علائم زگیل تناسلی و نشانه های زگیل تناسلی مردان و زنان

نشانه های زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی و ویروسی در سراسر جهان است که توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس پوستی و جنسی منتقل شده و ممکن است بدون هیچ علامتی برای مدت های طولانی در بدن فرد مبتلا باقی بماند. اما در برخی افراد، HPV منجر به ظهور زگیل ها و تورم های پوستی در نواحی تناسلی می شود که می تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد. عدم درمان به موقع زگیل های تناسلی حتی ممکن است منجر به ابتلا به سرطان شود؛ بنابراین تشخیص سریع علائم و مراجعه به متخصص زگیل تناسلی اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به بررسی علائم شایع زگیل تناسلی در زنان و مردان و نحوه درمان آنها خواهیم پرداخت.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از بیماری‌های جنسی می‌باشد که عامل بروز آن ویروس پاپیلومای انسانی است که در این مقاله به بررسی  نشانه ها و علامت های زگیل تناسلی می‌پردازیم.

از شایع‌ترین گونه HPV کم خطر می‌توان به تیپ 11 و 6 اشاره کرد. این تیپ از ویروس HPV اغلب اوقات باعث زائده‌های خوش خیم مانند زگیل‌های تناسلی و زائده‌های پیش سرطانی نیز می‌شوند. تیپ‌های 16 و 18 از نوع پر خطر و سرطانی این ویروس می‌باشند. این تیپ‌های ویروس عامل ایجاد سرطان سرویکس و سرطان‌های دیگر مانند انوژنیتال می‌‌باشد.
اکثر عفونت‌های این ویروس، بدون علامت و موقت هستند که توسط سیستم دفاعی بدن از بین می‌روند.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک عفونت پوستی شایع ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است. این ویروس بسیار مسری بوده و از طریق تماس پوستی و جنسی منتقل می شود. تخمین زده می شود که حدود 80 درصد افراد جامعه در طول عمر خود در معرض ابتلا به انواعی از HPV قرار می گیرند. اگرچه اکثر انواع HPV بدون علامت هستند و به طور خودبخودی از بین می روند، اما برخی انواع آن منجر به تکثیر سلول های پوستی و ایجاد زگیل هایی در ناحیه تناسلی می شوند. زگیل های تناسلی معمولاً به صورت تورم های کوچک و خارش دار پوستی ظاهر می شوند که می توانند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشند. بنابراین تشخیص سریع و درمان آن ها بسیار حائز اهمیت است. واغلب در بزرگسالان از طریق رابطه جنسی اتفاق میافتد.

علائم زگیل تناسلی به شرح زیر است:

  • زگیل ها معمولاً نواحی و روی آلت تناسلی و یا مقعد ظاهر می شوند .
  • زگیل ها اغلب بدون علامت هستند و بنابراین اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند
  • در ابتدا خال های کوچک، نرم و به اندازه سر سوزن
  • رنگ بندی قرمز، قهوه ای و سفید
  • در موارد نادر خارش یا سوزش
  • معمولا بدون درد

نشانه های زگیل تناسلی

نشانه های زگیل تناسلی

ممکن است هفته ها ایجاد زگیل طول می کشد. در ابتدا، اولین زگیل تناسلی را می توان به صورت خال ها های کوچک، نرم و به اندازه سر سوزن با رنگ های قرمز، قهوه ای و سفید مشاهده کرد. در ابتدا آنها به صورت جداگانه ظاهر می شوند، اما به مرور زمان تکثیر می شوند و تشکیلات یکپارچه را تشکیل می دهند.

آنها را همیشه نمی توان به وضوح شناسایی کرد، به خصوص در مراحل اولیه . به خصوص وقتی صحبت از زگیل های سفید روی پوست می شود، در ابتدا معمولا نادیده گرفته می شوند. تنها زمانی که زگیل ها رشد یا تکثیر می شوند به وضوح قابل مشاهده هستند.

دلیل دیگری که چرا زگیل تناسلی در ابتدا نادیده گرفته می شود این است که تقریباً بدون علامت به نظر می رسد . فقط به ندرت علائمی مانند سوزش یا خارش وجود دارد ، در حالی که تریبا دردی حس نمی شود.

اگر زگیل همراه با خارش ایجاد شود، خاراندن می تواند باعث ایجاد ترک های کوچک شود که این امر باعث گسترش و پخش بیشتر زگیل ها می شود.

از دیگر نشانه های زگیل تناسلی علاوه بر پیامدهای زیبایی می تواند مشکلات روحی و روانی نیز ایجاد کند. زگیل ها اغلب باعث ایجاد احساس شرم می شوند و می توانند منجر به کاهش عزت نفس و مشکلات در رابطه شوند

علائم زگیل تناسلی در مردان

زگیل ها در لایه های بالایی پوست و در مردان در لایه های مخاطی اطراف آلت تناسلی رشد می کنند . علاوه بر واژن و آلت تناسلی، مقعد نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

  • زگیل ها معمولاً اطراف و روی آلت تناسلی، پوست ختنه گاه، یا کیسه بیضه قابل مشاهده هستند.
  • همچنین می تواند در دهانه مجرای ادرار، خود مجرای ادرار و مقعد رخ دهد

نشانه های زگیل تناسلی در زنان

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان معمولاً مشابه است، اما در برخی موارد تفاوت هایی وجود دارد.  در زنان شایع ترین علامت ظهور زگیل های کوچک، صاف یا گل مانند به رنگ صورتی یا قهوه ای در دهانه رحم، داخل مقعد یا اطراف دهانه مقعد، قسمت بیرونی و داخلی واژن و دهان است. این زگیل ها معمولاً خارش دار بوده و باعث ایجاد درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی می شوند. در مردان نیز رایج ترین علائم، ظهور زگیل در قسمت کشاله ران، روی ران، داخل مقعد یا اطراف دهانه مقعد، بیضه ها، دهان و آلت تناسلی است. این زگیل ها برجسته و خشن بوده و ممکن است با خارش و درد همراه باشند.زگیل تناسلی در زنان و مردان می تواند منجر به التهاب، ترشحات غیرطبیعی و حتی خون ریزی شود از این رو درمان به موقع آن برای جلوگیری از عوارض و انتقال به شریک جنسی بسیار حائز اهمیت است.

  • زگیل تناسلی معمولاً در لابیا و در ورودی واژن و همچنین در ناحیه واژن ظاهر می شود.
  • در اینجا نیز عفونت داخلی، یعنی در مجرای ادرار و مقعد، امکان پذیر است
  • علاوه بر این، دهانه رحم ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. خطر ابتلا به تومورهای بدخیم در دهانه رحم افزایش می یابد

علائم زگیل تناسلی مقعدی

شایع ترین علائم زگیل تناسلی

بهتر است از رابطه جنسی مقعدی با افراد مبتلا به زگیل تناسلی اجتناب کندد. چرا که اگر شخصی دارای زگیل در ناحیه تناسلی خود باشد، برقراری رابطه جنسی می تواند به ابتلای شریک جنسی به زگیل مقعدی یا کاندیلوما منجر شود. کاندیلوما زگیل هایی هستند که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی در مقعد و مناطق اطراف آن ایجاد می شوند. اکثر کاندیلوما ها باید تحت روش های درمانی پزشکی قرار بگیرند زیرا خود به خود از بین نمی روند.

ایجاد زگیل مقعدی، زیاد شایع نیست و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ممکن است پس از ورود به بدن، به حالت خفته بماند و علائم خاصی نداشته باشد. بااین حال برخی از علائم زگیل تناسلی مقعدی عبارت اند از:

  • ایجاد یک سری توده های نرم در داخل یا اطراف مقعد
  • ایجاد یک سری توده های کوچک گوشتی به رنگ قهوه ای روشن، زرد و صورتی در مقعد و اطراف آن
  • خونریزی مقعدی
  • خارش ناحیه مقعد
  • خروج ترشحات غیرمعمول از مقعد

تفاوت های علائم زگیل تناسلی در انواع HPV

انواع مختلف ویروس پاپیلوم انسانی می توانند منجر به علائم متفاوتی از زگیل تناسلی شوند. برخی از انواع HPV کم خطر هستند و باعث زگیل های خوش خیم و قابل درمان می شوند. اما برخی HPVهای پرخطر مانند نوع 16 و 18 منجر به زگیل های بزرگتر، مقاوم به درمان و عودکننده می شوند.

همچنین برخی انواع HPV فقط منجر به زگیل در ناحیه تناسلی می شوند در حالی که برخی دیگر می توانند زگیل های دهان و حلق نیز ایجاد کنند. زگیل های ناشی از HPVهای پرخطر احتمال اینکه بدخیم شوند و منجر به سرطان گردند بیشتر است. عفونت HPV طولانی مدت نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بنابراین آگاهی از نوع HPV و علائم انواع زگیل تناسلی برای درمان به موقع و مناسب اهمیت فراوانی دارد.

تفاوت های علائم زگیل تناسلی با سایر عارضه های پوستی مشابه

متاسفانه عارضه های پوستی مختلفی وجود دارد که ممکن اس هر کسی به آن ها مبتلا شوند. برخی از عارضه های پوستی مانند جوش، تبخال تناسلی، تگ پوستی، هموروئید و.. از لحاظ علائم ظاهری شبیه به زگیل تناسلی هستند که این امر موحب می شود خیلی از افراد این عارضه ها را با زگیل اشتباه بگیرند. در ادامه تفاوت هر یک از این بیماری ها را با زگیل تناسلی بررسی می کنیم.

تفاوت زگیل تناسلی با جوش

زگیل تناسلی و جوش هر دو با علائم یکسانی مانند ایجاد تورم های پوستی در ناحیه تناسلی همراه هستند، اما تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد.

زگیل تناسلی معمولاً به صورت تورم های صاف، نرم و گل مانند ظاهر می شوند، در حالی که جوش معمولاً ناشی از التهاب موضعی فولیکول های مو و غدد چربی پوست است و معمولاً برآمده، سفت و قرمز هستند. زگیل تناسلی اغلب با خارش همراه است، در حالی که جوش ممکن است دردناک باشد اما معمولاً خارش ندارد. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شود و با داروهای ضد ویروسی درمان می شود ، اما جوش مسری نیست و با مواد ضدالتهابی و آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

به طور کلی زگیل تناسلی و جوش هردو عارضه های پوستی هستند که از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به یکدیگر دارند از این رو تشخیص صحیح علائم زکیل تناسلی  و درمان مناسب بر اساس نوع عارضه بسیار حائز اهمیت است.

تفاوت زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی هر دو اختلالات پوستی شایعی هستند که در ناحیه تناسلی رخ می دهند، اما علت ایجاد و ویژگی های بالینی آن ها متفاوت است.

همانطور که می دانید زگیل تناسلی ناشی از عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) بوده و علائم ظاخهری آن بیشتر به صورت ضایعات گل مانند یا صاف در اطراف اندام های تناسلی ظاهر می شود. این ضایعات اغلب خارش دارند و ممکن است با درد و التهاب همراه باشند. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل شده و درمان آن به وسیله داروهای ضد ویروسی صورت می گیرد. اما تبخال تناسلی بر اثر عفونت ویروس سیمپلکس ایجاد می شود و معمولاً به صورت زخم های دردناک، بثورات کوچک یا تاول هایی در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. تبخال می تواند از طریق تماس پوستی نیز منتقل شود و با استفاده از داروهای ضد ویروس و مراقبت از محل آسیب، درمان می ود.

تفاوت زگیل تناسلی با تگ پوستی

اسکین تگ ها یا تگ پوستی از نظر ظاهری با زگیل تناسلی شباهت زیادی دارند. اسکین تگ ها به صورت تکی و در برخی مناطق بدن ظاهر می شوند و بر خلاف زگیل تناسلی خوشه ای نیستند. آنها اغلب به شکل آویزان در بدن ظاهر می شوند و وقتی آن را لمس مس کنید، به دلیل بافت نرمی که دارند، حرکت می کنند. این تگ ها عموماً بی خطر هستند و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، پیری، بارداری و تعامل با آفتاب شکل می گیرند.

از آنجا که اسکین تگ و زگیل تناسلی می توانند در مناطق تناسلی ظاهر شوند، ممکن است در برخی موارد اشتباه گرفته شوند. اما این دو عارشه با هم متفاوت هستند. در صورتی که شما یا هر شخصی علائمی مشابه را تجربه می کنید، بهتر است به متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی ارائه دهد و در صورت لزوم درمان صورت گیرد.

