درمان زگیل مقعدی با بهترین روش

روش های درمان زگیل مقعد

زگیل‌های مقعدی عفونت‌های ویروسی شایعی هستند که به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد و از طریق تماس پوستی و جنسی منتقل می‌شوند. این زگیل‌ها معمولا علائم خاصی ندارند، اما ممکن است باعث خارش، ناراحتی و درد در ناحیه مقعد شوند. درمان زگیل مقعدی بسته به شدت عفونت و سابقه پزشکی متفاوت است.

با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی بهترین روش‌های درمان زگیل مقعدی بپردازیم.

زگیل مقعدی چست و چگونه ایجاد می‌شود؟

همانطور که گفتیم زگیل تناسلی یک بیماری پوستی است که توسط ویروس اچ پی وی  ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق رابطه جنسی بدون محافظ منتقل می‌شود. این زگیل‌ها معمولاً به به صورت برجستگی‌های صورتی یا قهوه‌ای روشن در ناحیه داخل یا اطراف مقد مرد و زن، ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات این زگیل‌ها شبیه گل کلم یا گیاه انگور هستند.

در ابتدا، زگیل‌های مقعدی ممکن است کوچک باشند و متوجه آنها نشوید. اما اگر درمان نشوند، بزرگتر شده و می‌توانند عوارضی به همراه داشته باشند. این زگیل‌ها ممکن است باعث خارش، سوزش، خونریزی و درد در هنگام رابطه جنسی شوند.

یادتان باشد که خطر ابتلا به زگیل مقعد برای افرادی که روابط جنسی با شرکای مختلف دارند بیشتر است.

روش‌های درمان زگیل مقعد

خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن و درمان زگیل مقعدی وجود دارد که میتوانید با مراجعه به بهترین متخصص درمان زگیل تناسلی با توجه به میزان گسترش این ویروس و شرایط جسمانی‌تان بهترینروش درمانی را با کمک متخصص انتخاب کنید.

زگیل مقعد با یکی از روش‌های زیر درمان می‌شود:

کرم‌های موضعی

پماد‌هایی مانند پودوفیلین، ایمیکوئیمود یا ترایکلواستیک اسید باعث از بین رفتن تدریجی سلول‌های زگیل می‌شوند. معمولاً باید این کرم‌ها را چند هفته پشت سر هم با تجویز پزشک استفاده کنید تا زگیل‌ها کاملاً از بین بروند. البته استفاده از این پماد‌ها گاهی ممکن است باعث سوزش یا قرمزی موضعی شوند.

کرایوتراپی

در این روش از گاز نیتروژن مایع با دمای بسیار پایین (-196 درجه سانتیگراد) برای منجمد کردن و از بین بردن زگیل‌ها استفاده می‌شود. نیتروژن مایع باعث آسیب به سلول‌های زگیل می‌شود و آنها را از بین می‌برد.

الکتروکوتر

ابزار الکتروکوتر شبیه یک وسیله برقی است که جریان الکتریکی را به زگیل‌ها منتقل می‌کند. در درمان زگیل مقعد با روش الکتروکوتر با وارد کردن جریان الکتریکی قوی ای به سلول‌های زگیل وارد می‌شود که باعث سوختن و ازبین رفتن آنها می‌شوند.

لیزر درمانی

یکی از بهترین روش‌های درمان زگیل مقعدی، استفاده از لیزر زگیل تناسلی است. پزشک با استفاده از یک دستگاه لیزر قوی، اشعه لیزر را روی زگیل‌ها متمرکز می‌کند که  انرژی حرارتی حاصل از لیزر باعث از بین رفتن سلول‌های زگیل می‌شود.

جراحی

در مواردی که زگیل مقعد وخیم است و بسیار گسترش پیدا کرده است، طوری که با هر یک از روش‌های قبلی قابل درمان نیست، پزشک ممکن است تمام زگیل‌ها را به صورت جراحی برداشته و حذف کند. این کار معمولاً تحت بیهوشی انجام می‌شود. خطر عفونت و خونریزی در این روش بیشتر است اما برای ریشه کن کردن زگیل‌های زیاد، مؤثر است.

بهترین روش درمان زگیل مقعد
بهترین روش درمان زگیل مقعد

مزایا و معایب هریک از روش‌های درمانی

استفاده از کرم‌های موضعی روشی آسان و غیرتهاجمی‌برای درمان زگیل مقعدی هستند. این کرم‌ها را در خانه می‌توانید استفاده کنید و هزینه چندانی ندارند. با این حال، معمولاً چندین هفته زمان می‌برد تا زگیل‌ها کاملاً از بین بروند.

در مقابل، کرایوتراپی یا درمان با سرما یک روش سریع تر است که طی چند جلسه کوتاه می‌تواند زگیل‌ها را از بین ببرد. کرایوتراپی نیاز به مراجعه حضوری به پزشک دارد اما عوارض کمتری نسبت به روش‌های جراحی دارد.

بیشتر بخوانید  زگیل کف پا چیست؟

الکتروکوتر نیز روشی است که در مطب پزشک انجام می‌شود. سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی، فرایند نسبتاً سریعی است اما ممکن است درد و التهاب موضعی به همراه داشته باشد.

لیزر درمانی از جمله روش‌های هزینه بر اما بسیار مؤثر و سریع برای ریشه کن کردن زگیل‌های مقعدی است. انرژی لیزر با دقت بالا باعث از بین رفتن زگیل‌ها می‌شود اما هزینه آن نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است.

جراحی نیز برای موارد شدید و گسترده زگیل مقعدی کاربرد دارد. اگرچه جراحی می‌تواند زگیل‌ها را برای همیشه حذف کند، اما خطرات و عوارض بیشتری مانند عفونت و خونریزی دارد.

بهترین روش درمان زگیل مقعد در اصفهان

تاثیر هر یک از این روش‌های درمان زگیل مقعدی برای هر کسی متفاوت است و ممکن است شخصی با لیزر درمانی بهترین نتیحه را بگیرد و شخص دیگری با کرایوتراپی. به طور کلی اگر به این عارضه مبتلا شدید بهتر است به متخصص مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت سلامتی شما و نوع و میزان زگیل‌ها، بهترین روش درمان را برای شما انتخاب کند.

در انتخاب بهترین روش درمان زگیل مقعد بهتر است در مورد مزایا و معایب هریک از آن‌ها آگاهی کامل داشته باشید.

دکتر عابدی بهترین متخصص درمان زگیل مقعد

دکترعلیرضا عابدی متخصص اورولوژی و متخصص درمان زگیل تناسلی در اصفهان است، که می‌توانید با مراجعه به ایشون این عارضه را به طور قطعی درمان کنید.

نوبت دهی روزهای زوج از ساعت 16 الی 21

شمره تماس مطب:09130001480   – 03132242597
ساعات تماس و پاسخگویی منشی از ساعت 10 صبح الی 14

آدرس مطب: اصفهان، خیابان شمس آبادی، ابتدای کوی عالم، مجتمع تجاری عالم آرا، طبقه اول، واحد 103

جمع بندی

همانطور که گفتیم زگیل مقعدی یک عارضه شایع و قابل درمان است که به دلیل آلودگی با ویروس HPV از طریق رابطه جنسی رخ می‌دهد. خوشبختانه امروزه روش‌های درمانی متنوع و مؤثری برای از بین بردن زگیل‌های مقعدی وجود دارد. از جمله کرم‌های موضعی که به آرامی‌باعث کوچک شدن زگیل‌ها می‌شوند، تا روش‌های سریع‌تر مانند کرایوتراپی، الکتروکوتر و لیزر که زگیل‌ها را در عرض چند جلسه ریشه‌کن می‌کنند. در موارد شدید و گسترده نیز جراحی و برداشتن کامل زگیل‌ها انجام می‎‌شود.

سوالات متداول

آیا درمان زگیل مقعدی درد دارد؟

میزان درد در هنگام درمان زگیل مقعدی بستگی به روش انتخابی دارد. روش‌های موضعی مانند پمادها معمولاً بدون درد هستند اما روش‌های تهاجمی‌تر مانند کرایوتراپی، الکتروکوتر، لیزر درمانی و جراحی ممکن است باعث درد، سوزش شوند. با این حال، پزشکان معمولاً برای کاهش درد از بی حسی موضعی یا بیهوشی استفاده می‌کنند.

اگر زگیل را درمان نکنم، خطر دارد؟

اگر زگیل‌های مقعدی درمان نشوند، ممکن است بزرگتر و گسترده تر شوند که باعث افزایش علائم مانند خارش، خونریزی و درد می‌شود. همچنین در موارد شدید، خطر ابتلا به سرطان مقعد یا دیگر سرطان‌های ناشی از HPV وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود حتماً زگیل‌ها را زیر نظر پزشک درمان کنید.

آیا زگیل مقعدی ممکن است خودبخود از بین برود؟

در برخی موارد نادر، سیستم ایمنی بدن قادر است ویروس HPV را کنترل کرده و زگیل‌ها را از بین ببرد، اما در اکثر موارد زگیل‌ها خود به خود درمان نمی‌شوند.

آیا بعد از درمان زگیل مقعدی، امکان عود آن وجود دارد؟

بله، متاسفانه امکان عود زگیل مقعدی پس از درمان آن وجود دارد. دلیل آن هم این است که ویروس HPV در بدن باقی می‌ماند. برای جلوگیری از عود، از رابطه جنسی محافظت نشده پرهیز کنید و واکسیناسیون HPV را هم انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب