زگیل تناسلی خفیف

علت زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل تناسلی از جمله بیماری‌های عفونی و واگیردار بوده که روی تاحیه تناسلی ایجاد می‌شود. این بیماری درد و خارش زیادی داشته و از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد.

همچنین، اگر دست فرد به نواحی آلوده تماس پیدا کند، ممکن است این بیماری به سایر اعضای بدن نیز انتقال یابد. این بیماری در اثر تعدد رابطه جنسی و داشتن ارتباط با افراد آلوده و یا استفاده از لباس‌ها و ملحفه‌های آلوده ایجاد می‌شود.

زگیل تناسلی درجه خفیف و شدید داشته و بسته به میزان شدت آن درمان نیز متفاوت خواهد بود. یکی از انواع زگیل، زگیل خفیف محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی این نوع از زگیل، علت، علائم و بسیاری از موارد دیگر پیرامون آن می‌پردازیم.

آشنایی با علائم زگیل تناسلی خفیف و علت آن

مهمترین علت ایجاد زگیل تناسلی خفیف، عفونت‌های ویروس پاپیلومای انسانی هستند. این بیماری واگیردار بوده و در اثر داشتن رابطه جنسی متعدد و یا آلودگی هرگونه زوجین به‌وجود می‌آید. همچنین، امکان انتقال این بیماری از حوله آلوده، ملحفه، آرایشگاه‌ها و بسیاری از مکان‌های دیگر وجود دارد.

زگیل‌های تناسلی از جمله بیماری‌هایی هستند که در سطوح مرطوب به‌وجود می‌آیند. این بیماری بیشتر در ابتدای واژن و مقعد و همچنین ناحیه تناسلی مردان ایجاد می‌شوند. معمولاً زگیل‌های تناسلی ضایعاتی به شکل گل کلم بوده و سطح بسیار زبری دارند. زگیل‌های تناسلی خفیف دارای قطر یک یا دو میلی‌متر هستند؛ البته این زگیل‌ها می‌توانند بزرگ شده و یا تعداد آن‌ها افزایش یابد.

گاهی اوقات هم زگیل‌ها به قدری کوچک هستند که حتی با چشم معمولی نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. بعضی از زگیل‌ها تناسلی علامتی نداشته و بعضی خارش و سوزش دارند. معمولاً زگیل تناسلی خفیف ممکن است کاملاً بدون علامت در بدن شما بوده و یا درد و خارش آن مشکوک به زگیل و ناراحت‌کننده به نظر نرسد.

مدت زمان باقی‌ماندن زگیل تناسلی خفیف

این زگیل‌ها همانطور که از نامشان پیداست؛ حالت خفیف داشته و معمولاً خودشان خود به خود از بین می‌روند. تقریباً بین چند ماه تا دوسال امکان دارد که پروسه این بیماری و از بین رفتن آن طول بکشد.

درست است که بسیاری از زگیل‌های تناسلی خفیف به خودی خود درمان می‌شوند؛ اما در صورت عدم مراجعه به پزشک برای درمان ممکن است که فرد آلوده به زگیل تناسلی بوده و آن را به افراد دیگر نیز انتقال دهد.

اگر این زگیل‌های خفیف درمان نشوند، بزرگ‌تر شده و حتی تعداد آن‌ها به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند.

از آن‌جا که این زگیل‌ها حالت خفیف دارند، در صورت عدم درمان درست ممکن است که سال‌ها در بدن شما باقی ماند که بدون این که متوجه شوید. تنها مشکل این است که در صورت داشتن رابطه جنسی آن را به دیگران انتقال می‌دهید. همچنین، ممکن است بعد از سال‌ها عود کرده و به مزمن و شدید تبدیل شوند.

تشخیص زگیل تناسلی خفیف

تشخیص زگیل مخصوصاً زگیل خفیف به این آسانی که فکر می‌کنید نیست!! به همین دلیل، حتماً باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید. درواقع، زگیل‌های مزمن و بزرگ به خوبی قابل تشخیص هستند ولی زگیل‌های کوچک و خفیف را به‌راحتی نمی‌توان تشخیص داد.

پس از مراجعه به پزشک زگیل تناسلی، پزشک ابتدا ناحیه موردنظر را بررسی کرده و به این دلیل که تشخیص زگیل تناسلی خفیف سخت است؛ معمولاً برای تشخیص این بیماری آزمایش‌هایی تجویز می‌کند. معمولاً ازمایشگاه ماده‌ای شبیه سرکه را به زگیل‌ها مالیده و در صورتی که توده‌ها سفید شوند، معلوم می‌شود که شما زگیل دارید.

بیشتر بخوانید  زگیل کف پا چیست؟

البته آزمایش‌های دیگری نیز برای تشخیص این زگیل‌ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

• آنوسکوپی: در این آزمایش از ابزاری به آنوسکوپ استفاده شده که داخل مقعد قرار می‌گیرد. این کار تشخیص زگیل‌های پوست را آسان می‌کند.
  • نمونه برداری از بافت: در این آزمایش مقداری از توده برداشته شده و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
  • کولپوسکوپی: این دستگاه برای بررسی دقیق زگیل‌ها در درون واژن و رحم خانم‌ها قرار گرفته و نتیجه آن بسیار دقیق است.
  • آزمایش پاپ اسمیر: این آزمایش از مهمترین آزمایش‌هایی است که به تشخیص زگیل کمک زیادی می‌کند.

اگر وجود زگیل تناسلی خفیف در بدن یک افراد اثبات شود، شرکای جنسی دیگر او نیز باید موردبررسی  قرار گیرند.

درمان زگیل تناسلی خفیف

در صورت درمان زگیل‌های تناسلی، درمان آن‌ها راحت‌تر بوده و هزینه کمی نیز باید پرداخت کنید. به همین دلیل، توصیه می‌شود در صورت داشتن علائم این بیماری در کمترین زمان ممکن به متخصص زگیل تناسلی اصفهان مراجعه کنید تا بتوانید سریع آن را درمان کرده و هزینه کمتری برای درمان بپردازید.

درمان‌های مختلفی برای زگیل تناسلی وجود دارد؛ اما نوع درمان بستگی به نوع زگیل و محل قرارگیری آن دارد. در مرحله ابتدایی اگر بیماری زیاد پیشرفته نشده پزشک از درما‌ن‌های دارویی و از انواع قرص‌های تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌کند. در صورت عدم پاسخ بدن به درمان‌های دارویی می‌توان از درمان‌های دیگری مانند جراحی، فریزکردن و لیزر استفاده کرد.

لیزر از بهترین درمان‌ها بوده و حتی احتمال عود بیماری را به حداقل می‌رساند. همچنین، دوره نقاهت آن کوتاه‌تر است.

زگیل‌ تناسلی خفیف در بارداری

وجود زگیل تناسلی حتی خفیف، مادران باردار را در طی دوران بارداری بسیار ناراحت و نگران می‌کند. درواقع، در صورت زایمان طبیعی و تماس بدن نوزاد با واژن مادر ممکن است این بیماری به به نوزاد نیز انتقال یابد.

علاوه‌براین، در صورت داشتن زایمان سالم، ممکن است هنگام تعویض پوشک دست آلوده مادر با بدن نوزاد تماس پیدا کرده و نوزاد نیز به این بیماری مبتلا شود. درمان‌های رایج برای زگیل تناسلی خفیف در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شده و نمی‌توان در مادران باردار از همه روش‌های درمان زگیل استفاده کرد.

نحوه پیشگیری از زگیل تناسلی خفیف

عالی‌ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری داشتن روابط جنسی سالم و پرهیز از تعدد روابط جنسی است. همچنین، برای کاهش خطر ابتلا می‌توانید در هنگام داشتن رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. کمبود ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال ابتلای شما را به زگیل تناسلی افزایش می‌دهد.

زگیل تناسلی از جمله بیماری‌هایی است که در اثر تماس جنسی با افراد آلوده و یا ملحفه‌ها و وسایل آلوده به‌وجود می‌آید. این بیماری دو حالت خفیف و شدید داشته که به نوع خفیف آن زگیل تناسلی خفیف می‌گویند.

درمان این بیماری در حالت خفیف ساده بوده و به همین دلیل توصیه می‌شود که حتماً به پزشک مراجعه کنید تا بیماری شما پیشرفته‌تر نشود. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره بیماری زگیل تناسلی از نوع خفیف را به دست آورید.