علت زگیل تناسلی بدون رابطه

علت زگیل تناسلی بدون رابطه

برخلاف تصور رایج، ابتلا به عفونت ویروسی زگیل تناسلی لزوماً از طریق برقراری رابطه جنسی نیست. در واقع، روش های گوناگونی برای انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، عامل اصلی زگیل های تناسلی، وجود دارد. یکی از شایع ترین این روش ها، تماس پوستی مستقیم با فرد آلوده است. هرگونه ارتباط و لمس بدنی نزدیک، می تواند زمینه ساز ابتلای شما به این عفونت ویروسی شود. بنابراین، آگاهی از راه های انتقال این ویروس، اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به آن دارد.

آیا زگیل تناسلی بدون رابطه منتقل می‌شود؟

در مورد علت زگیل تناسلی بدون رابطه می‌توان گفت که امکان ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV بدون داشتن رابطه جنسی نیز وجود دارد. اگرچه شایع‌ترین راه انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی است، اما راه‌های دیگری نیز برای ابتلا به آن وجود دارد.

اچ پی وی یک ویروس نسبتا رایج است که از راه تماس پوستی مستقیم با ناحیه آلوده به یک فرد مبتلا، منتقل می‌شود. حتی دست زدن به نقاط آلوده بدن شخص مبتلا می‌تواند زمینه ساز انتقال ویروس باشد. پس ابتلا به این بیماری فقط از طریق رابطه جنسی نیست بلکه از طریق تماس پوست با پوست با ناحیه آلوده است.

علاوه بر این، نوزادان نیز ممکن است در حین تولد و عبور از کانال زایمان آلوده مادر، به این ویروس مبتلا شوند.

به طور کلی اگرچه راه اصلی انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی است ولی راه های دیگری نیز برای انتقال وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تماس پوستی مستقیم با ناحیه آلوده یک فرد مبتلا به HPV
  • رابطه دهانی
  • هر گونه آمیزش جنسی حتی بدون دخول
  • انتقال از مادر آلوده به نوزاد در حین تولد
راه های انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه
راه های انتقال زگیل تناسلی بدون رابطه

نکاتی که باید درباره انتقال زگیل تناسلی بدانید

سلامتی و آرامش خاطر، حق مسلم هر کسی است. متأسفانه گاهی عواملی نظیر بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی، می‌توانند این آرامش را از ما بگیرند. اما نگران نباشید! با رعایت نکات ساده که در ادامه می‌آوریم، می‌توانید از ابتلا به این عفونت ویروسی جلوگیری کنید.

  • نخستین و مهم‌ترین گام، حفظ بهداشت فردی است. شستشوی منظم دست‌ها و ناحیه تناسلی، می‌تواند از انتقال ویروس پیشگیری کند. همچنین هوشیاری در روابط و پرهیز از تماس‌های جنسی پرخطر، اهمیت زیادی دارد.
  • با تزریق واکسن گارداسیل می‌توانید از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنید. این واکسن، سپری در برابر ویروس است.
  • اگر می‌خواهید خالکوبی یا پیرسینگ انجام دهید حتما آن را در محیطی کاملاً بهداشتی و با لوازم ضدعفونی شده انجام دهید.
  • راهکار دیگر، تقویت سیستم ایمنی بدن است. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استفاده از مکمل‌های تقویت‌کننده، می‌توانند در این راستا گام‌های مؤثری باشند.
  • در نهایت، اگر رابطه جنسی متعدد دارید، حتماً از کاندوم استفاده کنید تا از انتقال ویروس جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید  زگیل تناسلی عامل طلاق

جمع بندی

زگیل تناسلی، ممکن است بدون نیاز به رابطه جنسی نیز منتقل شود. تماس پوست به پوست حتی بدون ایجاد رابطه می‌تواند از علت زگیل تناسلی بدون رابطه باشد. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری پوستی توصیه می‌کنیم حتما در سنین مناسب واکسیناسیون زگیل تناسلی را انجام دهید.

سوالات متداول علت زگیل تناسلی بدون رابطه

آیا ممکن است بدون رابطه جنسی به زگیل تناسلی مبتلا شد؟

بله، امکان ابتلا به زگیل تناسلی یا عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بدون داشتن رابطه جنسی نیز وجود دارد. اگرچه رابطه جنسی شایع‌ترین راه انتقال این ویروس است، اما راه‌های غیرجنسی دیگری نیز وجود دارد.

زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی چگونه منتقل می‌شود؟

از شایع‌ترین راه‌های ابتلا به زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی می‌توان به تماس پوستی مستقیم با ناحیه آلوده فرد مبتلا، انتقال از مادر آلوده به نوزاد هنگام تولد اشاره کرد.

آیا واکسن HPV می‌تواند از ابتلا به زگیل تناسلی از راه‌های غیرجنسی جلوگیری کند؟

بله، واکسن HPV می‌تواند از ابتلا به انواع ویروس پاپیلومای انسانی که عامل اصلی زگیل تناسلی هستند، پیشگیری کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب