کرایوتراپی زگیل تناسلی + هزینه درمان

کرایوتراپی زگیل تناسلی + هزینه درمان

کرایوتراپی زگیل تناسلی در واقع همان بکارگیری از سرمای شدید برای انجماد و برداشتن بافت های غیر طبیعی است. پزشکان از این روش برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی (از جمله زگیل تناسلی و برخی از ضایعات پوستی) و همچنین برخی سرطان ها از جمله سرطان پروستات، دهانه رحم و کبد استفاده می کنند. به این درمان کرایوابلیشن نیز گفته می شود.

سرما درمانی چیست و چرا انجام می شود؟

کرایوتراپی به نوعی روش درمانی اطلاق می گردد که دکتر زگیل سرمای شدید را برای انجماد و تخریب بافت های غیر طبیعی اعمال می کند. برای ایجاد این سرمای شدید، پزشک از ماده ای مانند نیتروژن مایع یا گاز آرگون استفاده می کند.

کرایو تراپی یا سرما درمانی چیست

کرایوتراپی می تواند برای درمان انواع بیماری های پوستی و برخی سرطان ها از جمله سرطان پروستات و کبد مورد استفاده قرار گیرد. به عبارتی تحقیقات نشان داده است که این روش، کارآمدترین شیوه درمان زگیل تناسلی می باشد. این روش درمانی می تواند بافت را به صورت خارجی (روی پوست) و داخلی (داخل بدن) درمان کند. به عبارتی اگر زائه در داخل بدن باشد نیز با سرما درمانی به راحتی قابل درمان خواهد بود.

چه نوع زگیل هایی با کرایوتراپی از بین می روند؟

کرایوتراپی روش مناسبی برای درمان برخی از انواع زگیل تناسلی است. این روش می تواند حدود 50 تا 70 درصد موارد، زگیل تناسلی را طی 3 یا 4 جلسه درمان کند.  کرایوتراپی قادر است زگیل های تناسلی سطحی و خوش خیم را از بین ببرد، اما نمی تواند عامل ایجاد زگیل یعنی ویروس پاپیلوم انسانی را درمان کند. بنابراین احتمال بازگشت مجدد زگیل وجود دارد. این روش معمولاً زمانی کاربرد دارد که زگیل ها کوچک، محدود و قابل مشاهده باشند و یا باعث آزردگی شوند.این یعنی که  کرایوتراپی برای زگیل های وسیع و گسترده توصیه نمی شود.

در مجموع، کرایوتراپی می تواند گزینه مناسبی برای حذف زگیل های تناسلی باشد. اما احتمال بازگشت زگیل وجود دارد و معمولاً بیش از یک دوره درمان نیاز است.

چه افرادی می توانند از کرایوتراپی برای درمان زگیل استفاده کنند؟

کرایوتراپی به عنوان یک روش درمانی برای زگیل، برای برخی افراد مناسب تر از انجام سایر روش های درمانی است.

افرادی که زگیل های آن ها کوچک و فقد در یک ناحیه مشخص از بدن است، می توانند از کرایوتراپی به عنوان درمان استفاده کنند. همچنین کسانی که تمایل به درمانی سریع و بدون جراحی دارند، گزینه مناسبی برای کرایوتراپی هستند.

افرادی که زگیل های آن ها در مراحل اولیه بوده و عمق چندانی ندارند، می توانند انتظار نتایج بهتری از کرایوتراپی داشته باشند. البته کرایوتراپی در زگیل های بسیار وسیع و عمیق مؤثر نیست.

به طور کلی افرادی که زگیل های سطحی، محدود و غیرگسترده دارند و مایل به درمانی سریع و غیرجراحی هستند، مناسب ترین گزینه برای درمان با کرایوتراپی محسوب می شوند. البته نظر متخصص زگیل در این زمینه بسیار مهم  است.

کرایوتراپی چگونه به درمان زگیل تناسلی می پردازد؟

در این روش سلول ها پس از دریافت سرما، نمی توانند در این دمای شدید بسیار سرد دوام بیاورند و پس از درمان به طور کامل می میرند.

دکتر متخصص درمان زگیل تناسلی می تواند از چند ماده مختلف برای ایجاد سرمای شدید در سرما درمانی بهره ببرد. این مواد می توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. نیتروژن مایع
  2. اکسید نیتروژن مایع
  3. گاز آرگون

کرایوتراپی برای درمان زگیل تناسلی با چه روشی انجام خواهد شد؟

روش های کرایوتراپی مختلفی برای انجماد بافت های عفونی یا زگیل های تناسلی وجود دارد. نوعی روشی که دکتر زگیل به کار می برد با نوع جراحت و عفونت ایجاد شده، محل جراحت و همچنین اندازه زگیل تناسلی ارتباط مستقیمی دارد.

درمان خارجی زگیل تناسلی

اگر بافت بر روی پوست شما قرار دارد، دکتر درمان زگیل تناسلی معمولاً از یک دستگاه اسپری یا سواب پنبه ای برای استفاده از عامل انجماد از آن بهره می برد.

 درمان داخلی زگیل تناسلی

برای درمان زائده های داخل بدن یا زگیل هایی که به داخل بدن نفوذ پیدا کرده اند و دسترسی به آن ها طبق روش خارجی راحت نمی باشد، مانند سلول های پیش سرطانی یا انواع تومورها، متخصص زگیل تناسلی از ابزاری به نام پراب کرایو استفاده می کند. این پراب از طریق ایجاد یک برش کوچک وارد پوست شما می شود.

زگیل تناسلی در خانم ها

بهره گیری از روش کرایوتراپی خارجی باعث می شود که پوست یخ زده تاول بزند و از جای خود کنده شود تا پوست جدید سالم رشد کند. وقتی سلول‌های غیرطبیعی در طول سرما درمانی داخلی منجمد می‌شوند و می‌میرند، سیستم ایمنی بدن به پاکسازی بافت از بدن کمک می‌نماید.

اقدامات لازم قبل از کرایوتراپی برای بیمار چیست؟

اکثر افراد برای آماده شدن جهت انجام کرایوتراپی بر روی پوست خود نیاز به کار خاصی ندارند.

ممکن است مجبور شوید چند روز قبل از انجام پروسه کرایوتراپی، مصرف برخی داروها مانند آسپرین یا رقیق‌کننده‌های خون را متوقف کنید.

محدود کردن میزان مصرف انواع خوراکی ها یا نوشیدنی ها را متخصص زگیلبه شما خواهد گفت.

پس از اتمام پروسه کرایوتراپی زگیل تناسلی ، پزشک متخصص درمان زگیل تناسلی در اصفهان از شما می خواهد که خودتان رانندگی نکنید و فردی شما را به منزل برساند. به عبارتی به همراه نیاز خواهید داشت.

مزایا و معایب کرایوتراپی

کرایوتراپی یکی از روش های نوین در درمان زگیل های تناسلی است که مزایای زیادی نسبت به روش های سنتی دارد. این روش در مقایسه با روش های جراحی سنتی، معمولاً درد و خونریزی کمتری را فرد احساس خواهد نمود و خطر آسیب رسیدن به بافت های سالم نزدیک به سلول های غیر طبیعی کمتر خواهد بود.

 از جمله مزایای کرایوتراپی می توان به سرعت بالای درمان، عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان، عدم نیاز به بیهوشی موضعی یا عمومی، عدم خون ریزی و درد کمتر در حین مداخله درمانی، و عوارض جانبی کمتر نسبت به روش های تهاجمی تر اشاره کرد. از سوی دیگر، کرایوتراپی معایبی هم دارد. از جمله اینکه پس از درمان ممکن است زخم و تاول و التهاب خفیفی در ناحیه ایجاد شود. همچنین احتمال بازگشت مجدد زگیل ها وجود دارد و درمان باید طی چند جلسه تکرار شود. علاوه بر این، کرایوتراپی فقط برای زگیل های سطحی مناسب است و در زگیل های عمیق تر کارایی کمتری دارد.

بیشتر بخوانید  مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی

اما به طور کلی  با وجود معایبی که ذکر شد، کرایوتراپی می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که می خواهند درمانی سریع، غیرتهاجمی و بدون درد زیاد داشته باشند.

خطرات و عوارض کرایوتراپی

کرایوتراپی همچون سایر روش های درمانی می تواند عوارض و خطراتی داشته باشد، هرچند که این عوارض در مقایسه با سایر روش های تهاجمی تر، کمتر است.

در کرایوتراپی زگیل تناسلی، استفاده از نیتروژن مایع برای انجماد سلول های زگیل، می تواند باعث آسیب به بافت سالم اطراف نیز بشود البته این آسیب بسیار محدود و سطحی است. از عوارض احتمالی آن می توان به درد و تاول و زخم های خفیف و گذرا در ناحیه درمان اشاره کرد که معمولاً ظرف چند روز برطرف می شوند.  همچنین در موارد نادری، ممکن است رنگ پوست در ناحیه درمان شده تغییر کند که البته این تغییر رنگ موقتی است. ایجاد عفونت نیز از دیگر عوارض بسیار نادر کرایوتراپی محسوب می شود.

به طور کلی خطرات کرایوتراپی بسیار اندک بوده، اما ممکن است عوارضی را برای فرد ایجاد نماید. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد خونریزی، گرفتگی یا احساس درد بعد از انجام کرایوتراپی در اطراف دهانه رحم
  • شکستگی استخوان
  • آسیب عصبی
  • تورم، جای زخم و ایجاد عفونت پوستی

در مجموع با انتخاب مرکز درمانی خوب و متخصص باتجربه و رعایت نکات بهداشتی، می توانید از بروز عوارض جدی جلوگیری کنید. کرایوتراپی در دستان افراد ماهر، روشی ایمن و کم عارضه برای درمان زگیل تناسلی به حساب می آید.

مقایسه کرایوتراپی با سایر روش های درمان زگیل تناسلی

کرایوتراپی یکی از روش های نوین در درمان زگیل تناسلی است که در مقایسه با سایر روش های درمانی مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد.

در مقایسه با روش جراحی، کرایوتراپی یک روش غیر تهاجمی و سرپایی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان و بیهوشی ندارد. همچنین دوره نقاهت در آن کوتاه تر است اما احتمال بازگشت مجدد زگیل در آن وجود دارد. در برابر لیزر درمانی، کرایوتراپی زگیل تناسلی عوارض جانبی کمتری دارد اما ممکن است نیاز به تکرار جلسات بیشتری داشته باشد. کرایوتراپی نسبت به دارو درمانی موضعی یا خوراکی، عملکرد سریع تری دارد اما هزینه بالاتری نیز دارد.

در مجموع، کرایوتراپی می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که می خواهند درمانی سریع، ایمن، غیرتهاجمی و بدون درد زیاد داشته باشند، هرچند که هیچ روشی بدون عیب و عوارض نیست.

آیا کرایوتراپی یک درمان موفقیت آمیز است؟

پزشکان و متخصصان درمان زگیل تناسلی با موفقیت بسیاری از مشکلات مربوط بیماری های اندام های تناسلی همچون تبخال تناسلی و زگیل تناسلی  را با کرایوتراپی درمان می کنند. اکثر بیماری های پوستی که با کرایوتراپی درمان می شوند، پس از درمان به مراقبت خاصی احتیاج ندارند.

برخی از افرادی که روش کرایوتراپی داخلی را برای انجام عارضه خود امتحان نموده اند، باید فعالیت خود را برای چند روز پس از عمل محدود کنند.

دکتر زگیل به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید به روال عادی زندگی خود بازگردید. ممکن است برای برداشتن تمام بافت های غیر طبیعی به بیش از یک درمان کرایوتراپی نیاز داشته باشید. به عبارتی چند جلسه درمانی کرایوتراپی برای شما تجویز خواهد شد.

خلاصه

زگیل تناسلی یکی از عفونت های مقاربتی بوده که خود را به شکل یک زگیل یا یک دایره برآمده نشان خواهد داد. بسیاری از افراد نگران هستند که آیا این عارضه را می توان بدون درد و کاملا بی دردسر رفع نمود یا خیر؟ روش های درمان زگیل تناسلی کاملا بدون درد می باشد و درمان غیر دارویی آن در سریع ترین زمان ممکن نتیجه خواهد داد. کرایوتراپی زگیل تناسلی در واقع همان بکارگیری از سرمای شدید برای انجماد و برداشتن بافت های غیر طبیعی است. پزشکان از این روش برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی (از جمله زگیل تناسلی و برخی از ضایعات پوستی) و همچنین برخی سرطان ها از جمله سرطان پروستات، دهانه رحم و کبد استفاده می کنند. به این درمان کرایوابلیشن نیز گفته می شود.

سوالات متداول کرایوتراپی زگیل تناسلی

کرایوتراپی چگونه انجام می شود؟

کرایوتراپی از طریق انجماد موضعی و از بین بردن سلول های آسیب دیده زگیل عمل می کند. در این روش از نیتروژن مایع برای انجماد و تخریب سلول های زگیل استفاده می شود. البته کرایوتراپی ویروس زگیل را از بین نمی برد.

آیا کرایوتراپی دردناک است؟

خیر، کرایوتراپی یک روش بدون درد است. در حین انجماد ممکن است احساس سوزش خفیفی شود اما درد شدیدی وجود ندارد.

چند جلسه کرایوتراپی لازم است؟

معمولاً 3 تا 5 جلسه، با فاصله 2 تا 4 هفته لازم است که بسته به وسعت و شدت زگیل ها ممکن است بیشتر یا کمتر باشد.

آیا زگیل ممکن است دوباره برگردد؟

پاسخ: بله، امکان بازگشت مجدد زگیل وجود دارد چون کرایوتراپی ویروس زگیل را از بین نمی برد.

چه کسانی مناسب کرایوتراپی هستند؟

افرادی که زگیل هایشان کوچک، محدود و سطحی است و تمایل به درمانی سریع و بدون درد دارند، کاندید مناسبی برای کرایوتراپی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب