاً ظرف چند هفته یا چند ماه از بین می رود این نوع از زگیل ها برخی مواقع خطرناکندو نیاز به دران دارند اما برخی مواقع خودشان از بین می روند.

به طور کلی، زگیل تناسلی معمولاً خوش خیم است ولی انواع بدخیم و خفیف آن نیز وجود دارد که با مراجعه به بهترین متخصص زگیل تناسلی و انجام آزمایشات مخصوص می‌توانید انواع زگیل تناسلی و تفاوت ان ها را تشخیص دهید.

زگیل تناسلی خفیف

زگیل تناسلی خفیف زگیل های کوچک و کم خطری که به راحتی با پماد، کرایو یا درمان های خانگی قابل درمان هستند زگیل تناسلی خفیف یا مواردی که اصلا علائمی ندارند و یا به صورت خال های ریز ریزی هستند، در بیشتر موارد خودشان از بین می روند (در واقع از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی اتفاق می افتد)؛ این موارد خود به خود محو می شوند و نیازی به درمان ندارند. اسپری کرایو راه درمانی است برای این موارد، که اگر خیلی سطحی زده شود زگیل ها بلافاصله از بین می روند.

زگیل تناسلی خفیف یا مواردی که اصلاً علائمی ندارند و یا به صورت خال های ریز ریزی هستند، در اکثر موارد به طور خودبخود بهبود می‌یابند (به عبارت دیگر، خودبه‌خود محو می‌شوند) و نیازی به درمان ندارند. اما کندن زگیل یا تیغ زدن، زگیل ها را کاملا پخش می کند و به مناطق سالم می برد و باعث آلوده شدن مناطق بیشتر می شود. زگیل تناسلی خفیف یکی از موضوعاتی است که تاثیر آن بر رفتار جنسی فرد قابل مشاهده است.زگیل تناسلی توسط پارتنر، شریک جنسی یا حتی توسط خود فرد انتقال چیدا میکند.

زگیل تناسلی خفیف یکی از اختلالات جنسی است که برخی افراد با آن مواجه می‌شوند. در این اختلال، فرد توانایی داشتن رابطه جنسی با افراد دیگر را به طور کامل یا جزئی از دست می‌دهد. این مشکل می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر زندگی جنسی و روابط افراد داشته باشد. فراوانی زگیل تناسلی خفیف در جامعه به جهت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و تعدد شرکای جنسی زیاد بسیار افزایش پیدا کرده است

درمان زگیل تناسلی خوش خیم

می‌تواند متنوع باشد و بسته به علت اختلال ممکن است به صورت دارویی، روان‌شناختی یا جراحی صورت بگیرد. در برخی موارد، تغییر در سبک زندگی، ترک اعتیاد، کنترل استرس و استفاده از تمرینات فیزیکی می‌تواند بهبود زگیل تناسلی خفیف را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید  آیا زگیل تناسلی نشانه خیانت است؟

بیشتر مردانی که با زگیل تناسلی خفیف روبرو هستند، به علت تأثیرات روانی انتزاعی، از دیدن متخصصان یا متخصصان جنسی خجالت می‌کشند. اما مهم است که به خود لطف کنند و با یک پزشک متخصص مشورت کنند، زیرا این مشکل قابل درمان است و می‌تواند تأثیرات مهمی روی کیفیت زندگی و روابط شخصی داشته باشد.

زگیل تناسلی خوش خیم

ما در درمان زگیل تناسلی مفهومی به نام خوش خیم و بدخیم داریم و در تعینن تفاوت انواع زگیل تناسلی، خوش خیم و بد خیم بودن آن بسیار اهمیت دارد. همانطور که می دانید برخی زگیل ها خوش خیم هستند و حتی با یک پماد ساده از بین می روند اما برخی دیگر به تدریج بزرگ شده و سرطانی می شوند. اما برای همه افراد چنین چیزی صدق نمی کند.

زگیل ها به مرور زمان بزرگ می شوند و فقط در 10 درصد از افراد ممکن است ایجاد سرطان نمایند. البته نمی توان گفت که فقط ابتلا به زگیل تناسلی منجر به سرطان خواهد شد. در برخی خانواده ها سرطان به صورت ارثی نسل به نسل منقل می گردد. سابقه ابتلا به سرطان در خانواده و یا داشتن برخی بیماری های زمینه ای دیگر که می تواند فرد را به سرطان مبتلا کند، می تواند در خطرناک بودن زگیل های تناسلی تاثیر گذار باشد. زگیل تناسلی خوش خیم یا بی خطر زگیل هایی هستند که به صورت لکه هایی قهوه ای رنگ بر روی پوست ظاهر می شوند. البته باید اشاره کرد که در هفته های اول هیچ آثاری از زگیل های تناسلی بر روی پوست وجود نخواهد داشت و فرد اصلا متوجه نمی شود که زگیل تناسلی دارد.

زگیل تناسلی بدخیم

زگیل های تناسلی بدخیم منجر به سرطان خواهند شد. به عبارتی یکی از دلایل ابتلا به سرطان رحم، زگیل تناسلی است. در دهانه رحم زگیل های تناسلی رشد می کنند و سپس به داخل رحم انتقال پیدا می کنند. همین امر منجر به سرطان رحم در برخی افراد خواهد شد.

چی کار کنیم که به زگیل تناسلی دچار نشویم؟

1. در هنگام رابطه جنسی از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید. پیگیری کنید که به بیماری های جنسی مبتلا نباشد. اگر دچار شک و تردید هستید از او بخواهید که آزمایش زگیل تناسلی دهد. البته آزمایش ها هم به طور کامل مشخص نمی کنند که فرد زگیل تناسلی دارد یا خیر.
  2. در صورت ابتلا، از رابطه جنسی دهانی و مقعدی خودداری نمایید.
  3. جهت چکاپ بدن، هر چند ماه یک بار نزد متخصص زگیل تناسلی در اصفهان و یا هر شهری که هستید مراجعه نمایید.
  4. اگر علائم اولیه زگیل تناسلی را در بدن خود مشاهده نمودید، سریعا با پزشک مطرح نمایید. در صورتی که نمی توانید برای مدتی به پزشک مراجعه کنید تشتی از آب و سرکه سیب طبیعی تهیه نمایید و در آن بنشینید.
  5. در دوران بارداری از رابطه جنسی مشکوک خودداری نمایید.
  6. برای خانم هایی که باردار هستند و به زگیل تناسلی دچارند، انجام اقدامات خودسرانه امکان پذیر نیست.
  7. تزریق واکسن زگیل تناسلی و یا واکسن گارداسیل قبل از شروع فعالیت های جنسی توصیه می شود. اما برای تاثیرگذاری بهتر است در سنین نوجوانی تزریق گردد.
  8. در صورت بزرگ شدن اندازه زگیل ها حتما درمان را ادامه دهید. کرایوتراپی یا سرما درمانی، کوتریزاسیون، لیزر CO2، پلاسما پن، درمادرمانی، الکتروکوتر از روش هایی هستند که به عنوان درمان قطعی و دائمی زگیل تناسلی در مردان و زنان شناخته می شوند.
  9. در صورتی که زگیل های تناسلی داخل مقعد رشد کرده اند، باید روش جراحی تحت بیهوشی صورت بپذیرد.
  10. اگر به سالن های اپیلاسیون می روید، حتما از بهداشت محیط اطمینان حاصل کنید.

متخصص زگیل تناسلی در اصفهاندرمان زگیل تناسلی با بهترین متخصص

برای درمان زگیل تناسلی اصفهان مطب دکتر علیرضا عابدی در اصفهان پذیرای شما عزیزان می باشد. درمان زگیل تناسلی در اصفهان با دستگاه های جدید و به روش کرایوتراپی و پلاسما تراپی در مطب انجام می شود. پزشک ابتدا بیمار را معاینه خواهد کرد و از سوابق بیماری او آگاه می شود و بهترین روش درمانی را برمی گزیند. زگیل های تناسلی خفیف به راحتی با دارو و انواع پمادها درمان می شوند. برای خانم های باردار درمان به ایمن ترین شکل ممکن و طبق نظر پزشک متخصص زنان انجام خواهد شد.

به طور کلی زگیل های تناسلی انواع مختلفی دارند که تفاوت آن ها در این است که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. زگیل خوش خیم معمولاً بدون درمان برطرف می شود، زگیل بدخیم نیاز به درمان دارد و زگیل خفیف با درمان های ساده قابل کنترل است.

مهم است بدانید هیچ کدام از انواع زگیل خطرناک نیستند و با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می توان آنها را برطرف کرد وفقط در موارد زگیل های بدخیم اگر درمان نشوند می توانند مشکل ساز شوند.  پس اگر زگیل دارید نباید نگران شوید و در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. با آگاهی و درمان صحیح، می توانید از زگیل های تناسلی خلاص شوید و سلامت ناحیه تناسلی خود را مجدد به دست آورید.

سوالات متداول تفاوت انواع زگیل تناسلی

چگونه زگیل تناسلی مقعدی را با هموروئید یا بواسیر اشتباه نگیریم؟

باید به ظاهر توجه کنید. زگیل تناسلی حالت رگه ای دارد و سرصاف نیست ولی بافت هموروئید از خون تشکیل شده است. به عبارتی یک کیسه ای کوچک که ترکیب آن از خون بوده هموروئید را تشکیل داده است.

آیا ارتباطی میان ایدز و زگیل تناسلی وجود دارد؟

هر دو از طریق تماس جنسی به بدن منتقل می گردند. ولی ایدز با تماس پوست به پوست منتقل نمی گردد. بلکه از طریق خون آلوده به بدن منتقل می شود. تیغ آلوده، زخم باز، وسایل استریل نشده دندان پزشکی از عواملی هستند که ایدز را به راحتی منتقل می کنند.