تفاوت زگیل تناسلی با هموروئید

علائم زگیل تناسلی و هموروئید هر دو می توانند مشکلاتی در ناحیه تناسلی و مقعد ایجاد کنند، اما از نظر علت ایجاد، نوع علائم و روش درمان با هم متفاوت هستند.  هموروئید ناشی از التهاب و ورم رگ های خونی در بالشتک های مقعد است که عموما با علائمی مثل  درد، خون ریزی یا ترشحات مقعدی ظاهر می شود. هموروئید بر خلاف زگیل تناسلی ارتباطی با فعالیت جنسی ندارد و با رعایت بهداشت و درمان های خانگی قابل کنترل است.

زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

تقریبا 70 درصد از بیماری سرطان دهانه‌ی رحم در جهان را افراد مبتلا به تیپ‌های 16 و 18 تشکیل می‌دهند. همچنین 80 درصد سرطان‌های واژن و 92 درصد سرطان‌های انال را این دو تیپ ویروس ایجاد می‌کنند.
برای شناسایی بیمارانی که دچار ضایعات بدخیم تناسلی شده‌اند، تعیین ژنوتیپ HPV در نمونه‌های بافتی موثر است. شایع‌ترین نوع این ویروس، تیپ 16 می‌باشد که در جهان به عنوان پرخطرترین از آن یاد می‌شود. توزیع انواع تیپ‌ها در جوامع مختلف متفاوت است که در ایران تفاوت قابل توجهی نسبت به سایر کشورها دارد.
طی مطالعات و آزمایشات انجام شده در میان 50 نفر از بانوان حدود 27 نفر از آنها ( 56 درصد ) مبتلا به ویروس HPV بودند.
شایع‌ترین ژنوتیپی که این افراد با آن درگیر بودند 11، 16، 18 بودند که تیپ 18 بیشترین آمار را داشت.
اغلب عفونت‌های ناشی از این ویروس، غیر قابل تشخیص و بی علامت هستند. سالیانه حدود 360 نفر به انواع زگیل تناسلی دچار می‌شوند. به همین دلیل راه های تشخیص زگیل تناسلی و درمان آن مهم و ضروری است.

درمان قطعی زگیل تناسلی با لیزر

درمان زگیل تناسلی با بهترین متخصص

پس از انجام آزمایشات، تشخیص ویروس و درمان آن، نوبت به از بین بردن زگیل‌ها می‌رسد. زگیل‌ها با روش‌های مختلفی برداشته می‌شوند اما رایج‌ترین آنها لیزر زگیل تناسلی می‌باشد.
لیزر با اشعه‌های فروسرخ باعث سوزاندن و از بین بردن زگیل‌ها می‌شود. این روش از درمان‌های قطعی زگیل به شمار می‌رود.
این روش برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان موثر است.
برای لیزردرمانی می‌توانید به مطب دکتر علیرضا عابدی متخصص درمان زگیل تناسلی در اصفهان مراجعه کنید.

توجه: بیماری‌هایی مانند سندرم روده‌ی تحریک پذیر ، رماتیسم مفصلی و پیوند اعضای بدن بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. این بیماری‌ها با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، راه را برای ورود ویروس‌های HPV هموار می‌کند.

عوارض احتمالی عدم درمان زگیل تناسلی

عدم درمان به موقع زگیل تناسلی و علائم آن می تواند منجر به عوارض جدی ای شود که مهم ترین آنها خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با HPV است.  از آنجایی که برخی انواع ویروس HPV پرخطر هستند، ابتلای طولانی مدت به این ویروس می تواند باعث جهش و تکثیر غیرطبیعی سلول ها شده و زمینه ساز بروز سرطان شود. شایع ترین نوع سرطان ناشی از HPV، سرطان دهانه رحم در زنان است. علاوه بر آن، انواع HPV می توانند باعث سرطان های دیگری مانند سرطان واژن، مقعد، نایژه ها و حتی حفره دهان و حلق شوند.

بنابراین برای پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر ناشی از زگیل های تناسلی، تشخیص و درمان به موقع آن ها توسط بهترین متخصص زگیل تناسلی اصفهان ( دکتر علیرضا عابدی) ضروری است. در این راستا  انجام معاینات منظم و آزمایش های پاپ اسمیر نیز برای تشخیص زودهنگام سرطان های مرتبط با HPV توصیه می شود.

اهمیت مراجعه به متخصص درمان زگیل تناسلی

مراجعه به پزشک و درمان به موقع زگیل تناسلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا این اقدام می تواند از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری کند.  زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی مقاربتی است که اگر درمان نشود، می تواند به سرطان تبدیل شود. پس هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا بتواند با معاینه و آزمایش های لازم، تشخیص قطعی بدهد و درمان مناسب شما را آغاز نماید.  درمان به موقع این عارضه باعث می شود علائم ناراحت کننده زگیل تناسلی از بین برود و از انتقال عفونت به شریک جنسی نیز جلوگیری شود. همچنین با مراقبت های دوره ای پزشکی می توانید از بروز عوارض خطرناک آن جلوگیری کنید. پس سلامتی خود را مهم بدانید و درمان زگیل تناسلی را جدی بگیرید.

خلاصه

زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی شایع است که می تواند در صورت عدم درمان، عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از آنجایی که این بیماری اغلب بدون علائم خاصی است، تنها راه تشخیص آن انجام معاینات منظم توسط پزشک و آزمایشات لازم است.  بنابراین همه افراد بالغ باید حداقل سالی یک بار برای غربالگری سرطان های دهانه رحم و سایر سرطان های مرتبط با HPV به پزشک مراجعه کنند. هر چه زودتر زگیل تناسلی تشخیص داده شود، درمان آن آسان تر خواهد بود. بنابراین سلامت خود را جدی بگیرید و در صورت مشاهده هر علائم مشکوکی، بدون تعلل به پزشک مراجعه نمایید.

سوالات متداول علائم زگیل تناسلی

هزینه لیزر زگیل تناسلی چقدر است؟

هزینه لیزر با توجه به میزان و اندازه زگیل‌ها و همچنین موقعیت جغرافیایی شما وابسته است.
معمولا لیزر زگیل تناسلی اصفهان دارای قیمت‌های مقرون بصرفه‌ای می‌باشد.

چرا زگیل تناسلی میگیریم؟

رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای مختلف از عوامل اصلی ابتلا به این ویروس هستند.

از کجا بفهمیم زگیل مقعدی داریم؟

ایجاد لکه و برآمدگی‌ در ناحیه مقعد از علائم بروز زگیل تناسلی است.

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

بله، زگیل تناسلی قابل درمان است. معمولاً با استفاده از داروهای ضد ویروسی، لیزر درمانی یا داروهای موضعی برطرف می شوند. البته HPV ممکن است به طور کامل از بین نرود ولی علائم آن قابل کنترل و درمان است.

آیا زگیل تناسلی می تواند عود کند؟

بله، امکان عود زگیل تناسلی وجود دارد، زیرا ویروس HPV ممکن است به طور کامل از بین نرود و در بدن باقی بماند. عواملی مانند ضعف سیستم ایمنی، استرس و تماس جنسی مجدد با فرد آلوده می تواند منجر به عود شود. در این راستا انجام معاینات منظم توصیه می شود.

مقالات مرتبط

3 دیدگاه دربارهٔ «علائم زگیل تناسلی و نشانه های زگیل تناسلی مردان و زنان»

  1. درمان زگیل

    بسیار عالی بود. من شنیدم که خیلی سریع باید درمان زگیل تناسلی رو شروع کنیم چون احتمال داره سرطانی بشه. ممنونم ازتون

  2. سلام و خسته نباشید به آقای دکتر عابدی پرسشی ک دارم من حدود ۱ ماه پیش برای درمان لیزر زگیل به پزشکی مراجع کردم ک در آن زمان از اقای دکتر عابدی شناختی نداشتم ک بعد متوجه ایشون شون شدم بنده بدونه آزمایش تحت درمان لیزر قرار گرفتم و زگیل ها از بین رفتن ولی من هنوز مطمئن نیستم پرسشی ک دارم این هست ک درمان قطعیه و دوباره میتونم رابطه جنسی داشته باشم یا برای ویزیت موثرتر به دکتر عابدینی مراجع کنم ممنون میشم پاسخمو بدین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب