علت زگیل دست و پا از علت چیست؟

علت زگیل دست و پا از علت چیست؟

زگیل دست و پا زائده‌های گوشتی اضافه‌ای هستند که روی پوست ایجاد شده و سبب نارضایتی افراد می‌شوند. این زگیل‌ها ظاهر سخت و خشکی داشته و عموما سفت هستند. زگیل دست و پا عمدتا ناشی از آلوده شدن فرد به ویروس اچ پی وی است و انواع مختلفی دارد. نکته ای که باید درباره این زگیل بدانید این است که زگیل دست و پا با زگیل دستگاه تناسلی متفاوت است. علت ایجاد زگیل در پا معمولا به دلیل قرار گرفتن پا در محیط‌های مرطوب مانند استخرها است و اگر کسی دارای زگیل سرباز باشد و وارد محیط آب شود می‌تواند به افراد حاضر در استخر این بیماری را منتقل کند در حالی که زگیل تناسلی فقط از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

زگیل چیست؟زگیل کف دست

زگیل دست و پا مهمان ناخوانده ای است که در نتیجه فعالیت یک ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می آید. این ویروس معمولا از راه شکاف ها و زخم های ریز پوست وارد بدن می شود. مثلا وقتی پا یا دستتان زخمی شده است، اگر در معرض ویریو پاپیلومای انسانی قرار بگیرید، HPV از این شکاف عبور می کند و وارد عمل می شود! او سلول های پوست را آلوده کرده و آن ها را وادار به تکثیر سریع می کند. نتیجه این فعالیت های، ظهور توده ها و ضایعات پوستی زشت و آزاردهنده ای به نام زگیل است.

به طور کلی زگیل ها عارضه های پوستی ناخوشایندی هستند که در نقاط مختلف بدن ایجاد می شوند. این زگیل ها 100 نوع مختلف دارند و ابتلا به هرکدام از آن ها برجستگی هایی با نام زگیل را در نواحی مختلف بدن به وجود می آورد. برخی زگیل ها به صورت خوشه ای، تخت یا اصطلاخا فیلی دیده می شوند که می توانند در نواحی مختلفی از بدن از جمله ناحیه تناسلی، مقعد، صورت، دهان، دست و پا رخ دهد. نکته مهمی که باید بدانید این است که زگیل صرفاً زائده گوشتی نیست بلکه برخی از انواع آن ممکن است منجر به سرطان و عفونت های مختلف شوند.

البته نگران نباشید، راه هایی برای شناسایی و دفع این ویروس وجود دارد. کافی است نکات بهداشتی را رعایت کنید و در صورت لزوم، با مراجعه به پزشک، درمان  را شروع نمایید. به این ترتیب، بدون اینکه HPV بتواند بیش از این تکثیر پیدا کند، او را از بین می برید.

راه های انتقال و سرایت زگیل دست و پا

اگر شخصی دارای زگیل بر روی دست و پای خود باشد و آن زگیل فعال باشد شما با لمس آن احتمال دارد دچار زگیل شوید. به طور کلی زگیل دست و پا به طور مستقیم از طریق تماس پوست به پوست با فرد آلوده منتقل می شود.  ویروس پاپیلوم انسانی در لایه های بالایی پوست وجود دارد و از طریق تماس مستقیم با زگیل های فعال، استفاده از حوله و وسایل شخصی مشترک و همچنین تماس غیرمستقیم از طریق سطوح آلوده منتقل می شود. علائم اولیه زگیل ظاهر شدن دانه های کوچک زرد رنگ روی دست ها، پاها یا سایر نقاط بدن است که ممکن است خارش داشته باشند. سپس این دانه ها تبدیل به ضایعات پوستی زگیل مانند شکل می شوند.

خوشبختانه راه های ساده ای برای جلوگیری از سرایت زگیل وجود دارد. کافیه دست هایتان را مرتب بشورید، از وسایل شخصی مشترک استفاده نکنید. البته بهترین راه این است که اگر شخصی زگیل دارد از تماس مستقیم با زگیل های او خودداری کنید.  به یاد داشته باشید که زگیل معمولاً بعد از چند هفته یا چند ماه به طور خودبه خود برطرف می شود و در برخی موارد نیاز به درمان های جدی دارد.

علائم و نشانه های زگیل پوستیعلت زگیل دست و پا از علت چیست؟

زگیل دست و پا می تواند خیلی آزاردهنده باشد. این دانه های ریز روی پوست معمولاً خارش زیادی ایجاد می کنند و اگر خراشیده شوند، ممکن است خونریزی هم داشته باشند. البته نباید زیاد نگران شوید، چرا که زگیل دست و پا راحت تر از بقیه انواع زگیل تشخیص داده می شود و معمولا روی دست، انگشت، زانو، مچ پا و دیگر نقاط بدن غیر از نواحی تناسلی ظاهر می شوند. شکل ظاهری زگیل دست و پا هم متفاوت است و به راحتی قابل تشخیص از ضایعات دیگر است. پس نگران اشتباه گرفته شدن آن، با بیماری های دیگر نباشید.

زگیل پوستی از جمله زگیل دست و پا همان طور که در قسمت بالا نیز بیان شد تحت تاثیر ویروس اچ پی وی بوده که نوع آن با ویروس اچ پی وی دستگاه تناسلی متفاوت است. این زگیل ها در صورت سرباز بودن می توانند به افراد دیگر نیز منتقل شوند. زگیل های پوستی به طور کلی دارای علائم مشابهی هستند و در نگاه اول با بروز علائم اولیه می توان این زگیل ها را شناسایی کرد. علائم زگیل های پوستی که به صورت شایع دیده می شود شامل موارد زیر است:

  1. وجود التهاب و خارش در ناحیه
  2. برآمدگی های سفت و توپر
  3. احساس درد و سوزش
  4. احساس خارش شدید در ناحیه و اطراف آن
  5. خونریزی و عفونت
  6. ضایعات پوستی بالا آمده و کوچکی هستند.
  7. شکل بیضی و دایره مانندی دارند.
  8. حالت زبری دارند.
  9. در لبه ها سفت هستند و در وسط نرم تر هستند.
  10. معمولاً زگیل خود را به شکل برآمدگی در پشت انگشت دست ها، پاها و زانوها نشان می دهد.

 

از آنجایی که ویروس HPV تنها به خارجی‌ترین لایه‌ی پوست حمله می‌کند، باعث بروز عفونت نمی‌شود. در صورتی که این ویروس، از طریق بریدگی یا خراشیدگی روی پوست، به سلول‌های زیر لایه‌ی سطحی پوست نفوذ کند، باعث تشکیل زگیل در این قسمت‌ها می‌شود. زگیل آبکی یا مولوسکوم نیز یک نوع عفونت ویروسی است که باعث ایجاد جوش‌های کوچک بر روی پوست می‌شود.

این موارد در اغلب زگیل‌های پوستی دیده می‌شود و شما در صورت مشاهده این علامت‌ها باید هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

چه کسانی زگیل دست و زگیل پا میگیرند؟

زگیل دست و پا می تواند هر کسی رو درگیر کند، از کوچک تا بزرگ!  اما بعضی  افراد بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند، به طوری که ابتلا به این عارضه در افراد زیر مشهود تر است:

  • افرادی که ویروس HPV دارند
  • اشخاصی که پابرهنه در استخر و مکان های عمومی رفت وآمد می کنند(چون ممکن است این نواحی آلوده به این ویروس باشد)
  • بچه ها و بزرگسالانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.
بیشتر بخوانید  زگیل گل کلمی تهاجمی درمان فقط در یک جلسه

پس به طور کلی چه کوچک و چه بزرگ هستید، باید مراقب باشید، مخصوصاً اگر در گروه های پرخطر قرار دارید. شستن مرتب دست ها، پوشیدن کفش در اماکن عمومی و تقویت سیستم ایمنی می تواند کمک کند تا از ابتلا به زگیل دست و پا پیشگیری کنید.

راه های تشخیص زگیل دست و پا

به طور کلی زگیل دست و پا معمولاً به راحتی قابل تشخیص است، اما برای تأیید تشخیص، روش های مختلفی وجود دارد:

  • معاینه بالینی توسط پزشک
  • مشاهده زیر میکروسکوپ
  • آزمایش PCR
  • تست پاپ اسمیر
  • بیوپسی
  • آزمایش خون

دکتر علیرضا عابدی با استفاده از بهترین روش های تشخیصی، به انجام معاینه و تشخیص بیماری های ویروسی از جمله تست HPV، تست زگیل تناسلی، معاینه و تشخیص زگیل دست و پا می پردازد. جهت درخواست مشاوره و انجام تست تماس بگیرید.

پیشگیری از زگیل پوست و دست

همانطور که پیش تر گفتیم زگیل دست و پا یک بیماری پوستی شایع است که با دانه های کوچک روی دست ها و پاها شروع می شود. این دانه ها ممکن است خارش دار باشند و بعد از مدتی به ضایعات برآمده تر تبدیل شوند. خوشبختانه اکثر مواقع زگیل دست و پا بدون درمان و به طور خودبه خود برطرف می شود. اما در هر صورت باید مراقب باشیم که آن را به دیگران منتقل نکنیم.

شستن مرتب دست ها، اجتناب از تماس پوستی با افراد آلوده، پوشاندن زگیل ها و ضدعفونی کردن سطوح می تواند از انتشار آن جلوگیری کند.همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند باید مراقبت بیشتری داشته باشند. با رعایت بهداشت و پیشگیری می توان از ابتلا و گسترش زگیل دست و پا جلوگیری کرد.

به طور کلی برخی از راه های پیشگیری از زدن زگیل دست و پا عبارت است از:

  • از جویدن ناخن ها و تماس انگشتان با دهان بپرهیزید. زیرا زگیل بیشتر روی پوست آسیب دیده افراد به وجود می آید.
  • از کندن زگیل ها با دست یا با هرچیزی بپرهیزید زیرا این کار باعث پخش شدن بیشتر ویروس روی نقاط دیگر بدنتان خواهد شد.
  • از تماس مستقیم با افراد مبتلا به زگیل بپرهیزید. این پیشگیری از تماس مستقیم شامل زگیل ها روی پوست بدن خودتان هم می شود.
  • تمیز نمودن و پاکسازی کردن ناخن ها یا ناحیه مبتلا به زگیل را به آرامی انجام داده و از برس کشیدن یا استفاده از ریش تراش برقی بپرهیزید.
  • از سنگ پا یا ناخن گیری که برای قسمت مبتلا به زگیل استفاده کرده اید برای گرفتن ناخن یا سنگ پا کشیدن دست یا پای سالم خود استفاده نکنید.

درمان زگیل پوست

روش های مختلفی برای درمان زگیل دست و پا وجود دارد. موارد خفیف این عارضه معمولاً خود به خودی و بدون درمان بهبود می یابند. اما می توان از کرم ها یا ژل های حاوی اسید سالیسیلیک برای درمان زود تر آن استفاده کرد. این مواد باعث خشک شدن زگیل ها می شوند. در مواردی که زگیل ها وخیم تر هستند، درمان هایی مثل لیزر CO2، الکترودسیکاسیون، یا تزریق مواد شیمیایی مانند بلئومایسین موثر تر هستند. این روش ها باعث از بین رفتن زگیل ها می شوند. داروهای ضد ویروس موضعی مانند پودوفیلوتوکسین و ایمی کوئیمود نیز می توانند در درمان مفید باشند. این داروها از تکثیر ویروس جلوگیری می کنند.

واکسن هایی نیز برای پیشگیری از ابتلا به انواع خاصی از ویروس HPV وجود دارند به طوری که واکسیناسیون می تواند از بروز زگیل دست و پا جلوگیری کند. در کل، بسته به شدت زگیل ها، از روش های مختلف دارویی و غیردارویی می توان برای درمان زگیل دست و پا استفاده کرد که مشورت با بهترین درمان زگیل تناسلی اصفهان برای انتخاب بهترین روش درمان توصیه می شود.

خلاصه

به طور کلی درمان های دارویی یا شیمیایی نیز ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول انجامد. گاها با وجود درمان دارویی و تحت نظر متخصص زگیل یا پزشک پوست باز ممکن است زگیل روی پوست فرد به وجود آمده و برگردد. بهترین و موثرترین روش که بدون بازگشت می باشد که خیلی موثرتر از کرایوتراپی یا درمان های خانگی است درمان زگیل با لیزر یا جراحی در صورت دستور پزشک می باشد
لیزر با اشعه‌های فراسرخ باعث سوزاندن و از بین بردن زگیل‌ها به‌صورت ریشه ای می‌شود. این روش از درمان‌های قطعی زگیل به شمار می‌رود. یک موردی هم که باید توجه شود کندن زگیل با دست یا خیلی از بیماران با داروهای خانگی دنبال درمان این بیماری هستند که در اکثر موارد این روش ها باعث گسترش ضایعات زگیل و بدترشدن آن می شود

سوالات متداول زگیل دست و پا

زگیل دست و پا چیست؟

زگیل دست و پا یک عفونت پوستی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که باعث ایجاد توده های پوستی خوش خیم می شود. این توده ها معمولاً بر روی دست ها، انگشتان، و کف پاها ظاهر می شوند.

علت ایجاد زگیل دست و پا چیست؟

زگیل دست و پا توسط ویروس HPV ایجاد می شود که از طریق تماس پوستی و یا اشیاء آلوده منتقل می شود. کودکان و نوجوانان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، و افرادی که بهداشت فردی را رعایت نمی کنند، بیشتر در معرض ابتلا هستند.

چگونه می توان زگیل دست و پا را درمان کرد؟

روش های درمان زگیل شامل موارد زیر است:

  • استفاده از کرم ها و ژل های حاوی اسید سالیسیلیک برای خشک کردن زگیل
  • روش هایی مانند لیزر CO2، الکترودسیکاسیون، تزریق دارو
  • استفاده از داروهای ضد ویروس موضعی

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
تماس با مطب